Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Foto: Lilly Hallberg
Close
Mattias Käll medverkar ofta i Transportarbetaren. Han gör bland annat illustrationerna till våra "Snabbkollar".
Close
Kultur

Plasten, livet, döden – möt vår illustratör Mattias Käll

Kreativ. Mattias Källs människor hittar sedan länge vägen in i Transportarbetaren. Tidningens ofta anlitade illustratör utforskar i sin konst också vårt förhållande till varandra och till naturen – och är sedan årsskiftet utvecklingsledare för bild och form i Region Örebro.

Den enorma mängden rosa sopsäckar utplacerade i landskap är spektakulär, påminner om konstnären Christos inslagningar av riksdagshuset i Berlin och öar utanför Miami i färgstarkt material. Och, utan pekpinnar: Att det är hög tid att ta sitt eget ansvar för avfallet vi lämnar.

Förpackad/Wrapped up. Konstnären Mattias Käll mitt i ett års samlat plastavfall. Foto: Roine Magnusson
Förpackad/Wrapped up. Konstnären Mattias Käll mitt i ett års samlat plastavfall. Foto: Roine Magnusson

– Under ett år samlade jag all förpackningsplast från familjen, både sådan från inslagen mat och soffor, säger Mattias Käll.

De är fem i familjen; Mattias med fru och tre barn – samt katt – i ett hus i Örebros utkant.

– Tanken väcktes när jag bar ut avfall, det problematiska i hur mycket det är. Vad berättar det om vår konsumtion?

Förpackad/Wrapped up

Funderingarna utmynnade så småningom i konstverket Förpackad/Wrapped up (2018) där sopsäckarna i plast är fotograferade på olika platser, vid olika tidpunkter – på Lillsjöns is i naturreservatet Stenbäcken, i kanten av mörk trollskog och i öppna sommarlandskap.

– Jag försökte visualisera hur plasten hamnar på fel ställe, krockar och ställer till det. Det var samtidigt en läroprocess för egen del. Jag läste mycket om plast, varifrån den kom, vart den hamnar, säger Mattias, som också bland annat gått kursen klimatförändringar vid Linnéuniversitetet.

– Att försöka få en helhet utifrån olika spår känns viktigt.

Örebro är hemma

Mattias Käll är i grunden målare, men arbetar även med fotografi och form. Uppvuxen på landet, på en gård på Småländska höglandet, är Örebro sedan ett kvartssekel hemma: ”För mig känns staden väldigt stor, med välmående stadskärna, bra musikscen och konst, och nära till friluftsliv och vandringsleder”.

Utanför ateljén i en fabriksbyggnad där även tolv andra kulturarbetare håller till. Passande för skostaden Örebro är det en nedlagd skofabrik. Foto: Lilly Hallberg
Utanför ateljén i en fabriksbyggnad där även tolv andra kulturarbetare håller till. Passande för skostaden Örebro är det en nedlagd skofabrik. Foto: Lilly Hallberg

Som illustratör har Mattias varit verksam i drygt 15 år. Arbetat för tidningar och med bokformgivning bland annat. Han har sin ateljé i en gammal skofabrik, där tolv andra konstnärer också arbetar.

Mattias Källs stil är distinkt, och i Transportarbetaren brukar han illustrera texter om allt från pensionssystem till nya avtal. ”Rätt grafisk, med svepande linjer och lite ruffig textur” beskriver han själv. Och idébaserad:

– Jag tolkar form av text, och gillar att ha med människor i centrum. Och lite humor. Men jag vill inte att det ska bli övertydligt, och säga samma sak som texten som tårta på tårta, utan bli ett tillägg som samspelar med text.

(Här kan du se Mattias senaste illustration för Transportarbetaren: Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen.)

Ansvar för bild och form

Sedan januari i år är Mattias Käll också utvecklingsledare i länets kulturförvaltning, med ansvar för form och bild. Uppdraget är på halvtid och handlar om olika sätt att stödja och utveckla konsten. Både genom att ge tillfällen att uppleva konst, som på utställningar, och ekonomiska: bygga nätverk mellan konstaktörer och möjliggöra utbildningsplatser.

– Jag lyssnar in behov, säger Mattias.

Mattias Käll drar upp linjerna till en illustration till Transportarbetarens Snabbkoll om studieledighet. Foto: Lilly Hallberg
Mattias Käll drar upp linjerna till en illustration till Transportarbetarens Snabbkoll om studieledighet. Foto: Lilly Hallberg

I dagens politiska klimat ifrågasätts ibland det riktiga i att med skattebetalarnas pengar finansiera olika slags kulturuttryck, ”flummig” konst som icke figurativa målningar till exempel. Ofta ställt i motsats till behov inom vård och omsorg. Mattias Käll ser inget motsatsförhållande.

Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll
…och så här såg den färdiga illustrationen ut. Klicka på bilden så kommer du till artikeln.

– Att uttrycka sig konstnärligt kan fungera vårdande också, och konstupplevelser vara läkande, säger han. Apropå att inte vara övertydlig, kultur går också att se som ett fält där jag hoppas fler kan mötas och diskutera. Känna igen sig själv – eller inte, och då brottas med det, säger han.

