S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Sedan förra året gäller kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänsten i Stockholm. En av Europas dyraste trafikupphandlingar. Upphandlingen var den första där regionen ställde krav på såna villkor. Snart har ett år gått.

Oppositionspolitikern Conny Fogelström (S) är vice ordförande i färdtjänstnämnden. Hans parti har tillsammans med Vänsterpartiet frågat den ansvariga förvaltningen vad som görs för att följa upp avtalet.

– Man har svarat och skrivit att man gör det man tycker behövs och att det krävs beslut från ordförande Fredrik Wallén (KD) för att göra mer. Vi håller inte med om att man gör nog och vill att Fredrik Wallén ser till att peka med hela handen och be förvaltningen om ytterligare kontroller. Men det är den politiska majoriteten som bestämmer…

Kristdemokraten Fredrik Wallén tycker att löner och anställningsvillkor främst är en fråga för arbetsmarknadens parter. Däremot är han beredd att lyssna om någon vill berätta om saker som inte står rätt till. Regionen gör kontroller enligt vad lagen och Upphandlingsmyndighetens material kräver, varken mer eller mindre. Wallén förutsätter att det tecknade avtalet följs.

– Att beordra att man utöver ordinarie uppföljning gör kontroller i det löpande arbetet av sociala villkor, att resurssätta det, det kan jag inte utlova.

– För att inte låta otydlig. Jag är skeptisk till det. Däremot beror det på hur det skulle motiveras. Om frågan skulle dyka upp, säger han.

Ansvaret för kontrollen ligger på trafikförvaltningen i Stockholms region. Den görs genom en självdeklaration, enligt en skrivelse till politikerna. I samma text går det också att läsa att Transport som avtalsbärande förbund förväntas utföra viss kontroll av villkoren.

– Menar de att vi ska se till att villkoren följs i avtalslösa företag där vi inte har medlemmar? Cabonlines centraler har närmare 800 åkerier anslutna. Vi har inte avtal med dem och vi har inte laglig rätt att gå in och kontrollera. Vad företagen har lovat regionen är regionens sak att följa upp, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi i Stockholm.

Kollektivavtalsliknande krav

När taxiresor upphandlas måste upphandlaren ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.

I Stockholm har regionen upphandlat anropstrafik. Chauffören kan ta en körning med privatperson, då betalar kunden. Nästa kan vara en färdtjänstkund, då betalar regionen.

Därför har upphandlaren, med stöd från Upphandlingsmyndigheten, inte krävt månadslön utan godkänner procentlön. Procenten varierar, beroende på åkeri och beställningscentral. Däremot har alla som kör upphandlad färdtjänst rätt till garantilönen i kollektivavtalet, åtminstone för tiden som chauffören kört färdtjänst. Det gäller oavsett om åkeriet har kollektivavtal eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Yrkesförarens dag 9/9!

Transport. De ser till att både människor och gods kommer fram dygnet runt, alla dagar på året. På torsdag, den 9 september, hyllas landets yrkesförare på sin egen dag.

Ingram Micro. Foto: Lilly Hallberg

”Många får svettutslag på kroppen”

Arbetsmiljö. Bristerna i arbetsmiljön på Ingram Micro är stora, även om det har skett vissa förbättringar de senaste åren. Det anser en medlem i Zads, som vill vara anonym, men som arbetar med returer på lagret.

Arbetarna på väg till bussen som Ingram Micro abonnerat.

Ingram Micros vd: ”Vi följer svensk arbetsrätt”

Arbetsmiljö. De representanter för Ingram Micro som tog emot vid Transportarbetarens besök 10 augusti förklarade hur den löpande verksamheten fungerar. Bemanning, skift, fakta om anläggningen och information till personalen. Övriga frågor hänvisades till Sylvain Monneyron, vd, som var på semester vid tidpunkten. Han har därför svarat skriftligt.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.