Reno Nordenbilar står stilla
Close
Reno Nordens sopbilar i Stockholm. Vd Peter Ekholm har dömts för rattfylleri.
Close

Reno Nordens vd dömd för rattfylleri

Trafiksäkerhet. Reno Nordens vd i Sverige, Peter Ekholm, är dömd för rattfylleri. Han stoppades av polisen i februari 2017 med 0,49 promille alkohol i blodet och dömdes till 147 000 kronor i dagsböter i Örebro tingsrätt.

Peter Ekholm leder ett miljöföretag med hundratals anställda chaufförer. I branschen är det vanligt att rattfylleri och indraget körkort leder till uppsägning. Många företag har också installerat alkolås i lastbilarna för att garantera att förarna är nyktra.

Ekholm stoppades fredagen den 17 februari på Norrköpingsvägen i Örebro. Ett utandningsprov visade på rattfylleri, en gärning som han erkände och enligt stämningsansökan begick ”med uppsåt”.

I april dömdes Peter Ekholm till 150 dagsböter á 980 kronor, sammanlagt 147 000 kronor. Transportstyrelsen drog också in hans körkort i tolv månader, till februari 2018.

Transportarbetaren har kontaktat Peter Ekholm för att ställa frågor om domen och hur företaget ser på miljöarbetare som eventuellt ertappas på samma sätt. Får de också behålla jobbet i väntan på nytt körkort?

– Inga kommenterar, är Ekholms enda svar.

Han vill heller inte kommentera frågan om koncernledningen i Norge känner till rattfylleridomen.

Transportarbetaren har sökt ledningen i Norge, utan framgång.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Jesper:
    25 juli, 2021

    Bedrövligt och hån mot mänsklig intelligens att rättssäkerheten togs bort 1990 och det infördes principstraffande av oskyldiga. Detta handlar inte om fylla eller trafiksäkerhet, endast religiös princip.

  2. Tjocke Farbrorn:
    17 september, 2017

    Lessamt de där. Alkohol o bilkörning är smådumt.
    Hänger inte åkeritillstånden på att detta ej ska få ske?
    Skola icke våra härförare leva upp till de reglerna jämlikt
    Förarnes ansvar. Nu kan ju annan person än PE ha stått för det
    intyget i Renonorden. Men att inneha ett i eget namn som gällande
    för Bolagets berörda fordon, o sedan bli ifrågasatt efter tocken
    incident brukar leda till frågor av M-faktorn. Myndigheter, Media
    o medarbetare? Förarne jagas gärna avs medicinska brister/tillstånd.
    Har vi infört justis- o klassrabatt i våra led ?

    Renonorden vill ju anse sig följa börsens etiska regler.
    Då skulle väl RNs styrelse klä om till match o ledA dd berörda
    ut ur ruset?

  3. Burväktaren:
    30 augusti, 2017

    Dumt sa Bill, dumt sa Bull...

Lästips:

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Bländande ljus ett arbetsmiljöproblem

Insändare. Ta bort alla bländande ljus i transportbranschen och bli mer effektiv! Forskning visar att man blir trött och stressad av felriktad arbetsbelysning och bländande ljuskällor.

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Transports lokal vandaliserad

Brott. Hamnavdelningens byggnad i Helsingborg har utsatts för omfattande skadegörelse. Stora stenar har kastats in i lokalen och de flesta fönster är krossade.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.