Renhållningschef tar timeout efter kritik

Miljöarbetare. Hot, anklagelser och erbjudande om löneförhöjning mot tystnad. Sophämtarna i Karlskoga upplevde att deras arbetsmiljö drogs ner i smutsen av nya chefen – tidigare anställd hos Transport. Nu måste han ta paus som arbetsledare.

Renhållningschefens arbetssituation har varit pressad, skriver vd:n Sebastian Cabander på kommunala Renhållningsbolaget i Mellansverige: ”Ledningen och renhållningschefen är överens om att hen behöver en paus från sitt ordinarie arbete.”

Beskedet i början av mars har föregåtts av över ett år av problem, krissamtal, medarbetarundersökningar och ett brev där de anställda sophämtarna vädjar till ledningen om hjälp.

Problem är kopplade till en chef, tidigare ombudsman på Transports Örebroavdelning. Han hade tagit det inte helt vanliga steget och ”bytt sida” i slutet av 2018.

Enligt de anställda startade problemen kort efter att han började som arbetsledare på bolaget, som sköter sophämtningen i Karlskoga och Storfors.

Tidigare fick miljöarbetarna övertidsersättning när de jobbade röda dagar. Nu får de betalt enligt avtalet, rakt av.

– Det handlar om ganska stor förlust när man räknade ut och jämförde efter jul- och nyårshelgerna, säger Clas Hellsing, ombudsman på Transports avdelning 9.

– Det var en tidig åtgärd från chefen, som bidrog till att stämningen blev irriterad på arbetsplatsen.

I dag pågår enskilda, personliga samtal. De berörda sophämtarna har möten med vd och hr-chef. Företagshälsovården är också inkopplad.

I brevet till ledningen slår miljöarbetarna larm:

”Vi har tillsammans över 115 års erfarenhet av att jobba med sophämtning… Vi har gått upp tidigare morgnar och gjort vårt bästa i ur och skur för att få alla kärl tömda.” Men också: ”Vi trivs inte eftersom vår chef inte lyssnar på oss, hotar oss och är oärlig/opålitlig.”

– Alla vågade inte skriva under då de var rädda för påföljder och hämnd från chefen, något som de också tar upp i brevet, säger Clas Hellsing.

Att det rör en tidigare kollega har gjort saken extra känslig, enligt honom:

– Vi har medlemmar som reagerat kraftfullt då de ju trodde att det skulle bli bra. Många här på Transports Örebroavdelning är besvikna över en före detta kollegas agerande.

Försämringarna för sophämtarna började ganska omgående. Förutom ändring av ersättningen har det också gällt mer pressade tidsscheman, ”optimering av rutter”, och att bolaget minskat bemanningen. Tidigare var de tre på varje fordon, i dag är de bara två.

Transports Örebroavdelning försökte under sommaren och hösten nå en lösning. Men det har ändå gått till central förhandling, som gäller en medbestämmandefråga.

– Vi försökte lösa det lokalt, men företaget valde att skicka saken vidare. Vi vill sköta det snyggt. Medlemmarna kräver hjälp och vi backar våra medlemmar, säger Clas Hellsing.

Medarbetarundersökningen från november 2019 visade tydligt att det fanns ett missnöje.

– Den senaste medarbetarundersökningen visar ännu sämre resultat, kopplat till chefen. Det är inte samma sak att vara ombudsman i en facklig organisation och att arbetsleda tolv personer, konstaterar Mikael Wahlberg, regionalt skyddsombud på avdelningen.

Det är Mikael Wahlberg som fått ta sig an situationen i hög utsträckning. Till saken hör att ett av Transports två lokala skyddsombud på renhållningsföretaget nyligen slutat, blivit utköpt.

Tvingades bort, enligt kollegorna – skyddsombudet trivdes på arbetsplatsen och hennes arbete fungerade utmärkt, hävdar de.

Uppgörelsen innebär tystnadsplikt, men enligt de anställda handlar det om att chefen ville få bort en kritisk medarbetare.

Transportarbetaren ringer Sebastian Cabander, vd för renhållningsbolaget.

– Jag återkommer när du mejlat det du har, säger han.

Det gör han i ett mejl senare samma dag, den 9 mars. I det betonar han att renhållningschefen har genomfört många förändringar enligt överenskommelse ”när hen fick sin tjänst”, på uppdrag av företagsledningen och i vissa fall även styrelsen.

”Att genomföra förändringar faller inte alltid väl ut hos alla medarbetare och det kan leda till negativitet och kritik, vilket bland annat tagit sig uttryck via medarbetarundersökningarna”, skriver Sebastian Cabander vidare.

Renhållningschefen samlar för närvarande kraft. Tanken är att han sedan ska komma tillbaka till jobbet som renhållningschef i Karlskoga. Transportarbetaren har varit i kontakt honom, men han har avböjt att ytterligare kommentera. Han hänvisar i stället till Renhållningsbolagets vd.

Fotnot: Renhållningsbolaget i Mellansverige ägs gemensamt av Storfors kommun och det kommunala bolaget Karlskoga energi och miljö. Ledningen för det sistnämnda bolaget och Renhållningsbolaget är till stor del identisk, bland annat är Sebastian Cabander vd för båda bolagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

Chauffören Vasile ville inte köra godset. Han ansåg inte att det var säkert och han saknade rätt utbildning. Efter 60 kilometer upptäckte han att spännbanden lossnat och att metallkonstruktionen började svaja. När han försökte lösa problemet fick han diskbråck.

Skulle du köra det här?

Åkeri. Den rumänske chauffören Vasile skadade ryggen när han försökte rädda en kollapsad lastsäkring. Företaget nekar till inblandning i skadan och säger att han är ute efter att hämnas. – Jag vet inte vad jag ska göra. Min läkare säger att jag inte får lyfta mer än två kilo. Jag kan inte lyfta min sexåriga son, säger Vasile.

Bea, sextrakasserad kranbilsförare

Fel hudfärg för kranbilsförare?

Åkeri. N-ordet. Blattehora. Apa. Fitta. Tillfrågad om vilka ”tjänster” hon erbjöd. Bespottad och skälld för att vara efterbliven. Kranbilsföraren Bea tvingades stå ut med grova sexuella och rasistiska trakasserier. Hon slog larm till arbetsgivaren. Och fick sluta på jobbet.

las

Annonserar mot las-uppgörelse i Kommunals och Metalls tidningar

Las. Sex av Transports avdelningar riktar skarp kritik mot uppgörelsen om las. Och de gör det på betald annonsplats, helsidor i Dagens Arbete och Kommunalarbetaren. Motivering: Att nå medlemmar i de förbund som svek solidariteten inom arbetarrörelsen.

Taxipanel

De talar om tillståndet för taxi

Taxi. Oron inom branschen är stor. På måndagen samtalade politiker och fackliga företrädare om den svåra situationen för taxinäringen. Se livesändningen på Transports Stockholmsavdelnings Facebook.

Securitas om fejkade covidintygen: ”Felaktig hantering”

Bevakning Avslöjandet om de fejkade covid-intygen har uppenbarligen skakat Securitas. I ett pressmeddelande går företaget ut med nya uppgifter som i praktiken innebär att man medger namnförfalskningar. Ett misstag, hävdar Securitas. Väktare som Transportarbetaren talat med beskriver stämningen som mycket dålig i Gävle.

Avtalsrörelsen

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtalsrörelsen

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covidintygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.