Proffice bemöter kritiken om tystnad och rädsla på jobbet

I förra numret skrev Transportarbetaren om tystnaden och rädslan bland de anställda på Icas lager i Jordbro. Personalen kommer från bemanningsföretaget Proffice. Nu bemöter Ica och Proffice kritiken.

Transportarbetaren har i många år försökt skildra villkoren för den växande skaran av uthyrd arbetskraft. Människor som ofta har otrygga anställningar och dåliga villkor.

Det har allt som oftast varit svårt att komma till tals med den inhyrda personalen. Både kundföretag och bemanningsbolag bromsar.

De uthyrda vågar inte prata öppet om vad de tycker och tänker kring arbetsvillkor, arbetsmiljö, anställningsform, löner, hur de behandlas och så vidare.

Jämför vi med fast anställd personal är bemanningspersonalen räddare. De vågar sällan framträda på bild, med namn och intervjuerna får ofta bli anonyma.

Vi försöker sätta fingret på vad denna tystnad, rädsla och brist på öppenhet bland uthyrd personal kommer sig av. Vad har Proffice för tankar kring det?

Proffice svarar: ”Givetvis tar vi signaler om otrivsel på arbetet på största allvar och arbetar ständigt med förbättringar. Om konsulter känner sig felbehandlade gör vi vårt bästa för att hitta nya uppdrag. Några åtgärder som vi har vidtagit är att vi under våren sett över vår personalpolicy och olika processer förknippade med den. Vi gör en extra NMI, Nöjd medarbetarundersökning, under hösten. Vi har även anställt fler nya lokala konsultchefer för att utveckla dialogen med medarbetarna ytterligare. Dessutom har vi förbättrat vårt system för löneutbetalningar så att vi har en mycket låg felprocent.”

Som bemanningsanställd utför man vissa uppdrag, under en begränsad tid. Tar uppdraget slut kan man sägas upp, precis som de anställda i Jordbro. De säger att de ”bollas runt” och att det ”känns ovärdigt”.

Är kunden missnöjd med en inhyrd arbetare kan de också säga till bemanningsföretaget att de skickar en annan person. Hittar uthyrningsföretaget inget annat uppdrag åt personen, riskerar han/hon att sägas upp och bli utan jobb. Transportarbetaren upplever att detta skapar en otrygghet bland de anställda, som bidrar till att människor blir tysta och rädda att uttrycka sina åsikter.

Om man känner sig otrygg vittnar flera bemanningsanställda vi träffat om att man bara gör det man ska, för att inte anklagas för att göra fel. Man känner sig utbytbar och ger inte det där lilla extra. Man engagerar sig inte och kommer inte med förslag på förändringar som leder till att arbetet kan utvecklas och förbättras.

Vad tror Proffice att känslan av rädsla, otrygghet och utbytbarhet innebär för människors kreativitet? Gör ni på Proffice något för att skapa en vilja hos era anställda att växa, utvecklas och bli mer engagerade? Försöker Proffice uppmana sina anställda att vara öppna med sina åsikter ute hos kunderna? Att säga vad de tycker om arbetet, komma med idéer och förslag på förändringar och säga ifrån när de känner sig felaktigt behandlade?

På frågorna väljer Proffice att ”ge en mer generell, förklarande beskrivning av Proffice och hur vi jobbar”. Bolaget skriver bland annat att
”öppenhet är viktigt, liksom att vår personal ska utvecklas och växa. Det gäller inte minst grupper som i övriga sammanhang är mindre etablerade på arbetsmarknaden, till exempel unga och invandrare.”

Proffice påpekar att bemanningsföretagen ”i grunden har samma anställningsförhållanden som andra arbetsgivare, vilket innebär att man kan vara tillsvidareanställd eller ha tidsbegränsad anställning. Bemanningsanställda omfattas av samma lagar och regler som andra arbetstagare. Anställningstrygghet, semester, pension och arbetsmarknadsförsäkringar fungerar precis som i andra branscher.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).