Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen
Snabbkoll

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

1. Timlön i stället för månadslön

I Transports avtal ska timanställning bara användas i undantagsfall. Som timanställd förlorar du i regel viss inkomst eftersom du bara får betalt för arbetad tid. Som månadsanställd har du under en arbetsvecka i praktiken inte 40 timmar, utslaget på ett år. Det beror på att röda dagar är betald ledighet.

Månadslön har du också rätt till oavsett om det finns något att göra eller inte. Om bilen står på verkstad eller om åkeriet är mellan körningar ska du ändå få betalt. Risken att inte få betalt ökar ofta om du är timavlönad.

 

2. Garantilön i taxi

Taxiförare som jobbar på provision har alltid rätt till att få sin garantilön. Garantilönen är beräknad på en heltidsanställning. Så den taxiförare som jobbar mer än heltid ska ha mer garantilön.

 

3. Lönebesked

För att undvika att luras på lön är det viktigt att få ett bra lönebesked där det står när du har jobbat, hur länge du har jobbat och vilken typ av lön du fått för olika typer av körningar.

Inom taxi är det inte ovanligt att du har timlön när du kör samhällsbetald trafik, men kanske provisionslön annars. Då måste det framgå i lönespecifikationen, så att du själv kan kontrollera att du fått rätt betalt.

Månadslön innebär inte att du ska jobba 176 timmar varje månad. Antalet timmar per månad varierar med antal dagar i månaden och eventuella fridagar. I snitt är en taxichaufförs arbetsvecka 38,25 timmar.

 

4. Övertid

En fälla du riskerar att hamna i är att du bara får vanligt timlön vid övertidsarbete. Övertidsersättning är i regel betydligt högre än ”vanlig” lön. Olika avtal har olika regler kring övertid och förskjuten arbetstid. Därför är det värt att ha koll på just ditt kollektivavtal.

 

5. Rak högre timlön

Det är inte ovanligt att chaufförer erbjuds en så kallad ”rak timlön”. Den är oftast något högre än den i avtalet. Men chauffören får då varken ob-tillägg eller övertidsersättning.

Jämfört med nivåerna i avtalet blir upplägget ofta en förlustaffär. Har företaget kollektivavtal är det avtalsbrott att inte betala ob eller övertid. Saknar företaget kollektivavtal kan du kontakta facket och berätta att du som medlem vill att din arbetsgivare tecknar avtal.

 

6. Pension

Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du rätt till 4,5 procent i tjänstepension. Tyvärr har det förekommit att mindre nogräknade arbetsgivare skippat vissa eller alla inbetalningar. För att kontrollera att pengarna verkligen betalats i behöver du själv gå in på minpension.se där du kan se om du fått regelbundna inbetalningar av tjänstepension.

All lön är pensionsgrundande, också övertid och ob.

 

7. De blåser dig och staten

Bara för att arbetsgivaren drar av skatt från din lön betyder det inte att de betalat in pengarna till Skatteverket.

Om du har bra och tydliga lönespecifikationer där arbetsgivarens organisationsnummer finns utskrivet, ska du vara skyddad. Men om dina lönespecifikationer är felaktiga eller saknas kan du i värsta fall bli betalningsskyldig för den skatt din chef ”glömt” att betala in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Gruppbild på förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

I Gamleby har Nilsbuss hyrt in sig i en gammal fabrikslokal. Bilarna får stå ute. Chaufförerna har fått ett litet fönsterlöst krypin som lunch- och fikarum. Foto: Jan Lindkvist

Facket framme med Nilsbuss

Servicetrafik. Transport och Nilsbuss har träffat en överenskommelse som ger fler förare rätt till utebliven lön, retroaktivt. Facket har i åratal stridit för att det småländska bussbolaget ska följa kollektivavtal.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.