Robert Falck: Sverige har halkat efter i återvinningsracet

Sverige är inte längre bland de bästa i Europa på återvinning. Men det går att komma tillbaka dit. Det tror Robert Falck, nybliven författare till boken ”Smarta sopor”.

Robert Falck tar emot på sitt arbetsrum i ett industriområde söder om Stockholm. Här sitter SRV, ett avfallsbolag som ägs av fem kommuner på Södertörn. Sedan fem år tillbaka är han bolagets vd. Under de åren har han blivit allt mer övertygad om att något är fel i Sveriges avfallshantering. Därför har han skrivit en bok, ”Smarta sopor”, som rymmer både ilska över det politiska läget och tro på en ljusare framtid.

– Vi tror att vi är så bra på återvinning och avfallshantering i Sverige. Jag vill hävda att det har vi varit, men vi är det inte längre.

– Vi måste skärpa till oss helt enkelt.

Under de senaste decennierna har Sverige tagit flera viktiga steg för en förbättrad sophantering. Genom deponiskatt och senare deponiförbud har andelen sopor som läggs på tippen minskat radikalt sedan 1990-talet. 1994 infördes producentansvaret för förpackningsavfall och källsortering av sopor i hemmet började slå igenom stort. Men under de senaste åren har utvecklingen stått still. Materialåtervinningen av hushållsavfall, som ökade konstant fram till 2006, har den senaste tiden faktiskt minskat. I ”Smarta sopor” beskriver Robert Falck det som att Sverige, som har varit ett före­gångsland i Europa, nu har halkat efter flera länder i återvinningsracet.

Förklaringen, tror Robert Falck, ligger i vårt system med delat sopansvar mellan kommunerna och förpackningsindustrin. Hushållssopor slänger man i sopnedkastet eller i tunnan på garageuppfarten. Förpackningar som kartonger, plastflaskor och konservburkar ska du däremot själv transportera till en återvinningsstation som drivs av förpackningsindustrin, genom det privata företaget FTI. Och det är just där det ­brister.

– Det är så enkelt att trycka ner mjölkpaketet i det brännbara för det har du bara några meter till. I många fall har du däremot långt mer än gångavstånd till återvinningsstationerna.

Att de som tillverkar en vara har ett ansvar för att den ska kunna återvinnas tycker Robert Falck är en självklarhet.

– Jag tycker producentansvaret är jättebra. Gör man en elvisp måste man se till att få tillbaka den när den går sönder. Gör man en tidning ska man se till att få tillbaka den när ingen mer vill läsa den.

Men att ansvarsfördelningen mellan industrin och kommunerna har lett till två parallella system för sophantering, tycker Robert Falck, är djupt olyckligt.

Ett exempel från vd:ns egen vardag får illustrera hur tokigt det kan bli med dagens system.

Robert Falck berättar att han under en tid levde ensam med sin dotter, som då var i skolåldern. Middag blev ofta soppa på burk. En kväll när han öser upp Soldatens ärtsoppa ur en konservburk kommer dottern in med en pennburk i metall och säger att hon inte vill ha den längre.

– Hur ska jag förklara för en nio-tio-åring, att ärtsoppburken måste vi lämna in på ett privat företags återvinningsstation. Pennburken, som visserligen ser likadan ut, kan vi däremot inte lämna till samma ställe. Den ska vi åka vidare med till den kommunala återvinningscentralen för metallåtervinning. När det till slut ändå är så att de två containrarna ska till samma smältverk?

Robert Falcks lösning stavas kommunal sophämtning, vem som än har producerat avfallet från början.

– Att samla in sopor, det är ett typiskt kommunalt ansvar. Vi måste ha ett, inte flera, system för avfallsinsamling och det måste vara fastighetsnära.

Helt enkelt är dock inte frågan om fastighetsnära insamling. För att de boende ska slippa ta bilen till en återvinningstationen krävs plats för nya lösningar där människor bor. Något som inte alltid är helt självklart.

