Pandemin gör att Transport ställer in fackliga utbildningar

Transport. Med anledning av coronapandemin ställer Transport in alla fackliga studier under hösten. Beslutet gäller kurser på både lokal och central nivå där deltagarna träffas i ”fysisk” form. Samtidigt fortsätter förbundet med en restriktiv linje för möten och besök. Anställda som kan, uppmanas att jobba hemifrån.

– Att pausa hela studieverksamheten var ett svårt beslut. Åtgärden innebär förstås att förbundet tappar fart. Det känns väldigt tråkigt, men vi kan inte riskera att bidra till att smittan sprids. Övriga LO har valt samma väg, säger Transports förbundssekreterare Lars Mikaelsson.

Lars Mikaelsson
Lars Mikaelsson. Foto: Jan Lindkvist

I våras införde Transport långtgående restriktioner för möten, resor och besök på avdelningarna och på förbundskontoret. Anställd personal uppmanades att jobba hemifrån, så långt möjligt.

Under sommaren har smittspridningen och antalet dödsfall i covid-19 gått ner kraftigt. På ett sammanträde i slutet av augusti diskuterade förbundsstyrelsen läget och möjligheterna att lätta på restriktionerna.

Beslutet blev att fortsätta på samma stränga linje, året ut. När det gäller studierna ställer förbundet in hela det planerade programmet. Kurser som Vi i Transport och utbildningar i kollektivavtalet skjuts på framtiden.

Den grundläggande medlemsutbildningen, Startpunkten, kommer inte heller att hållas i kurslokaler.

Lars Mikaelsson säger:

– Däremot jobbar vi med att ta fram en digital variant, en distansutbildning, redan till den 1 oktober. Det är en lösning som framgångsrikt provats i några avdelningar.

– Liknande tankar finns för Vi i Transport. Fast här är det lite svårare. Utbildningen är längre, 40 timmar, och bygger delvis på grupparbeten.

I varje nummer av Transportarbetaren har avdelningarna egna informationsrutor. I tidningen som når brevlådorna de närmaste dagarna bjuder en handfull avdelningar in till ”fysiska” Startpunktsutbildningar. Enligt vad tidningen erfar kommer kurserna inte att genomföras som aviserats.

Förbundskassör Mikaelsson beklagar de problem som nu uppstår:

– Vi lägger ner mycket arbete på att utbilda nya medlemmar och på att hitta personer som är beredda att ta på sig fackliga uppdrag. Nu kommer vi inte att kunna erbjuda de utbildningar som krävs.

Fackliga möten blev också ett krux när pandemin spred sig. Enligt stadgarna ska förbundets 25 avdelningar hålla årsmöte senast i mars månad. Förbundet gav dispens fram till sista september.

Anna Ryding
Anna Ryding. Foto: Jan Lindkvist

– Avdelningarna är uppfinningsrika och har hittat olika lösningar för att kunna genomföra sammanträdena på ett säkert sätt. En del kör dem helt digitalt, andra har hyrt jättestora lokaler så att deltagarna kan ha rejäl distans, förklarar Anna Ryding, förbundskassör.

Hon betonar att demokratiaspekten är viktig och såväl avdelningar som sektioner ska – trots corona – hålla det antal möten som regleras i förbundets stadgar.

Under våren valde avdelningarna lite olika strategier för medlemsbesök. En del stängde ner nästan helt, medan andra fortsatte hålla öppet – om än med begränsningar.

– Även här gäller en fortsatt restriktiv hållning, säger Anna Ryding.

Förbundskontoret i Stockholm har i praktiken varit stängt för spontana besök. Samma sak gäller nu. Besökare som föranmäler sig släpps in, men bara till en avgränsad del av lokalerna.

När det gäller anställda har Transport följt myndigheternas anvisningar. Anställda som kan, har uppmanats att jobba hemifrån. Veckopendlande centrala ombudsman och tjänstemän har i vissa fall kunnat låna rum på avdelningskontoren.

För resor har särskilda bestämmelser gällt. Så få som möjligt och inga utlandsresor var och är grundregeln.

– Minskat resande och många inställda möten har gjort att Transport sparat en hel del pengar, summerar förbundskassör Anna Ryding. I början var många skeptiska till digitala möten och förhandlingar via videolänk. Men jag tror att en lärdom blir att det finns alternativa sätt att jobba i framtiden.

Lars Mikaelsson konstaterar att Transport normalt gör mängder av arbetsplatsbesök. De har minskat i pandemins spår, samtidigt som fler och fler medlemmar söker hjälp på andra sätt.

– Vår telefonjour, Transport på direkten, brukar få ungefär 1 000 samtal i veckan. När det brände till som mest i våras var vi uppe i 3 000 samtal. Vi kan nog vänta oss nya toppar. Vi står ju inför några intensiva månader, med avtalsförhandlingar och hela las-diskussionen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Transportarbetarens logga

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

Avtal 2020

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Avtal 2020

Avtal klart för utlandsförarna

Åkeri. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för utlandschaufförerna, en yrkeskår som krympt kraftigt de senaste 25 åren. Uppgörelsen ger totalt 5,4 procent mer på 29 månader. Minus avräkning för en förbättrad avtalspension.

Fackliga segrar i kampen för Europas gig-jobbare

Internationellt. Tre avgöranden i tre europeiska länder stärker villkoren för cykel- och bilbud, som får uppdrag via mobilappar. Europafacket ser det som ett starkt skäl för EU att sätta ner foten mot plattformsföretag som inte tar sitt arbetsgivaransvar.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.