hallå där!

Peter Andersson

… lastbilschaufför i Filipstad och en av hjälparna i nätverket Kollegahjälpen som har 20-årsjubileum i år.

Peter Andersson. Foto: Privat

Kollegahjälpare, vad gör ni?

– Vi finns där för att hjälpa andra lastbilschaufförer som varit med om något traumatiskt i jobbet. Det kan vara efter en olycka, ett rån eller ett tillbud. Vi för alltså avlastande samtal. Ofta är det ju så att föraren av lastbilen klarat sig fysiskt oskadd och därför på sätt och vis blir lämnad – vi har helt prio på honom eller henne, finns där och delar erfarenheter.

Hur länge har du själv varit med i nätverket?

– Fyra år? Jag har inte exakt koll. Tanken kom efter att jag kontaktat en kollega, som varit med om en olycka där en kvinna dött. Jag träffade kollegan och efteråt sa han att det samtalet var bland det bästa han varit med om. Jag hintade om intresse för Kollegahjälpen till en chef, som senare kom och berättade att en annan kollegahjälpare här i Värmland skulle gå i pension. Så jag sökte, fick skriva ett utförligt brev och cv, och passerade nålsögat.

Är behovet stort att tala med en yrkeskamrat?
– För en del är det så. Det kan vara ett komplement till psykologsamtal också, och skönt att slippa förklara vad jobbet går ut på. Få tala med någon som kan branschrelaterade frågor, som kör- och vilotider. Det har hänt att tveksamma öppnar upp när jag säger att jag genom personlig erfarenhet kan ana vad de går igenom.

Du har själv erfarenhet av trauma som chaufför?

– Ja, den 22 februari 2007, klockan 9 på morgonen, var jag med om svår olycka där två personer dog. Efteråt fick jag bra stöd genom min dåvarande chef och företagshälsovården, men min första tanke var att aldrig mer sätta mig i lastbilen. Sedan att olyckan inte skulle hindra mig från att göra det jag drömt om sedan jag var liten pojk. I dag ser jag också Kollegahjälpen som ett sätt att göra något positivt av svåra erfarenheter.

Du kör vidare som kollegahjälpare?

– Ja. I den bästa av världar skulle vi inte behövas. Nu finns vi här!

Fotnot: Kollegahjälpen är ett nätverk av åkeriföretag, branschorganisationer och lastbilschaufförer, som stöttar lastbilsförare efter ett trauma. Den som vill ha hjälp ringer 020-59 60 00. Den kollegahjälpare som finns närmast geografiskt kontaktas. Kollegahjälparna ges regelbundet utbildning

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Åsa Backman:
    20 mars, 2020

    Tack för artikeln. Som projektledare för Kollegahjälpen är jag glad att vi syns så fler känner till stödet man kan få. Mer information finns på kollegahjälpen.se

Lästips:

David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Älskade jävla väg

Davids krönika. Det började med Bob Dylan. Hans nasalt gnälliga sång lockade mig ändå som tonåring till att längta ut på vägarna. Inte minst för alla hans besjungna erövringar. Som i ”Girl from the north country”.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Farlig trötthet utbrett problem

Åkeri. Europas yrkesförare kör ofta trötta. En tredjedel av lastbilsförarna har någon gång under det senaste året somnat vid ratten. Det visar en stor studie av den Europeiska Transportfacket, som kopplar ihop tröttheten med dåliga arbetsvillkor.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Förare dömd för grovt falsklarm

Åkeri. Samhällstjänst 160 timmar för falskt larm, grovt brott. Det blev domen för den lastbilschaufför som larmade om att hans fordon skenade på E20 norr om Alingsås.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

Månadens medlem
”Jag är rutinmänniska, gillar att ha rutiner och vill göra ett bra jobb”, säger fackligt engagerade hundföraren Mattias Hansson. Kollegan Holger är sex, sju år och tidigare polishund.

Bästa kollegan har fyra tassar

Bevakning. Att jobba som hundförare är inget jobb. Det är en livsstil. Och schäferhunden Holger en trygg kollega i natten för fackligt engagerade väktaren Mattias Hansson.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Månadens avdelning
”Vi vill att Norrland ska leva och att de som är med i a-kassan också ska gå med i Transport!” Från vänster: Ulrika Wiklund (LO, hyr arbetsrum), regionala skyddsombudet Johnny Wiklund, Linda Björkner (telefontjänsten TPD). Längst fram ordförande och studieorganisatör Mikael Humlin.

”Vi vill att Norrland ska leva!”

Hälsingland. Mitt under brinnande pandemi flyttade Transports Hälsingeavdelning till nya lokaler. Ny ordförande är på plats och coronatiden har rullat på hyfsat. Fast ett gäng sopgubbar slog bakut, alldeles i början.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.