Illustration avtalsrörelsen miljöarbetare
Avtalsrörelsen

Fokus på arbetsmiljön

Miljöarbetare. Otrygga jobb med upphandlad sophämtning. Tuff arbetsmiljö i en tung bransch. Men i årets avtalsrörelse (som skjuts upp till hösten, på grund av coronaviruset) har mullret från Stockholms sopgubbar tystnat.

Utan att gå in på kraven: Det blir mycket arbetsmiljö i avtalsförhandlingarna.

Joakim Guttman är Transports centrala ombudsman med ansvar för miljöarbetarna. Han driver förhandlingarna både med de privata arbetsgivarna och kommunernas Sobona. Det handlar om villkoren för dem som hämtar hushållssopor, jobbar på återvinning, suger slam med mera.

Men scenen är lite annorlunda i år:

I tidigare avtalsrörelser har Stockholms stolta och stridbara sopgubbar funnits med i bakgrunden. De stred för att få behålla sina löner och avtalets speciella premielönesystem, och tryckte på facket med sin unika sammanhållning och styrka.

Men sommaren 2017 utkämpade de sin sista strid. Efter upphandling skulle anbudsvinnaren sänka renhållarnas löner och samtidigt öka arbetsbördan. Då gick Stockholms sopgubbar hem. Detta fick företaget att stämma miljöarbetarna inför Arbetsdomstolen och hävda att de strejkade vilt. AD gav arbetsgivarna rätt.

Det speciella lönesystemet finns kvar i en bilaga till det centrala avtalet, men den används just ingenstans i landet.

Är upphandlingarna ett problem i miljöbranschen?

– De är ett jävla ofog! utbrister Joakim Guttman.

– Det är omoraliskt att yrkesmänniskor ska behöva söka om sina egna jobb vart tredje eller femte år. Det är vår skyldighet att påverka och göra något åt det. Jag tycker att det vore klädsamt att få in i kollektivavtalet att den som vinner en upphandling inte ska få använda provanställning för kvalificerade yrkespersoner.

”Sparsmakad med kommentarer”

Arbetsgivarnas parter har dock inte visat något intresse för att diskutera upphandlingar i årets avtalsrörelse. Inte så mycket annat heller när Transportarbetaren frågar:

– Jag är sparsmakad med kommentarer före och under förhandlingarna. Men jag kan säga att vår målsättning är hållbara och konkurrenskraftiga avtal som gynnar både företagen och arbetstagarna, säger Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund.

Motparten på den offentliga sidan heter Sobona. Där har organisationen fullt upp med att slå ihop avtal och verksamhet som tidigare sköttes av två olika organisationer.

– Upphandlingar är ingen avtalsfråga, det är en ägarfråga, säger förhandlingschefen John Nilsson och fortsätter:

– Planen är att slå ihop tre avtal till ett. Vår linje är att det nya avtalet ska börja gälla vid årsskiftet och att det endast innehåller en uppräkning av lönerna enligt märket. Inga andra frågor, utöver vårt ständiga krav på ökade möjligheter till lokala lösningar.

”Mycket fokus på arbetsmiljö”

Transports Joakim Guttman konstaterar att avtalstiden och pengarna förmodligen kommer att vara klara när förhandlingarna i miljösektorn ska slutföras. Industrin gör upp först och LO:s utgångspunkt är att det avtalet ska bli ”märket” för de övriga.

– Det blir mycket fokus på arbetsmiljö för oss, säger han. Vi vill stärka en del texter i avtalet och se över indelningen i lönegrupper och yrkesgrupper.

Joakim Guttman, kommer du att sakna Stockholms sopgubbar?

– Klart att jag kommer att sakna dem. Det var ett bra gäng som ville mycket. De tog fajten. Stockholms sopgubbar är inte borta, men den grupp som fanns då finns inte nu.

Och du Annika Nordin, förhandlingschef på Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA)?

– Nej, de har varit en intern fråga för Transport. Och Transport är i sig ett stridbart fackförbund.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Avtal dröjer för taxiförarna

Taxi. Taxiförarna får vänta på nytt löneavtal. Under onsdagen satt fack och arbetsgivare i nya förhandlingar, utan att nå en uppgörelse. Parterna möts igen den 28 januari.

Transportarbetarens logga

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.