Privatpersoner kör ut DHL:s paket – inget aprilskämt

Ditt beställda paket körs ut av en privatperson, som råkar ha vägarna förbi. Inte av en anställd distributionschaufför. Låter det som ett aprilskämt? Fel. I början av september lanserade DHL en helt ny tjänst som bygger på att all distribution utförs av privatpersoner.

Kampen om expresskunderna är hård och i måndags, den 2 september, inledde DHL Freight den nya leveranstjänsten som går under namnet Myways.

Speditionsjätten DHL har verksamhet över hela världen, men enligt marknadschef Emmelie Johansson har Stockholm valts ut som pilotstad.

Myways bygger på en mobilapp, som de medverkande måste ladda ner. Genom den registreras personuppgifter och sedan alla försändelser som ska skickas eller bäras ut.

Själva systemet framstår som en smula krångligt, när man läser de åtta sidorna med avtalsvillkor. Men grundtanken är alltså att gods och paket levereras av privatpersoner.

Låt säga att Sara beställt ett par skor från en internetbutik eller via begagnatsajten Blocket. Paketet lämnas in på något av DHL:s vanliga serviceställen.

Sara kan nu välja Myways för leveransen (förutsatt att hon laddat ner appen). Sara anger själv ett fraktpris i intervallet 30 till 150 kronor. Tanken är sedan att någon annan stockholmare ska nappa och åta sig uppdraget.

När Sara lägger ut ”beställningen” kan hon ange två olika adresser och två olika tidpunkter, då paket kan tas emot. Exempelvis hemadressen på kvällen och badstranden lördag förmiddag.

När skorna väl levereras sker ingen kontant betalning. I stället har DHL infört en lösning där ”transportören” får poäng bokförda på sitt konto. Poängen kan omvandlas till reda pengar. Eller användas för egna paketleveranser. DHL tar dock tio procent av poängen i förmedlingsavgift.

Privatkörningen väcker många frågor.

För att hindra missbruk, eller att folk startar storskalig ”privatdistribution”, har DHL ställt upp ett helt batteri av begränsningsregler. Ingen ska kunna försörja sig på Myways-uppdrag.

Vad händer om ett paket försvinner på vägen? Låt säga att det stjäls när ”distributören” lämnar sin bil någon minut…

DHL:s marknadschef Emmelie Johansson säger:

– När paket väl hämtats från vår Servicepoint har vi inget ansvar längre. Inget legalt ansvar i vart fall. Skulle paket förkomma, vilket lär ske, kommer vi att titta på varje enskilt fall och bedöma det utifrån omständigheterna. Vi har dessutom personuppgifter på de inblandade. Ingen part kan vara anonym.

Emmelie Johansson bekräftar att systemet är igång, de första paketen har redan levererats. I november-december ska Myways utvärderas och sedan avgör DHL om tjänsten ska permanentas.

DHL tar tio procent av kakan, det vill säga 3–15 kronor, per försändelse. Ger det tillräcklig vinst? Emmelie Johansson igen:

– Det täcker kostnaderna för den mobilbaserade plattformen. Vi hoppas förstås att tjänsten ska locka nya kunder till DHL och göra att vi blir mer konkurrenskraftiga.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Silvio:
    11 maj, 2020

    Rena bullshit

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.