Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen
Snabbkoll

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

1. Timlön i stället för månadslön

I Transports avtal ska timanställning bara användas i undantagsfall. Som timanställd förlorar du i regel viss inkomst eftersom du bara får betalt för arbetad tid. Som månadsanställd har du under en arbetsvecka i praktiken inte 40 timmar, utslaget på ett år. Det beror på att röda dagar är betald ledighet.

Månadslön har du också rätt till oavsett om det finns något att göra eller inte. Om bilen står på verkstad eller om åkeriet är mellan körningar ska du ändå få betalt. Risken att inte få betalt ökar ofta om du är timavlönad.

 

2. Garantilön i taxi

Taxiförare som jobbar på provision har alltid rätt till att få sin garantilön. Garantilönen är beräknad på en heltidsanställning. Så den taxiförare som jobbar mer än heltid ska ha mer garantilön.

 

3. Lönebesked

För att undvika att luras på lön är det viktigt att få ett bra lönebesked där det står när du har jobbat, hur länge du har jobbat och vilken typ av lön du fått för olika typer av körningar.

Inom taxi är det inte ovanligt att du har timlön när du kör samhällsbetald trafik, men kanske provisionslön annars. Då måste det framgå i lönespecifikationen, så att du själv kan kontrollera att du fått rätt betalt.

Månadslön innebär inte att du ska jobba 176 timmar varje månad. Antalet timmar per månad varierar med antal dagar i månaden och eventuella fridagar. I snitt är en taxichaufförs arbetsvecka 38,25 timmar.

 

4. Övertid

En fälla du riskerar att hamna i är att du bara får vanligt timlön vid övertidsarbete. Övertidsersättning är i regel betydligt högre än ”vanlig” lön. Olika avtal har olika regler kring övertid och förskjuten arbetstid. Därför är det värt att ha koll på just ditt kollektivavtal.

 

5. Rak högre timlön

Det är inte ovanligt att chaufförer erbjuds en så kallad ”rak timlön”. Den är oftast något högre än den i avtalet. Men chauffören får då varken ob-tillägg eller övertidsersättning.

Jämfört med nivåerna i avtalet blir upplägget ofta en förlustaffär. Har företaget kollektivavtal är det avtalsbrott att inte betala ob eller övertid. Saknar företaget kollektivavtal kan du kontakta facket och berätta att du som medlem vill att din arbetsgivare tecknar avtal.

 

6. Pension

Om din arbetsgivare har kollektivavtal har du rätt till 4,5 procent i tjänstepension. Tyvärr har det förekommit att mindre nogräknade arbetsgivare skippat vissa eller alla inbetalningar. För att kontrollera att pengarna verkligen betalats i behöver du själv gå in på minpension.se där du kan se om du fått regelbundna inbetalningar av tjänstepension.

All lön är pensionsgrundande, också övertid och ob.

 

7. De blåser dig och staten

Bara för att arbetsgivaren drar av skatt från din lön betyder det inte att de betalat in pengarna till Skatteverket.

Om du har bra och tydliga lönespecifikationer där arbetsgivarens organisationsnummer finns utskrivet, ska du vara skyddad. Men om dina lönespecifikationer är felaktiga eller saknas kan du i värsta fall bli betalningsskyldig för den skatt din chef ”glömt” att betala in.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Kultur
Stora bilden: Ove Allansson på besök i Göteborgs hamn i slutet av juli 1967 (Foto: SvD/TT). Med boken Afton i Ilhéus och andra noveller av Ove Allansson uppmärksammar Ove Allanssonsällskapet att författaren skulle ha fyllt 90 år under 2022.

Ove Allansson – sjöfolkets främsta skildrare

Böcker. Ove Allansson skrev om sjöfolket. 2022 skulle han ha fyllt 90 år och i en ny samling väljer svenska arbetarförfattare ut sina favoriter av hans berättelser.

Snabbkoll
Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Stefan Gidlöf tittar ut över Norviks hamnområde. Han är fortfarande besviken över att arbetarkollektivet inte fick vara med och tycka till om utformningen.

Det blåser upp vid hamnen i Nynäshamn

Hamn. En råkall dag vid färjehamnen i Nynäshamn. Transportarbetaren möter Stefan Gidlöf. Fulltatuerad hamnarbetare som vill att facket tänker nytt.

Diskriminering.

Gamla unkna ideal drabbar unga män

Jämställdhet. Va, vabb? Var är mamman? Arbetsgivares förvåning och missnöje när anställda försöker dela ansvar för barn och hem med en partner slår olika. Unga pappor upplever att de är mer utsatta när det gäller att utnyttja sin lagstadgade rätt att vara hemma för vård av sjukt barn.

Granskning: Arbetsvillkor
De äldre och etablerade stora transportföretagen har i regel kollektivavtal. De nya bolagen har facket inte lyckats skriva avtal med ännu.

Flera paketleverantörer saknar kollektivavtal

E-handel. Många av utmanarna bland transportföretagen som levererar paket saknar fortfarande kollektivavtal. Undantag finns. Early Bird har kollektivavtal i alla led och Best Transport har skärpt kraven efter svidande avslöjanden.

Distribution till kunder och företag sker mer eller mindre dygnet runt. Foto: John Antonsson

Enkät: Har ni kollektivavtal?

Paketleverantörer. Trots bistrare tider tuffar e-handeln på. Transportarbetaren har skickat ut en enkät med frågor om kollektivavtal till de största bolagen som levererar e-handelsvaror. Alla bolag med kollektivavtal har svarat på frågorna. Inget av dem utan.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Diskriminering

Stoppad direkt som kvinna

Nobbad. Petra var inte ens gravid. Hon var bara kvinna. ”Så vi har anställt en kille som börjar nu i oktober. Hoppas du har förståelse” skrev åkeriet. Nu utreder DO fallet.

Diskriminering
Emma Brodin föreläser om feminism och var med och startade nätverket Kvinnor i Transport.

”Bli med barn är ju en helt naturlig grej”

Facket. När Emma Brodin började köra lastbil och sökte jobb fick hon frågan om hon skulle skaffa barn snart. – Vad har det med min förmåga att köra lastbil att göra? säger Emma som är ordförande för avdelning 9 Örebro – Transports första feministiska avdelning.