– Jag är väldigt kritisk till hur man bygger nya hus. Det är en sådan press på att få ut så högt pris som möjligt, så man bygger inte cykelrum, tvättstugor och framför allt inte avfallsrum. Det krävs en del yta för att få plats med tio fraktioner, och det är vad som krävs.

I gamla hus, menar Robert Falck, är det ofta lättare eftersom biytorna är generöst tilltagna. Där stöter man i stället på ett annat problem, arbetsmiljön för sophämtarna.

– Men om fastighetsägarna är beredda att satsa på ny teknik går det att lösa. För arbetsmiljön har det heller ingen betydelse om soporna är blandade eller sorterade, varje kärl blir lika tungt ändå.

Till viss del har Robert Falcks vision redan omsatts i praktiken i hans eget företag, SRV. Kommuninvånarna i Huddinge, Haninge, Botkyrka, Salem och Nynäshamn kan i dag välja att för en extra kostnad få sin egen återvinningsstation utanför huset. Med hjälp av två stora tunnor med fyra fack i varje, samt två små fack som hängs på utsidan, kan kunderna sortera tio fraktioner avfall hemma.

Robert Falck är stolt över lösningen men inte helt nöjd. De förpackningar som samlas in lämnar SRV gratis vidare till förpackningsindustrins FTI, som egentligen har ansvar för insamlingen.

– Det blir väldigt knäppt. Först får kunden betala några ören i påslag för att förpackningen ska kunna återvinnas när de köper till exempel ett mjölkpaket.

Sen får de betala oss för att samla in det. Och sen skänker vi paketet till FTI.

Robert Falck förvånas över hur lite det pratas om sophantering i Sverige. Han tror att många svenskar vet alldeles för lite om vad som händer med soporna, vilka som är värdefulla, vilka som är riktigt farliga och vilka som det är viktigt att minimera.

– När man har öppnat sopnedkastet och släppt ner så tror man att man är av med dem. Och det är man ju som individ. Men samhället är ju inte det.

Robert Falcks engagemang för avfallshanteringen går utöver jobbet som vd för SRV. Han är på väg att bli en sopdebattör som hörs och syns. Nyligen har han intervjuats i tidningen Dagens samhälle om att kommunala satsningar på förbränningsanläggning riskerar att minska kommuners incitament att återvinna i stället för att bränna avfall. Och runt nyår diskuterade han frågan om Sveriges återvinning i Sveriges radio.

– Vi måste ställa om vår livsstil. Men vad jag vill visa med den här boken, det är att vi inte behöver sluta äta kött och flytta ut i skogen. Jag vill visa att det faktiskt finns andra alternativ som gör att vi kan behålla vår livsstil till stor del. Ett sånt alternativ är att inte tömma ut naturresurserna genom att göra nya plastsaker utan återanvända och återvinna plasten.

 

Fotnot. Efter att intervjun gjordes fick Robert Falck sparken från jobbet som vd för SRV. Vid vår papperstidnings pressläggning var skälet till avskedet fortfarande oklart. Beslutet togs på ett extrainkallat styrelsemöte för SRV, den 17 februari och drevs igenom av den moderate ordföranden för bolaget, Sven Gustafsson. Hälften av styrelsens ledamöter, alla Socialdemokrater, reserverade sig mot beslutet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Hallå där!
Transport sutredare Amne Alansari kartlägger hur det ser ut på svenska rastplatser. Bilden är ett fotomontage. Foto: John Antonsson/Justina Öster

Amne Alansari

… ny utredare på Transport som jobbar med att kartlägga hur det är på svenska rastplatser.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Kultur
I ateljén, med målningen Dirty boots vars titel är hämtad från en Sonic youth-låt. Foto: Lilly Hallberg

Mörk samtid målad i stora drag

Konst. Lika levande yta men mer konkret djup. Björn Eriksson Molins måleri har blivit tydligare som kommentarer till samhällsutvecklingen. Värmlandsavdelningens ordförande ställer ut i Karlstad i november.

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.