Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.
Close
Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.
Close
Den nya plattformsekonomin

Plattformarna och facket

Gigjobb. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

1. Transports avdelning 5 i Stockholm jobbade under en tid med uppsökande verksamhet på cykel.

Avdelningen hade en del intressanta samtal men få matbud valde att organisera sig i facket.

Det finns ett antal plattormsarbetare som valt att organisera sig i Transport. De allra flesta är anställda av matbudsföretaget Foodora, som till skillnad från Uber faktiskt anställer dem som utför tjänsterna. Transport har tidigare försökt teckna avtal med dem. Företaget menar å sin sida att det inte finns något kollektivavtal som är anpassat till deras bransch.

Transport har däremot tecknat kollektivavtal med Bzzt, ett företag som kör elmoppetaxi i Stockholm. Där har Transport en livaktig fackklubb.

Bzzt har profilerat sig som det schysta plattformsföretag, det var faktiskt de själva som kontaktade Transport och bad om att få teckna kollektivavtal.

I en artikel i New York Times som främst fokuserade på Ubers långa lista med problem citerades Bzzt chefen Sven Wolf:

– Vi behöver inte exploatera våra arbetare för att bli lönsamma.

 

Linda Larsson, LO
Linda Larsson, LO.

2. LO följer digitaliseringen på nära håll.

Grundinställningen är att förbunden har ansvaret att organisera plattformsjobbarna enligt den uppdelning av branscher som finns och att företagen ska anpassa sig till den svenska modellen och inte tvärt om. Utredaren Linda Larsson håller ett särskilt öga på framväxten.

– Det är nya sätt att förmedla jobb, men den typen av underbudskonkurrens har vi varit med om tidigare. Men det är klart, blir den typen av anställningar, eller icke-anställningar, för stor, kan ju hela arbetsmarknaden påverkas. Det är klart att vi måste ha jättekoll och försöka mota bort problemen.

Är det alltså fenomenen och företagen som behöver anpassa sig efter modellen?

– Ja! Så ser vi det faktiskt. Vissa tycker kanske att vi är helt fast i det gamla. Men vi tror fortfarande på en reglerad och ordnad arbetsmarknad. Vi tror att folk vill ha schysta och bra jobb.

– Vi vet att arbetsgivarsidan säger att vi inte ska reglera och kväva innovationen, men jag tycker de ska ta sitt ansvar. Organisera sin del och få företagen att förstå hur det funkar och bädda in dem i vår modell med kollektivavtal, säger Linda Larsson.

Victor Bernhardtz, Unionen
Victor Bernhardtz, Unionen.

3. Tjänstemannafacket Unionen har satsat hårt och profilerat sig som ett förbund som verkligen försöker förstå den framväxande plattformsekonomin.

Victor Bernhardtz jobbar med digitala arbetsmarknader på Unionen. Han menar att plattformsjobben i dag är en liten del av arbetsmarknaden i Sverige, i vissa avseenden är den till och med svår att mäta. Han tror inte att plattformsekonomin nödvändigtvis behöver leda till en större låglönemarknad med många fler prekära jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Taxi Stockholm vill ha plexiskydd i alla bilar till sista april

Taxi. Efter Arbetsmiljöverkets beslut om smittsäker arbetsmiljö. Taxi Stockholm vill att alla installerar plexiskydd mellan fram- och baksätet innan månadens slut.

Enigt i LO i juni förra året. Dåvarande ordförande Karl-Petter Thorwaldsson, IF Metalls Marie Nilsson och Kommunals Tobias Baudin på presskonferens där las-utredningen totalsågades.

Las – omstridd från start

Arbetsrätt. Förändrad, ”moderniserad”, arbetsrätt var ett krav från Centern och Liberalerna. Utan deras stöd hade Stefan Löfven inte kunnat bilda regering efter valet 2018. Januariavtalet mellan partierna innebär bland annat att turordningsreglerna i anställningsskyddet ses över.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Vad händer med mobilitetspaketet?

Åkeri. Tunga röster som jobbar för schystare villkor på landets vägar träffades under torsdagskvällen för ett direktsänt samtal.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Avtal 2021
Nextjetflygplan

Nya avtal för flyget dröjer

Flyg. Redan i mitten av december inledde Transport förhandlingarna om nya avtal för markpersonalen inom flyget. Lönerna är ännu inte klara. Parterna skulle ha träffats under torsdagen, men mötet sköts upp till den 22 april.

Stora löneklyftor i kommunal renhållning

Miljöarbete. Individuella löner har gjort att det skiljer över 4 000 kronor i lön för miljöarbetarna på det kommunala bolaget Karlstads Energi. Transports ombudsman Mikael Ladman är kritisk.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Namnet lever kvar i utbildningscentret, som ligger i Varbergs utkant. Åkeriet startade utbildning av yrkesförare redan i början av 1980-talet. Sedan mitten av 1990-talet driver C-R Utbildning trafikskola och, på entreprenad för kommunen, gymnasiets transportprogram.

Vad hände med C-R Johanssons åkeri?

Åkeri. Anrika C-R Johansson var ett av Hallands största, obundna åkerier med kunder som Arla och Posten. För jätten GDL skulle köpet av familjebolaget bli en förstärkning i Västsverige. Knappt tre år senare återstår en bråkdel. Och den sista mars fick ytterligare 13 anställda gå.