Däckskiftarna, Karlstad
Close
Transport försöker både teckna kollektivavtal och värva medlemmar på de tillfälliga däckbytesställena som dyker upp under säsong. Här är facket ute på en parkering i Karlstad.
Close
Avtalsrörelsen

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

De extrema säsongstopparna har gjort gummibranschen extra utsatt för svartjobb och social dumpning. Staten har infört krav på personalliggare för att stoppa fusk.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Jan Lindkvist

Transport drar i gång avtalsförhandlingarna genom att byta krav med arbetsgivarna den 21 april, ganska sent i årets avtalsrörelse. Makten över arbetstiden lär bli en fråga i år, liksom i tidigare förhandlingar.

– Arbetsgivaren vill kunna schemalägga på andra tider än i dag. Vi vill behålla makten i det centrala avtalet. Men vara öppna för lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander, Transports centrala ombudsman inom gummi.

Arbetstider

Fackets motpart, Ari Kirvesniemi på Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf), säger inte emot när det gäller frågans vikt:

– Alltid, så länge jag har varit på Transportföretagen, har det handlat om arbetstider. Företagen måste kunna hålla öppet vår och höst under den korta tid som personbilarnas däck ska bytas. Det är en extrem bransch på det sättet.

I övrigt vill han varken kommentera avtalsyrkanden eller övergripande frågor som social dumpning under pågående avtalsrörelse.

En återkommande fråga i branschen är containerfirmorna som dyker upp på parkeringsplatser eller andra ställen just när det blir akut att skifta däck. De flesta tillfälliga däckbytarstationer har en paraplyorganisation över sig.

– Ja, paraplyet Däckskiftarna AB har kollektivavtal med oss, men inga anställda, säger Transports Magnus Thelander. Han har startat diskussionen om avtal på de företag som är anslutna till Däckskiftarna.

– Det är en av våra utmaningar, att organisera montörerna som jobbar där också.

Tungt jobb

På en vanlig däckfirma i Malå finns en av Transports trogna medlemmar. Roger Oskarsson jobbar med regummering, stora

Roger Oskarsson
Roger Oskarsson. Foto: Privat

maskiner och traktorer som går i gruvorna. Ett tungt jobb, konstaterar han.

– Jag har jobbat i branschen i 30 år, och suttit i Transports avtalsdelegation de senaste 15–20. Viktigast för mig i avtalsrörelsen? … Det är många saker. Lönen, pensionen, arbetsmiljön, säkerheten.

– Sedan vet jag att folk uppskattar ledighet. Vi har försökt flera gånger att få in arbetstidsförkortning i avtalet. Men på det stora hela har medlemmarna ändå ansett att lönen går före.

Ombudsman Magnus Thelander kan räkna upp en rad frågor som kommer att diskuteras under förhandlingarna med arbetsgivarna i Maf: Anställningsformer, årliga hälsokontroller, kanske en reglering av TMA-skydd när det byts däck ute på vägarna …

– Vi kommer också att ta upp frågan om arbetstidsförkortning i gummibranschen igen, även om det kostar mycket av löneutrymmet. Men får vi igenom en liten smula varje gång kan det bli en limpa till slut, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan Andersson:
    3 januari, 2021

    Ni skriver att allt ska hända på typ 2 veckor vår och höst. Då undrar jag varför man inte kan få in arbetstidsförkortning i avtalet. Jag har sett många verkstäder under lågsäsong, då skulle det ju funka fint att ta ut den tiden och eventuellt övertid som man jobbade in på säsongen. Det är ju så att företaget tillsammans med arbetstagare kan ha lokala avtal om när och hur man ska ta ut den. Så funkar det ju hos andra arbetsgivare som går under metall. Typ produktion och tillverkning.

Lästips:

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transport stämmer Euromaster

Lön. Flera gummiarbetare har inte fått den övertidsersättning de har rätt till, anser facket. Som nu stämmer däckkedjan Euromaster i Arbetsdomstolen.

