Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.
Close
Stockholmsavdelningens uppsökerigrupp 2017.
Close
Den nya plattformsekonomin

Plattformarna och facket

Gigjobb. Plattformsjobben är ett nytt fenomen i Sverige. Men det växer. Facket letar fortfarande efter ett sätt att tackla det nya sättet att förmedla jobb.

1. Transports avdelning 5 i Stockholm jobbade under en tid med uppsökande verksamhet på cykel.

Avdelningen hade en del intressanta samtal men få matbud valde att organisera sig i facket.

Det finns ett antal plattormsarbetare som valt att organisera sig i Transport. De allra flesta är anställda av matbudsföretaget Foodora, som till skillnad från Uber faktiskt anställer dem som utför tjänsterna. Transport har tidigare försökt teckna avtal med dem. Företaget menar å sin sida att det inte finns något kollektivavtal som är anpassat till deras bransch.

Transport har däremot tecknat kollektivavtal med Bzzt, ett företag som kör elmoppetaxi i Stockholm. Där har Transport en livaktig fackklubb.

Bzzt har profilerat sig som det schysta plattformsföretag, det var faktiskt de själva som kontaktade Transport och bad om att få teckna kollektivavtal.

I en artikel i New York Times som främst fokuserade på Ubers långa lista med problem citerades Bzzt chefen Sven Wolf:

– Vi behöver inte exploatera våra arbetare för att bli lönsamma.

 

Linda Larsson, LO
Linda Larsson, LO.

2. LO följer digitaliseringen på nära håll.

Grundinställningen är att förbunden har ansvaret att organisera plattformsjobbarna enligt den uppdelning av branscher som finns och att företagen ska anpassa sig till den svenska modellen och inte tvärt om. Utredaren Linda Larsson håller ett särskilt öga på framväxten.

– Det är nya sätt att förmedla jobb, men den typen av underbudskonkurrens har vi varit med om tidigare. Men det är klart, blir den typen av anställningar, eller icke-anställningar, för stor, kan ju hela arbetsmarknaden påverkas. Det är klart att vi måste ha jättekoll och försöka mota bort problemen.

Är det alltså fenomenen och företagen som behöver anpassa sig efter modellen?

– Ja! Så ser vi det faktiskt. Vissa tycker kanske att vi är helt fast i det gamla. Men vi tror fortfarande på en reglerad och ordnad arbetsmarknad. Vi tror att folk vill ha schysta och bra jobb.

– Vi vet att arbetsgivarsidan säger att vi inte ska reglera och kväva innovationen, men jag tycker de ska ta sitt ansvar. Organisera sin del och få företagen att förstå hur det funkar och bädda in dem i vår modell med kollektivavtal, säger Linda Larsson.

Victor Bernhardtz, Unionen
Victor Bernhardtz, Unionen.

3. Tjänstemannafacket Unionen har satsat hårt och profilerat sig som ett förbund som verkligen försöker förstå den framväxande plattformsekonomin.

Victor Bernhardtz jobbar med digitala arbetsmarknader på Unionen. Han menar att plattformsjobben i dag är en liten del av arbetsmarknaden i Sverige, i vissa avseenden är den till och med svår att mäta. Han tror inte att plattformsekonomin nödvändigtvis behöver leda till en större låglönemarknad med många fler prekära jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Vart är vi på väg inom LO och politiken?

Ordförandeord. Frågetecknen runt framtidens LO och framtidens socialdemokrati har blivit allt fler och svaren tyvärr allt färre den här hösten.

Transportarbetarens logga

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Örjan Wallon, Transport avdelning 26 Norrbotten. Foto: Privat

LAS-förändringarna bryter mot det fackliga löftet

Debatt. Att LAS-förändringarna var dömda att gå i stöpet säger sig självt, när man läser det fackliga löftet. Vad det beror på kan de lärda få tvista om. En sak är klar, alla förbund kan inte se förändringen som en förbättring.

Statsministern lovar nya regler för arbetskraftsinvandring

Politik. Vid ett tal till LO-kongressen lovade statsminister Magdalena Andersson (S) att regeringen innan årets slut ska föreslå att anställningsavtalen som skickas in till Migrationsverket om arbetskraftsinvandring blir bindande.

Fackliga namn i ny S-regering

Politik. Statsminister Magdalena Andersson har presenterat sin nya socialdemokratiska enpartiregering. Johan Danielsson, som engagerat sig i transportbranschens villkor som EU-parlamentariker, blir biträdande arbetsmarknadsminister. Tidigare LO-ordföranden Karl-Petter Thorwaldsson blir näringsminister.

LAS

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Facket startar fraktkampanj riktad till konsumenter

Facket. Transport har startat en kampanj där de uppmanar konsumenter att välja fraktalternativ med kollektivavtal. Helst ska paketet också skickas till ombud – om det inte delas ut av tidningsbudet.

Hamnarbetare i Livorno protesterar mot kraven på covidpass i mitten av oktober. Arbetare i de italienska hamnarna var först att agera, och har blivit något av symbol för protestaktionerna, som spridit sig i landet. Foto: Kristina Wallin

Fortsatta protester i italienska hamnar

Internationellt. De italienska hamnarbetarna fortsätter att leda de fredliga protesterna mot det ”gröna covidpasset” som krävs för att få jobba. Detta trots att polisen svarat med vattenkanoner och en av ledarna förvisats från Rom i ett år. Men ilskan är stor bland arbetarna som känner sig överkörda och utnyttjade.

Myndigheter hittade brott och säkerhetsbrister

Arbetsmiljö. 100 fasta arbetsställen besöktes och 280 fordon stoppades av polisen. 300 säkerhetsbrister hittades. – Små och stora lastbilar har stoppats. Vi kan se ett mönster att fordon i 3,5-tonsklassen inte sällan är i dåligt skick och har obesiktade bakgavellyftar, säger Arne Alfredsson, chef vid avdelningen för myndighetsgemensam kontroll på Arbetsmiljöverket.

Seger mot gig-företag i Nederländerna

Internationellt. Uber har klassats som både taxibolag och arbetsgivare av en domstol i Nederländerna. Segern är viktigt, men inte vår första framgång mot ett gig-företag, säger Amrit Sewgobind på facket FNV. Detta är en av många strider mot gig-arbetsgivare som smiter från sitt ansvar i Europa.

Foodorabud. Foto: John Antonsson

Facket tar Foodora till Arbetsdomstolen

Arbetsrätt. Foodora hänvisade matbudet till ett så kallat egenanställningsföretag. Efter 23 månader fick han inte jobba kvar. Transport anser att Foodora är arbetsgivare och kräver att budet får jobbet tillbaka – och skadestånd i Arbetsdomstolen.

Transport avvisar LAS-uppgörelse i LO

Arbetsrätt. Majoriteten i LO:s styrelse beslutade på tisdagskvällen att ingå i en uppgörelse om LAS med arbetsgivarparten. Svenska Transportarbetareförbundet är ett av fyra LO-förbund som sa nej till försvagning av arbetsrätten i utbyte mot stärkt omställningsstöd.