Snabbkoll: Dags att skola om dig? Illustration: Mattias Käll
Snabbkoll

Dags att skola om dig?

Studieledighet. Du vet väl att du har rätt att vara tjänstledig för att plugga, även om studierna inte har med ditt nuvarande arbete att göra? Nu kan du dessutom söka ett nytt omställningsstudiestöd som motsvarar 80 procent av din lön.

1. Vem får vara studieledig?

Du har rätt att vara tjänstledig för studier om du har varit anställd hos samma arbetsgivare de senaste sex månaderna eller sammanlagt tolv månader under de senaste två åren.

 

2. Plugga vad du vill…

Studierna behöver inte ha något med ditt nuvarande arbete att göra, så länge de följer en kurs- eller studieplan.

 

3. …och så länge du vill

Du har rätt att vara studieledig så länge du behöver. Hur lång utbildningen är ska framgå av din studieplan.

 

4. Ansök i god tid

För att få studieledigt behöver du lämna in en ansökan till din arbetsgivare. Arbetsgivaren får inte neka dig, men kan skjuta upp din ledighet i upp till sex månader. Vänta alltså inte tills du har fått ditt antagningsbesked. Du kan skriva i ledighetsansökan att den bara gäller om du kommer in på utbildningen.

 

5. Plugga på deltid

Det går bra att vara tjänstledig för studier även på deltid. Då får du göra upp med arbetsgivaren om vilka dagar du behöver vara ledig, men kom ihåg att arbetsgivaren inte är skyldig att planera arbetet efter din tid. Om du tror att du hinner, kan du jobba deltid även om utbildningen är heltid.

 

6. Du får ingen lön när du är studieledig…

Men du kan ansöka om flera ledighetsperioder under studietiden så att du kan vara ledig under terminerna och jobba under loven till exempel.

Du kan också jobba extra hos din arbetsgivare om båda parter är överens om det. Men om du vill jobba extra på ett annat företag behöver du komma överens med arbetsgivaren om det först.

 

7. …men du som har jobbat ett tag kan söka omställningsstudiestöd

Det är ett studiestöd för dig som är mellan 27 och 62 år och har arbetat i minst åtta år under en 14-årsperiod, varav minst 12 månader de senaste två åren.

Omställningsstudiestödet ger dig 80 procent av din inkomst upp till ett visst tak. Det kan ges upp till 44 veckor, vilket motsvarar ett års heltidsstudier eller längre tid om du studerar på halv- eller deltid.

Utöver bidragsdelen, som är skattepliktig, kan du även låna en del.

Stödet omfattar alla utbildningar som ger rätt till vanligt studiestöd från CSN, men kravet är att utbildningen ska kunna leda till jobb.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Respektfullt bemötande och diskrimineringsfrågor ingår som en del i Byas introduktionsutbildning för blivande väktare. Foto: Bya

”Syna fördomar genom att prata om dem”

Arbetsmiljö. Bevakningsbranschen ska förmedla trygghet, därför är det extra viktigt med ett respektfullt och likvärdigt bemötande. Det framhåller Ronny Fredriksson, chef för arbetsmiljöenheten på Bya, Bevakningsbranschens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.