S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Sedan förra året gäller kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänsten i Stockholm. En av Europas dyraste trafikupphandlingar. Upphandlingen var den första där regionen ställde krav på såna villkor. Snart har ett år gått.

Oppositionspolitikern Conny Fogelström (S) är vice ordförande i färdtjänstnämnden. Hans parti har tillsammans med Vänsterpartiet frågat den ansvariga förvaltningen vad som görs för att följa upp avtalet.

– Man har svarat och skrivit att man gör det man tycker behövs och att det krävs beslut från ordförande Fredrik Wallén (KD) för att göra mer. Vi håller inte med om att man gör nog och vill att Fredrik Wallén ser till att peka med hela handen och be förvaltningen om ytterligare kontroller. Men det är den politiska majoriteten som bestämmer…

Kristdemokraten Fredrik Wallén tycker att löner och anställningsvillkor främst är en fråga för arbetsmarknadens parter. Däremot är han beredd att lyssna om någon vill berätta om saker som inte står rätt till. Regionen gör kontroller enligt vad lagen och Upphandlingsmyndighetens material kräver, varken mer eller mindre. Wallén förutsätter att det tecknade avtalet följs.

– Att beordra att man utöver ordinarie uppföljning gör kontroller i det löpande arbetet av sociala villkor, att resurssätta det, det kan jag inte utlova.

– För att inte låta otydlig. Jag är skeptisk till det. Däremot beror det på hur det skulle motiveras. Om frågan skulle dyka upp, säger han.

Ansvaret för kontrollen ligger på trafikförvaltningen i Stockholms region. Den görs genom en självdeklaration, enligt en skrivelse till politikerna. I samma text går det också att läsa att Transport som avtalsbärande förbund förväntas utföra viss kontroll av villkoren.

– Menar de att vi ska se till att villkoren följs i avtalslösa företag där vi inte har medlemmar? Cabonlines centraler har närmare 800 åkerier anslutna. Vi har inte avtal med dem och vi har inte laglig rätt att gå in och kontrollera. Vad företagen har lovat regionen är regionens sak att följa upp, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi i Stockholm.

Kollektivavtalsliknande krav

När taxiresor upphandlas måste upphandlaren ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.

I Stockholm har regionen upphandlat anropstrafik. Chauffören kan ta en körning med privatperson, då betalar kunden. Nästa kan vara en färdtjänstkund, då betalar regionen.

Därför har upphandlaren, med stöd från Upphandlingsmyndigheten, inte krävt månadslön utan godkänner procentlön. Procenten varierar, beroende på åkeri och beställningscentral. Däremot har alla som kör upphandlad färdtjänst rätt till garantilönen i kollektivavtalet, åtminstone för tiden som chauffören kört färdtjänst. Det gäller oavsett om åkeriet har kollektivavtal eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Niklas Knight, vd Best Transport

”Det måste gå att kombinera lönsamhet och schysta villkor”

Debatt. Marknaden för bud och hemleveranser har vuxit explosionsartat de senaste åren. Dels tack vare digitaliseringen men den har också accelererat kraftigt på grund av coronapandemin.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.