Däckskiftarna, Karlstad
Close
Transport försöker både teckna kollektivavtal och värva medlemmar på de tillfälliga däckbytesställena som dyker upp under säsong. Här är facket ute på en parkering i Karlstad.
Close
Avtalsrörelsen

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

De extrema säsongstopparna har gjort gummibranschen extra utsatt för svartjobb och social dumpning. Staten har infört krav på personalliggare för att stoppa fusk.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Jan Lindkvist

Transport drar i gång avtalsförhandlingarna genom att byta krav med arbetsgivarna den 21 april, ganska sent i årets avtalsrörelse. Makten över arbetstiden lär bli en fråga i år, liksom i tidigare förhandlingar.

– Arbetsgivaren vill kunna schemalägga på andra tider än i dag. Vi vill behålla makten i det centrala avtalet. Men vara öppna för lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander, Transports centrala ombudsman inom gummi.

Arbetstider

Fackets motpart, Ari Kirvesniemi på Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf), säger inte emot när det gäller frågans vikt:

– Alltid, så länge jag har varit på Transportföretagen, har det handlat om arbetstider. Företagen måste kunna hålla öppet vår och höst under den korta tid som personbilarnas däck ska bytas. Det är en extrem bransch på det sättet.

I övrigt vill han varken kommentera avtalsyrkanden eller övergripande frågor som social dumpning under pågående avtalsrörelse.

En återkommande fråga i branschen är containerfirmorna som dyker upp på parkeringsplatser eller andra ställen just när det blir akut att skifta däck. De flesta tillfälliga däckbytarstationer har en paraplyorganisation över sig.

– Ja, paraplyet Däckskiftarna AB har kollektivavtal med oss, men inga anställda, säger Transports Magnus Thelander. Han har startat diskussionen om avtal på de företag som är anslutna till Däckskiftarna.

– Det är en av våra utmaningar, att organisera montörerna som jobbar där också.

Tungt jobb

På en vanlig däckfirma i Malå finns en av Transports trogna medlemmar. Roger Oskarsson jobbar med regummering, stora

Roger Oskarsson
Roger Oskarsson. Foto: Privat

maskiner och traktorer som går i gruvorna. Ett tungt jobb, konstaterar han.

– Jag har jobbat i branschen i 30 år, och suttit i Transports avtalsdelegation de senaste 15–20. Viktigast för mig i avtalsrörelsen? … Det är många saker. Lönen, pensionen, arbetsmiljön, säkerheten.

– Sedan vet jag att folk uppskattar ledighet. Vi har försökt flera gånger att få in arbetstidsförkortning i avtalet. Men på det stora hela har medlemmarna ändå ansett att lönen går före.

Ombudsman Magnus Thelander kan räkna upp en rad frågor som kommer att diskuteras under förhandlingarna med arbetsgivarna i Maf: Anställningsformer, årliga hälsokontroller, kanske en reglering av TMA-skydd när det byts däck ute på vägarna …

– Vi kommer också att ta upp frågan om arbetstidsförkortning i gummibranschen igen, även om det kostar mycket av löneutrymmet. Men får vi igenom en liten smula varje gång kan det bli en limpa till slut, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan Andersson:
    3 januari, 2021

    Ni skriver att allt ska hända på typ 2 veckor vår och höst. Då undrar jag varför man inte kan få in arbetstidsförkortning i avtalet. Jag har sett många verkstäder under lågsäsong, då skulle det ju funka fint att ta ut den tiden och eventuellt övertid som man jobbade in på säsongen. Det är ju så att företaget tillsammans med arbetstagare kan ha lokala avtal om när och hur man ska ta ut den. Så funkar det ju hos andra arbetsgivare som går under metall. Typ produktion och tillverkning.

