Dags att hylla dem som kör!
Yrkesförarens dag. Den 9 september är dagen att uppmärksamma alla de chaufförer som får allt att rulla varje dag, året runt.
Yrkesförarens dag. Den 9 september är dagen att uppmärksamma alla de chaufförer som får allt att rulla varje dag, året runt.
Internationellt. Onsdagen den 10 september riskerar Frankrike stanna. Kampanjen ”Bloquons tout” (”Blockera allt”) uppmanar arbetare att blockera vägar, tågstationer och flygplatser. Det bottnar i missnöje med regeringen – som fallit i en misstroendeomröstning.
I farten. Elin Malmström är sopgubben som gillar allt som brummar, högt. Sopgubbe? Ja, man säger ju inte taxichaufförska, tycker hon som kör sop-limo.
Mötet. För 26 år sedan blev lastbilschauffören Johan Moberg förlamad från bröstet och nedåt i en motorcykelolycka. Trots det kan han, mot alla odds, fortfarande arbeta kvar. – Jag älskar det här yrket. Jag tror att det är det som har räddat mig, säger han.
Miljö. Idén var god men insamlingen illa förberedd. Den första januari i år började den nya lagen om separat insamling av textilavfall gälla, men redan i oktober kommer en ändring.
Insändare. Olyckor på landets arbetsplatser fortsätter att skörda dödsoffer. Statistiken är förfärande. Sedan den 1 januari 2022 har 189 människor dött på arbetet. 32 av dessa dog 2025. Den urartade situationen blir inte bättre. Tragedierna fortsätter.
Taxiavtalet. Okej lönehöjning och nytt, högre lönesteg vid minst sex års erfarenhet – Transport har kommit överens med arbetsgivarna om nytt kollektivavtal för taxichaufförer och färdtjänstförare.
Upprörande. Videovåld, häxkonster, dansbaneelände, raggarplåga och sociala medier. Moralpanikens mönster är sig likt, oavsett kultur och tid.
Arbetsplatsolyckor. Under senare år har flera svåra fallolyckor skett då miljöarbetare stått utanpå sopbilen i rullning. Yrket har blivit mindre tungt men ökad tidspress kan också innebära ökade risker.
Davids krönika. I många år har man talat om den, varningsklockorna har ringt men den har ändå aldrig riktigt inträffat – förrän nu. Den totala trafikinfarkten, signerad Tyskland.
…som är väktare och tillbringade tre månader i Transportavdelning 5:s dammiga källare.

Åkeri. Bemanningsföretag används för att ducka skatten och förarna får betala. Ett företag som hade tioårskontrakt med sin enda svenska kund påstod sig sakna fast driftställe och betalade 570 procent av ersättningen som skattefritt traktamente. – Det är rumäner som exploaterar andra rumäner, säger fackkämpen Elena Frandes.

Åkeri. Om något skvallrar om att något är annorlunda med den sömniga parkeringen i Partille så är det askkoppen, en utländsk ölburk som satts fast i stängslet med ett buntband. Och så nummerplåtarna då. – De från Ukraina är tredjelandschaufförer och de kan ju inte åka hem, säger Tommy Jonsson från Transports Ordning & reda-verksamhet.

Åkeri. Vi ringer upp en rumänsk förare som kör i Sverige. Numera har han ett bra jobb på ett svenskt företag, men han träffar många landsmän som inte har det. Vi frågar om detta att betala traktamenten ”i stället” för lön är kutym i Rumänien. – I helsicke heller! Det är bara ett kryphål för att minimera utgifterna till Skatteverket, att betala den rumänska minimilönen och resten som traktamenten, svarar han.