Storbrand ödelade anrik gummiverkstad

Däck. I morse var branden på Malå Gummiverkstad en huvudnyhet i medierna. Transportprofilen Roger Oskarsson jobbade i 30 år på verkstaden, som nu är totalförstörd.

Snabbkoll
Snabbkoll: Semesterlöner. Illustration: Mattias Käll

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

André Edlund klättrar upp i planet. Håkan Ångqvist hoppar in i traktorn framför. Det går undan. Tillsammans bogserar de en Fokker 50 till hangaren där planet vilar över natten, inför återresan till Stockholm, tidigt nästa morgon.

Samspelt lag på flygplatsen i Vilhelmina

Flyg. ”Pang!” Knallskottet går och kanadagåsen lämnar till slut banan fri. Ramparbetarna André, Håkan och Mikael går som en man ut för att ta emot Fokkern från Stockholm. Nattkvarter är South Lapland Airport.

Kultur
Foto från utställningen: Kofi Gyan, lagerarbetare, Kungälv. Foto: Elisabeth Ohlson

Utställning värd en omväg

Arbetare. ”När arbetsdagen är över känner jag mig stolt och trött. När jag vet att jag har orkat göra det jag ska, för det är en bedrift. Sex timmars arbetsdag vore kanon för oss som arbetar på lager.” Kofi Gyan i Kungälv är en av de 33 arbetare som porträtteras på utställningen "Vi som arbetar med våra kroppar".

Kultur
Aj, aj, lägga handen i en myrstack … Gör det inte ont? ”Nej, det kliar lite”, hävdar insektskocken Ola Albrektsson. Så gör han för att fånga myror till dagens insektstacos. Myrorna smakar syrligt, som citron och lime.

Käka myror?

Nymat. Hos insektskocken Ola Albrektsson kittlar de dödsskönt i kistan. Och ger en syrlig smak på tungan – både tillagade och levande. Vi pratar nymat över några insektstacos i det gröna.

Jennifer Swens ångrar inte att hon ”visselblåste” om problemen på skolan. ”Jag har mått dåligt psykiskt, men jag har nog blivit starkare som person också.”

”Jag längtar bara efter att skolan ska ta slut”

Sexism i skolan. I höstas var Jennifer Swens en av eleverna som slog larm om grov sexistisk jargong bland lärarna på Karlfeldtgymnasiet i Avesta. Skolledningen utlovade åtgärder. I dag, några dagar innan examen, har inte mycket förändrats, uppger Jennifer.

Vid sidan av vägen
Bensinmack, kafé med butik och onödiga prylar i överflöd som reas ut. Här finns gott om plats för stora ekipage. Mr Li:s övergivna dröm om en handels- och kulturplats med hotell, restaurang och Kung fu-tempel är till stora delar bakom lås och bom. Men idéer finns.

Drakporten till Kina kantad av skandaler

Dragon gate. Säkert har du sett det sticka upp i underligt majestät. Som om en jätte greppat en näve Kina och kastat ut bland barrträden vid E4:an i Älvkarleby. Jätten var miljardären Li Jingchun, Mr Li. Nu har han sålt sin dröm.

Jan Fleischmann, tidningsbud Mariestad

Nattjobb

Tidningsbud. "Vi kommer från Jemen, Sverige, Afghanistan, Irland, Gambia och fler länder. Alla arbetar vi för NWT Direkt med att dela ut tidningar och paket i norra Skaraborg." Jan Fleischmann är tidningsbudet som själv dokumenterat sitt och arbetskamraternas nattliga slit.

Blås inte blåsan på kisspausen
Stressad chaffis köper macka på truckstop i Örebro. Foto: Jan Lindkvist

Kissa i tid!

Hälsa. Fast i köer? Passagerare i bilen? Vårda blåsan som din bästa vän! Bärgaren Tuija Paasila och fjärrbilsföraren Freddy Welle vet vad det kostar – att inte gå på toa i tid.