Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen
Snabbkoll

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

1. Timlön i stället för månadslön

I Transports avtal ska timanställning bara användas i undantagsfall. Som timanställd förlorar du i regel viss inkomst eftersom du bara får betalt för arbetad tid. Som månadsanställd har du under en arbetsvecka i praktiken inte 40 timmar, utslaget på ett år. Det beror på att röda dagar är betald ledighet.

Månadslön har du också rätt till oavsett om det finns något att göra eller inte. Om bilen står på verkstad eller om åkeriet är mellan körningar ska du ändå få betalt. Risken att inte få betalt ökar ofta om du är timavlönad.

 

2. Garantilön i taxi

Taxiförare som jobbar på provision har alltid rätt till att få sin garantilön. Garantilönen är beräknad på en heltidsanställning. Så den taxiförare som jobbar mer än heltid ska ha mer garantilön.

 

3. Lönebesked

För att undvika att luras på lön är det viktigt att få ett bra lönebesked där det står när du har jobbat, hur länge du har jobbat och vilken typ av lön du fått för olika typer av körningar.

Inom taxi är det inte ovanligt att du har timlön när du kör samhällsbetald trafik, men kanske provisionslön annars. Då måste det framgå i lönespecifikationen, så att du själv kan kontrollera att du fått rätt betalt.

Månadslön innebär inte att du ska jobba 176 timmar varje månad. Antalet timmar per månad varierar med antal dagar i månaden och eventuella fridagar. I snitt är en taxichaufförs arbetsvecka 38,25 timmar.

 

4. Övertid

En fälla du riskerar att hamna i är att du bara får vanligt timlön vid övertidsarbete. Övertidsersättning är i regel betydligt högre än ”vanlig” lön. Olika avtal har olika regler kring övertid och förskjuten arbetstid. Därför är det värt att ha koll på just ditt kollektivavtal.

 

5. Rak högre timlön

Det är inte ovanligt att chaufförer erbjuds en så kallad ”rak timlön”. Den är oftast något högre än den i avtalet. Men chauffören får då varken ob-tillägg eller övertidsersättning.

Jämfört med nivåerna i avtalet blir upplägget ofta en förlustaffär. Har företaget kollektivavtal är det avtalsbrott att inte betala ob eller övertid. Saknar företaget kollektivavtal kan du kontakta facket och berätta att du som medlem vill att din arbetsgivare tecknar avtal.

 

6. Pension

Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du rätt till 4,5 procent i tjänstepension. Tyvärr har det förekommit att mindre nogräknade arbetsgivare skippat vissa eller alla inbetalningar. För att kontrollera att pengarna verkligen betalats i behöver du själv gå in på minpension.se där du kan se om du fått regelbundna inbetalningar av tjänstepension.

All lön är pensionsgrundande, också övertid och ob.

 

7. De blåser dig och staten

Bara för att arbetsgivaren drar av skatt från din lön betyder det inte att de betalat in pengarna till Skatteverket.

Om du har bra och tydliga lönespecifikationer där arbetsgivarens organisationsnummer finns utskrivet, ska du vara skyddad. Men om dina lönespecifikationer är felaktiga eller saknas kan du i värsta fall bli betalningsskyldig för den skatt din chef ”glömt” att betala in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Förlorade trafiktillstånd, fusk med raster och löner,”bortglömda” förhandlingar – facket har i åratal fört kampen mot oseriösa aktörer som ansvarar för färdtjänst och skolskjutsar. Illustration Gustaf Öhrnell Hjalmars

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Arbetarna har halkat efter

Ledare. Apropå vår artikel ”Så mycket mindre är din lön värd”. Jag kan inte förstå varför avtalen förlängdes med sju månader under corona men att hyresförhandlingarna ändå gick bra att hålla.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.

Arbetskador
Branko Petrovic är lastbilschaufför. Men efter att ha blivit skadad två gånger på jobbet är han fast i lägenheten större delen av dygnet. Foto John Antonsson

Branko halkade på jobbet – livet blev ett helvete

Arbetsmiljö. Branko Petrovic halkade när han skulle koppla en trailer 2018. Sedan dess har han brottats både med smärta och Försäkringskassan. Han vet inte om han får mer sjukpenning efter den sista oktober.

Fallande gubbe på snöunderlag

Fler faller under mörka årstiden

Arbetsmiljö. Under det mörka vinterhalvåret ökar risken för olyckor. Det visar Transportarbetarens genomgång av Arbetsmiljöverkets statistik. Mest ökar risken för arbetare som rör sig utomhus.