– Jag tror att konst och kultur behövs, både för individen och samhället. Och ser på det liksom yttrandefrihet som ett tydligt uttryck för demokratin.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn. Foto: SvD/TT

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Transportarbetarens logga

Tiger-fallet har fått en lösning

Arbetsrätt. Två bröder arbetade för det Örebrobaserade åkeriet Tigrarna AB, under sommaren 2021, men fick aldrig någon lön. De har inte alls arbetat för oss, hävdade arbetsgivaren. Men när Transport drev fallet till Arbetsdomstolen gick åkeriet med på förlikning och ersatte ­bröderna med 80 000 ­respektive 20 000 kronor.

Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Månadens klubb
”Vi vill vara med och påverka.” Meddy Linond (ordförande), Johan Afvander (ledamot) och Marie-Louise Rindå (ledamot) i klubben. Anders Nilsson (sekreterare) har jobbat natt och saknas på bilden.

Scheman tände gnistan att nystarta flygklubb

Arlanda. – Står man bara längst bak och klagar händer inget. Så resonerade Meddy, Marie-Louise, Johan och Anders och väckte sin klubb ur törnrosasömnen. En ”massa petande” i deras arbetsscheman tände gnistan.

Månadens medlem
”Jura är inte jätteförtjust i andra människor, men dem hon känner har svårt att förstå att hon ens kan upplevas som skräckinjagande”, säger Moa om Jura.

Ett oslagbart jobb för en ”hundnörd”

Bevakning. – Om man har ett stort hundintresse är väktaryrket oslagbart. Det säger Moa Petersdotter som alltid har med sig sin hund på jobbet. Jura är nämligen väktarhund.

Hallå där!

Åsa Alvetjärn

…snart 50 år och journalist, som ska ombilda sig till lastbilschaufför. Hur kommer det sig?

Macken är full av klappar

Bensinstation. Det blir bara mer och mer paket. Knappt tre veckor före julafton liknar mackens lager mest ett gammeldags postkontor. Men ökningen märks året runt. På OKQ8 i Kolsva i Västmanland råder ändå något som liknar julefrid.

Månadens avdelning
Det här är gänget på avdelningskontoret i Skövde: Jerry Walthéreson, Marko Juvonen, Ulf Nordenberg och Jarmo Nevala. Foto: John Antonsson

Nu satsar de lite extra på taxibranschen

Skövde-Borås. Transport avdelning 17 satsar på att växa och att få flera förtroendevalda på arbetsplatserna. Nu med en särskild satsning på taxibranschen.

Månadens medlem
Uppskattad medarbetare och maratonlöpare. Möt skyddsvakten Kaveh Tiba. Foto: Pernilla Ahlsén

”Mitt mål är att springa 100 maratonlopp”

Prisad. Kaveh Tiba arbetar som skyddsvakt på Arlanda och utsågs till ”Årets kollega inom säkerhetsbranschen” på den stora branschmässan Skydd 2022. Transportarbetaren har träffat en medlem som uppskattas av medarbetarna – och har som mål att springa fem maratonlopp om året.

Hallå där!

Thomas Belvén

… sopgubbe som körde hushållssopor i Vallentuna när snöovädret slog till i veckan.

Hallå där!
David Ericsson, årets Ivar Lo-pristagare 2023. Foto: Patrik Pettersson

David Ericsson

…lastbilschaufför, författare och krönikör i Transportarbetaren, som tilldelas fackföreningsrörelsens Ivar Lo-pris 2023 på 125 000 kronor.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud och avtalsrådsveteran från Trollhättan.

Månadens klubb
Patrik Sundström, huvudskyddsombud och ordförande, och Örjan Jansson, kassör i klubben, vill se framåt. Men utan att tiga om de tidigare stora arbetsmiljöproblemen vid Södertälje hamn. Foto: Lilly Hallberg

Lika villkor för alla en hjärtefråga

Södertälje hamn. Strävan efter rättvisa och jämlikhet är grunden. För facket i Södertälje hamn har det varit flera tuffa år med svåra arbetsmiljöproblem. Stämningen har dock blivit bättre, enligt klubben – men mycket arbete återstår.

Hallå där!

Sven Sawatzki

…från avdelning 17 Skövde-Borås som har jobbat på ett helt nytt sätt inför avtalsrådet.

Lars Mikaelsson är Transports förbundssekreterare sedan 2017. Foto: Pernilla Ahlsén

Transports hållning mot SD står fast

8 frågor. Efter valet är SD landets näst största parti och ingår i blocket som ska styra Sverige. Hur påverkar det Transports hållning gentemot partiet? Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson ger svar.

I sin nuvarande position kan Elin vara med och påverka transportbranschen på andra sätt. ”Det är ovanligt med riktiga chaufförer högre upp i företagen. Det är värdefullt att jag har den erfarenheten och kan lyfta förarnas perspektiv”, säger hon. Foto: Pernilla Ahlsén

”Att köra är en frihetskänsla”

Mötet. Elin Engström är lastbilschauffören som spelar polis i nya Beckfilmerna och gärna gör fler stunts i framtiden. För Transportarbetaren berättar hon om kärleken till föraryrket, men också om övergrepp och att vilja påverka i en mansdominerad bransch.