Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare
Avtalsrörelsen

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Utan att gå in på kraven: Det blir mycket arbetsmiljö i avtalsförhandlingarna.

Joakim Guttman är Transports centrala ombudsman med ansvar för miljöarbetarna. Han driver förhandlingarna både med de privata arbetsgivarna och kommunernas Sobona. Det handlar om villkoren för dem som hämtar hushållssopor, jobbar på återvinning, suger slam med mera.

Men scenen är lite annorlunda i år:

I tidigare avtalsrörelser har Stockholms stolta och stridbara sopgubbar funnits med i bakgrunden. De stred för att få behålla sina löner och avtalets speciella premielönesystem, och tryckte på facket med sin unika sammanhållning och styrka.

Men sommaren 2017 utkämpade de sin sista strid. Efter upphandling skulle anbudsvinnaren sänka renhållarnas löner och samtidigt öka arbetsbördan. Då gick Stockholms sopgubbar hem. Detta fick företaget att stämma miljöarbetarna inför Arbetsdomstolen och hävda att de strejkade vilt. AD gav arbetsgivarna rätt.

Det speciella lönesystemet finns kvar i en bilaga till det centrala avtalet, men den används just ingenstans i landet.

Är upphandlingarna ett problem i miljöbranschen?

– De är ett jävla ofog! utbrister Joakim Guttman.

– Det är omoraliskt att yrkesmänniskor ska behöva söka om sina egna jobb vart tredje eller femte år. Det är vår skyldighet att påverka och göra något åt det. Jag tycker att det vore klädsamt att få in i kollektivavtalet att den som vinner en upphandling inte ska få använda provanställning för kvalificerade yrkespersoner.

”Sparsmakad med kommentarer”

Arbetsgivarnas parter har dock inte visat något intresse för att diskutera upphandlingar i årets avtalsrörelse. Inte så mycket annat heller när Transportarbetaren frågar:

– Jag är sparsmakad med kommentarer före och under förhandlingarna. Men jag kan säga att vår målsättning är hållbara och konkurrenskraftiga avtal som gynnar både företagen och arbetstagarna, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Motparten på den offentliga sidan heter Sobona. Där har organisationen fullt upp med att slå ihop avtal och verksamhet som tidigare sköttes av två olika organisationer.

– Upphandlingar är ingen avtalsfråga, det är en ägarfråga, säger förhandlingschefen John Nilsson och fortsätter:

– Planen är att slå ihop tre avtal till ett. Vår linje är att det nya avtalet ska börja gälla vid årsskiftet och att det endast innehåller en uppräkning av lönerna enligt märket. Inga andra frågor, utöver vårt ständiga krav på ökade möjligheter till lokala lösningar.

”Mycket fokus på arbetsmiljö”

Transports Joakim Guttman konstaterar att avtalstiden och pengarna förmodligen kommer att vara klara när förhandlingarna i miljösektorn ska slutföras. Industrin gör upp först och LO:s utgångspunkt är att det avtalet ska bli ”märket” för de övriga.

– Det blir mycket fokus på arbetsmiljö för oss, säger han. Vi vill stärka en del texter i avtalet och se över indelningen i lönegrupper och yrkesgrupper.

Joakim Guttman, kommer du att sakna Stockholms sopgubbar?

– Klart att jag kommer att sakna dem. Det var ett bra gäng som ville mycket. De tog fajten. Stockholms sopgubbar är inte borta, men den grupp som fanns då finns inte nu.

Och du Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA)?

– Nej, de har varit en intern fråga för Transport. Och Transport är i sig ett stridbart fackförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Insänt logga

Prioritera inte bort arbetsmiljöfrågorna

Insändare. Stress, dåliga arbetsvillkor och otrygghet är några ord som beskriver vardagen för våra medlemmar i deras arbetsliv. Länge har politiken svikit arbetstagarna med försämringar inom arbetsmiljön.

Transportarbetare i skadetopp – truckförare drabbas värst

Arbetsmiljö. Transportarbetare är yrkesgruppen med flest arbetsolyckor med sjukfrånvaro, enligt Arbetsmiljöverkets årliga statistikgenomgång som visar att olyckorna ökade under 2021, efter 2020 med pandemi och färre arbetsskador. Värst är truckförarna – 128 av 1 000 sysselsatta råkar ut för olyckor som leder till arbetsskada.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Kultur
Borgvattnets prästgård i Jämtland, ”Sveriges mest hemsökta hus”, har varit öppen för allmänheten sedan 1970. Gungstolen sägs komma i gungning av sig själv och påstås ha kastat ut en präst på 1940-talet. Foto: Borgvattnet Prästgård & Vandrarhem

Spökturism i sommarland

Semestertider. Spökturism har blivit stort. Ofta går det att kombinera skräck med fika i naturskön omgivning. Här är några tips på gastkramande upplevelser i Sverige, ett land ovanligt rikt på spöken (eller i alla fall platser där de påstås synas till).