Lästips:

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Projekt för bättre ordning i taxibranschen startar

Taxi. Nu är taxiprojektet i gång. Fem uppsökare gör sig beredda att söka upp chaufförer och företag landet runt. Syftet är att rekrytera fler medlemmar, få i gång facklig verksamhet och teckna fler kollektivavtal.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

Snabbkoll
Tjänsteförmåner, illustration av Mattias Käll

Förmån eller fälla – så funkar tjänstefringisarna

Förmåner. Hur stor vinst är det egentligen med bilen som arbetsgivaren ”bjuder” på? Och ger fri surf på jobbmobilen rätt att surfa hur mycket som helst, på vad som helst? Tjänsteförmåner ger inte vinst varje gång till den anställda.

Miljardmissen
Renée Andersson (LO) och Ingvar Backle (Svenskt Näringsliv). Foto LO / Ernst Henry Photography AB

”Ett problem att alla inte får ut sin pension”

Pension. Som Transportarbetaren tidigare har berättat missar många som arbetar tillfälligt i Sverige både sin allmänna pension och tjänstepension. Vem ansvarar för att pensionspengarna inte betalas ut? Vi ställde frågan till LO och Svenskt Näringsliv.

Skolbussföraren Shabaz Jamal, ombudsman Lone Olsson och uppsökaren Jon Wall på parkeringsplatsen utanför Vellinge taxi.

”Utan avtal ingen klisterlapp”

Taxiprojektet. Regn, rusk och grillad korv. Skolbussföraren Shabaz Jamal skakar hand med ombudsman Lone Olsson. Men alla blir inte lika glada när Transports Malmögäng dyker upp för att märka bilar. Med kollektivavtal.

Minimilöner
Minimilöner EU. Grafik: Christina Ahlund

”Vi vill inte ha den här skiten i Sverige”

EU. Sverige har röstat ja till en kompromiss om minimilöner. Men både LO och Transport är tydliga med att de inte har ändrat uppfattning – lagstadgade minimilöner i EU är mycket skadligt för den svenska modellen.

Svenskt Näringsliv fortsatt kritiskt mot minimilöner

EU. Svenskt Näringsliv tycker att kompromissen om minimilöner, som ministerrådet har förhandlat fram, är bättre än EU-kommissionens tidigare förslag. Men arbetsgivarorganisationen tycker fortfarande att det är dåligt med ett EU-direktiv om minimilöner.

Olika syn på lagstadgade minimilöner

EU. Ett hot mot den svenska modellen. Begränsad låglönekonkurrens. Professorerna Anders Kjellberg och Jörgen Hettne har olika uppfattning om vad ett direktiv om minimilöner i EU skulle betyda för Sverige.

Kultur
Fattigt familjeträd. Många med så kallat enklare bakgrund har rätt oklar bild av hur släktbanden bakåt löper. Död, ”oäkta barn”, skilsmässor och sjukdom är ofta sådant som det talats tyst om. Före forskningen tappade jag bort mig bortom mormor och farmor.

Vem tror du att du är?

Familj. Släktforskningen har fått ett uppsving. Nätet och modern dna-teknik öppnar nya möjligheter. Men fortfarande ger kyrkböckerna en unik grund för att forska för den som har rötter i Sverige.

Folkmassa och siffror

Miljardmissen

Pensioner. Nästan 80 000 människor som har arbetat tillfälligt i Sverige har inte fått ut allmän pension som de har tjänat in. Totalt ligger över 6 miljarder kronor och väntar på dem i pensionssystemet. Och hos pensionsbolagen finns tjänstepension att hämta. Många vet inte vilka rättigheter de har. Nu efterlyser Transport mer information.

Bidhu Bhushan Das. Foto: Kamilla Kvarntorp

”Många kollegor vet inget om svensk pension”

Pensioner. Flera utländska bud som Transportarbetaren har träffat har inga eller dåliga kunskaper om sin svenska pension. De som vet att de tjänar in till pensionen vet inte hur de ska göra för att få ut pengarna.

Kjell Rautio jobbar som utredare på LO. Han har skrivit och debatterat om sjukförsäkringen i mer än tio år.

”Inkomstskyddet måste förstärkas”

7 frågor. Hur trygg är den som blir sjuk? Och vad betyder regeringens nya giv om sjukförsäkringen? Kjell Rautio, LO:s expert på sjukförsäkringar, svarar på sju frågor.