S kritiserar uppföljning av lönevillkor i färdtjänsten

Taxi. Stockholms region upphandlar färdtjänst för 800 miljoner kronor per år. Alldeles för lite görs för att följa upp att sociala villkor följs, anser oppositionen.

Sedan förra året gäller kollektivavtalsliknande villkor för färdtjänsten i Stockholm. En av Europas dyraste trafikupphandlingar. Upphandlingen var den första där regionen ställde krav på såna villkor. Snart har ett år gått.

Oppositionspolitikern Conny Fogelström (S) är vice ordförande i färdtjänstnämnden. Hans parti har tillsammans med Vänsterpartiet frågat den ansvariga förvaltningen vad som görs för att följa upp avtalet.

– Man har svarat och skrivit att man gör det man tycker behövs och att det krävs beslut från ordförande Fredrik Wallén (KD) för att göra mer. Vi håller inte med om att man gör nog och vill att Fredrik Wallén ser till att peka med hela handen och be förvaltningen om ytterligare kontroller. Men det är den politiska majoriteten som bestämmer…

Kristdemokraten Fredrik Wallén tycker att löner och anställningsvillkor främst är en fråga för arbetsmarknadens parter. Däremot är han beredd att lyssna om någon vill berätta om saker som inte står rätt till. Regionen gör kontroller enligt vad lagen och Upphandlingsmyndighetens material kräver, varken mer eller mindre. Wallén förutsätter att det tecknade avtalet följs.

– Att beordra att man utöver ordinarie uppföljning gör kontroller i det löpande arbetet av sociala villkor, att resurssätta det, det kan jag inte utlova.

– För att inte låta otydlig. Jag är skeptisk till det. Däremot beror det på hur det skulle motiveras. Om frågan skulle dyka upp, säger han.

Ansvaret för kontrollen ligger på trafikförvaltningen i Stockholms region. Den görs genom en självdeklaration, enligt en skrivelse till politikerna. I samma text går det också att läsa att Transport som avtalsbärande förbund förväntas utföra viss kontroll av villkoren.

– Menar de att vi ska se till att villkoren följs i avtalslösa företag där vi inte har medlemmar? Cabonlines centraler har närmare 800 åkerier anslutna. Vi har inte avtal med dem och vi har inte laglig rätt att gå in och kontrollera. Vad företagen har lovat regionen är regionens sak att följa upp, säger Annica Collstam, ombudsman med ansvar för taxi i Stockholm.

Kollektivavtalsliknande krav

När taxiresor upphandlas måste upphandlaren ställa krav på kollektivavtalsliknande villkor.

I Stockholm har regionen upphandlat anropstrafik. Chauffören kan ta en körning med privatperson, då betalar kunden. Nästa kan vara en färdtjänstkund, då betalar regionen.

Därför har upphandlaren, med stöd från Upphandlingsmyndigheten, inte krävt månadslön utan godkänner procentlön. Procenten varierar, beroende på åkeri och beställningscentral. Däremot har alla som kör upphandlad färdtjänst rätt till garantilönen i kollektivavtalet, åtminstone för tiden som chauffören kört färdtjänst. Det gäller oavsett om åkeriet har kollektivavtal eller inte.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

”Förändringarna måste komma underifrån”

Taxi. I den fackliga förhandlingsdelegationen för taxi ingick fem yrkesaktiva förare. Gruppen hoppas att det nya avtalet blir startskottet för ett nödvändigt förändringsarbete i branschen. (Bilden är från ett av förhandlingsdelegationens digitala möten).

Transportarbetarens logga

Arbetsmiljöverket kräver barriär i taxibilar

Covid. Arbetsmiljöverket kräver en barriär som håller förare och passagerare avskilda på ett taxiåkeri i Stockholm. Struntar företaget i reglerna blir det böter.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.