Semester på rull
Är du en av många som väljer att semestra i husvagn, husbil eller tält i sommar? Foto: Lilly Hallberg

Det ska va’ husvagn – eller husbil?

Campingliv. Intresset för att köpa ny husvagn eller husbil är större än någonsin. Mer än varannan svensk kan tänka sig att semestra mobilt. Men vilket boende är egentligen bäst – och för vem?

John Antonsson. Foto: Lilly Hallberg

En lovsång till budgetsemestern

Krönika. När jag var liten grabb brukade vi dra en lånad husvagn söderut. Kanske stannade vi redan vid Byske Havsbad, eller så hamnade vi vid någon camping i Umeå. Helt säkert visste jag att resan hade ett oändligt långt stopp på Ikea i Sundsvall.

Kongress 2022
Transports kongress 2017

Facket ska välja väg

Transport. Den 26 augusti öppnar förbundet sin kongress i Örebro. Där ska man ta ställning till 229 motioner och besluta om organisationens vägval.

Kongress 2022

De vill leda Transport

Transport. Svenska Transportarbetareförbundet utser den högsta ledningen, sitt verkställande utskott (VU), för kommande mandatperiod vid kongressen i augusti.

Snabbkoll
Snabbkollen – Nyanställd

Första jobbet: Tänk på det här!

Arbetsliv. Har du tagit studenten och ska börja jobba i sommar? Eller går du i gymnasiet och ska sommarjobba för första gången? Då har du säkert många funderingar. Här är några tips som är bra att ha i bakhuvudet.

Arbetsmiljö
Husen i Gamla stan är k-märkta, vilket innebär att man inte får ändra särskilt mycket. För Rabbes och Pierres del innebär det att de får släpa sopsäckar och kärl långa sträckor där sopbilen inte kommer fram. Foto: John Antonsson

Stolta sopgubbar i Gamla stan

Miljöarbetare. Soprum i svårtillgängliga källarvalv, ojämna kullerstenar och trånga gränder. Transportarbetaren följde med Pierre Yudego och Rabbe Collmar när de hämtade sopor en tidig morgon i Stockholms Gamla stan.

Transports ungdomsforum
Anna Fröberg, Tobias Bergqvist, Marko Markovic och Reber Omar deltog på förbundets ungdomsforum på Bommersvik. Foto: Kristina Sjöberg

Tre dagar med facket i fokus

Fackligt. Efter två år av restriktioner och inställda fysiska möten kunde ett 30-tal unga transportare i början av maj mötas på kursgården Bommersvik. I dagarna tre diskuteras fackliga frågor blandat med föreläsningar och paneldebatt.

I frågan om övervakning var panelen inte helt överens, de flesta höll upp rött kort. Luf var det enda ungdomsförbundet som enbart visade grönt kort. I panelen från vänster: John Granqvist, Muf, Erik Berg, Luf, Stefan Sarmes, KDU, Oscar Berggren, Cuf, Ava Rudberg, Ung Vänster, och Lisa Nåbo, SSU. Foto: Kristina Sjöberg

Rött kort för övervakning…

Politik. Ungdomsforums andra dag gästades av representanter från Moderaternas, Liberalernas, Kristdemokraternas, Centerns, Vänsterpartiets och Socialdemokraternas ungdomsförbund.

Morgan Finnsiö. Foto: David Lagerlöf/Expo

Expo om SD:s framväxt i Sverige

Politik. Transport har en tydlig hållning mot Sverigedemokraterna. På Ungdomsforum fanns Morgan Finnsiö från Expo på plats för att berätta om ytterhögern, arbetarrörelsen och Sverigedemokraternas framväxt.

Kultur
Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Fackligt arbete
Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Transportarbetaren testar
Transportarbetaren testade sex termosar för att se hur de klarade att hålla värmen under en hel arbetsdag. Foto: Pernilla Ahlsén

Dyraste termosen inte alltid bäst

Test. En bra termos är ett måste för dig som vill ha med dig varm dryck på jobbet. Men vilken ska man välja? Är en dyrare termos nödvändigtvis bättre? Nej, inte alltid, visar vårt termostest. Här guidar vi dig till den bästa termosen utifrån dina behov.