Politikerna i EU påverkar din svenska vardag

I länder som Rumänien och Spanien hade människor stora förhoppningar kring EU. Fast hur blev det med jobb, löner och välfärd? Och vad säger svenska politiker om unionen och dess framtid? Vi har ställt frågan till tre EU-parlamentariker.

Den 25 maj är det dags att gå till årets första val. Då ska sammanlagt 751 ledamöter i EU-parlamentet röstas fram. 20 av dem är svenskar.

– Det spelar roll vem som sitter där. En enskild parlamentariker kan påverka mer än en ledamot i Sveriges riksdag, menar Per Hilmersson.

Han är chef för LO, TCO och Sacos gemensamma fackliga kontor, som försöker driva löntagarnas frågor på plats i Bryssel.

Per Hilmersson får stöd i sin analys av flera svenska EU-forskare, som uttalat sig i media inför valet. I svenska riksdagen arbetar ledamöterna mer efter givna mallar och partipiskan viner hårdare. I EU-parlamentet har ambitiösa enskilda ledamöter större utrymme att ”ta för sig” och arbeta för olika hjärtefrågor.

En ledamot, som skaffat sig högt förtroende, kan exempelvis få en plats som
föredragande eller rapportör när parlamentet ska skriva ett så kallat betänkande om en kommande EU-lag. Lagstiftning i den riktningen kan bli verklighet, om ministerrådet också instämmer.

Ett annat uppdrag kan vara att som skuggföredragande följa med i arbetet och förhandla fram innehållet i betänkandet – som ansvarig för hela sin politiska grupp i parlamentet.

Alla ledamöter ingår i olika partigrupper och som ordförande eller vice ordförande för gruppen kan en parlamentariker utöva stort inflytande över exempelvis budget-, klimat- och transportfrågor.

Moderaternas förstanamn, Gunnar Hökmark, är vice ordförande i den konservativa kristdemokratiska partigruppen EPP med sammanlagt 274 mandat. Där ingår även svenska KD.

Toppkandidaten Marita Ulvskog (S) är vice ordförande i S-gruppen (S&D) som nu har 194 mandat.

Under de gångna fem åren röstade blåa EPP mot att EU ska införa ett bindande mål för förnybar energi på 30 procent fram till 2030. Gruppen sa också nej till förslaget att förlänga mammaledigheten i EU till minst 20 veckor och till en skatt på finansiella transaktioner. Den socialdemokratiska gruppen röstade ja i samtliga frågor.

En redovisning i tidningen Riksdag & Departement förra året visar att EU successivt utökat sitt inflytande, inte minst genom Lissabonfördraget 2009. Förändringen har skett, både genom att EU-parlamentet fått mer makt över besluten, och genom att allt fler förslag från regeringen handlar om att anpassa bestämmelserna i Sverige efter unionens regler.

2012 hade 43 procent av regeringens förslag sitt upphov inom EU, medan
det stannade vid 28 procent två år innan.

En genomgång från Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, klargör också att EU:s lagstiftning påverkar 60 procent av dagordningen i kommunfullmäktige och hälften av besluten i landstinget.

EU-politiken handlar dessutom om att anpassa svensk lagstiftning efter kritik från EU-kommissionen och EU-domstolen. Den från fackligt håll hårt kritiserade Lavallagen är ett exempel på det. Lagen kom till 2010 efter att domstolen slagit fast att Byggnads blockad av ett lettiskt skolbygge i Vaxholm stred mot EU-rätten. Facket hade inte rätt att kräva svenska kollektivavtal.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Folke Bohlin:
    12 oktober, 2017

    Artikeln var jättebra!

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.