Pensionsavsättningen sänks efter 65

Tema: Pensioner. Vi ska jobba längre för att rädda pensionerna. Men tjänstepensionsinbetalningarna upphör vid 65 år för privatanställda arbetare.

Illustration: Ingrid Fröhlich
Efter två långa yrkesliv ska ramparbetarna Stefan Lindberg och Örjan Fägerblad gå i pension.
Tjänstepensionen är en betydande del av den sammanlagda pensionsinkomsten. Men privatanställda arbetare slutar tjäna in tjänstepension efter att de fyllt 65. (Genrebild.) Foto: Shutterstock
Johanna Takman

Godstrafiken bäst i klassen

7 frågor. Johanna Takman jobbar på VTI. Rapporten om godstransporter och klimatmålet har hon gjort tillsammans med flera forskare inom programmet Triple F (Fossil free freight).

”Man är som en milkshake” – se filmen om en usel väg!

Åkeri. I byn Stackbo utanför Gävle bygger datajätten Microsoft nya serverhallar. Chaufförerna som kör tusentals gruslass till bygget tvingas åka en omväg. På en smal sönderkörd väg där lastbilarna knappt kan mötas.

Månadens kommitté
Kvinnokommittén i Transports Örebroavdelning

”Bryt tystnaden och lyft varandra”

Kvinnor i Transport. Tankarna började gro redan 2018. Året därpå drog ett gäng kvinnor på Transport i Örebro i gång en kvinnokommitté. Den har nu spridit sig till avdelningarna i Södermanland och Halmstad.

Framtiden avgörs för Salimovics taxibolag

Taxi. Några dagar ytterligare respit får Taxi 201 201 av tingsrätten i Nyköping. På måndag avgörs om Salimovicföretaget får fortsatt rekonstruktion.

Månadens medlem
Ingela Johansson

”Volontärjobbet är min rehab”

Frivilligarbetare. Väktaren Ingela Johansson kraschade. Efter en tid i lugn och tystnad fick hon tid att göra det hon alltid velat, bli volontär. – Jobbet i Erikshjälpens kafé är min själv-rehab.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Mats Andersson

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på. Fast det är en svår nöt att knäcka förklarar Mats Andersson, central ombudsman med ansvar för taxiavtalen.

Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

Avtalsrörelsen
Claudio Skubla

”Taxiförarna vill ha procentlönen kvar”

Svenska Taxiförbundet. Svarttaxi med privatbilar och plattformsföretag som Uber. Det är de stora hoten mot den seriösa delen av taxibranschen, anser Claudio Skubla, förbundsdirektör på Svenska Taxiförbundet.

Avtalsrörelsen

Transport vill ha lika löner i hela Sverige

Taxitelefonister. Lönen är inte bara låg för taxitelefonisterna. Nivåerna i avtalet varierar dessutom mellan storstäder och landsort. Det vill Transport helst ändra på.

Avtalsrörelsen
Stefan Looström

Taxitelefonist – ett låglönejobb

Taxitelefonister. Högre lön. Fler lediga helger. Bättre ob. Det handlar om avtalskrav från taxitelefonisterna. En yrkesgrupp som ofta hamnar i skymundan när allt ljus riktas mot förarnas omdebatterade villkor.

Salimovicföretag stoppat i Halland också

Taxi. I morgon går tidsfristen ut för det Salimovicägda bolaget Taxi 201 201. En rekonstruktör har då haft tre månader på sig att få bolaget på fötter. I förra veckan stoppades även samhällsresorna i Halland eftersom Transportstyrelsen har återkallat moderbolagets tillstånd.

Tidningsbuden jobbar kvar i Småland

Tidningsbud. Hall Media säljs till två stora medieföretag med inriktning på lokaltidningar. Planerade stora nedskärningar får avvakta. Varslet om uppsägning för 95 tidningsbud blir inte allvar.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?

Oskar Pihlqvist och Erika Backler Swärdh

Surrning kan rädda många hamnjobb

Helsingborgs hamn. Automatiseringen kommer att påverka hamnjobben. Därför lägger Transport mycket krut på ”lashing”-frågan. Helst vill förbundet få den reglerad i det nya kollektivavtalet.

Mikael Gustafsson, Göteborgs hamn

”Här har vi alltid surrat”

Göteborgs hamn. Högt ovanför oss lyser kranens strålkastarljus genom dimman. En grönmålad 40-fotscontainer hänger i vajrarna. Mikael Gustafsson greppar en stång. På APM Terminals sköter hamnarbetarna surrningen åt flera rederier.

Avtalsrörelsen
Containerlastning i Helsingborgs hamn

Vad händer med jobben?

Hamn. Om några år kommer många hamnkranar och truckar sannolikt vara automatiserade, utan förare i hytten. Vad händer med jobben? Kan surrning av gods ombord på båtarna skapa ersättningsjobb när gamla försvinner?