Däckskiftarna, Karlstad
Close
Transport försöker både teckna kollektivavtal och värva medlemmar på de tillfälliga däckbytesställena som dyker upp under säsong. Här är facket ute på en parkering i Karlstad.
Close
Avtalsrörelsen

”Vi kommer att ta upp frågan om arbetstidsförkortning”

Gummi. Tänk dig ett jobb när nästan allt ska hända under ett par veckor på hösten och ett par veckor på våren. Du som jobbar på gummiverkstad vet hur det är. Makten över arbetstiderna är en tung fråga i avtalsrörelsen.

De extrema säsongstopparna har gjort gummibranschen extra utsatt för svartjobb och social dumpning. Staten har infört krav på personalliggare för att stoppa fusk.

Magnus Thelander
Magnus Thelander. Foto: Jan Lindkvist

Transport drar i gång avtalsförhandlingarna genom att byta krav med arbetsgivarna den 21 april, ganska sent i årets avtalsrörelse. Makten över arbetstiden lär bli en fråga i år, liksom i tidigare förhandlingar.

– Arbetsgivaren vill kunna schemalägga på andra tider än i dag. Vi vill behålla makten i det centrala avtalet. Men vara öppna för lokala överenskommelser, säger Magnus Thelander, Transports centrala ombudsman inom gummi.

Arbetstider

Fackets motpart, Ari Kirvesniemi på Motorbranschens arbetsgivareförbund (Maf), säger inte emot när det gäller frågans vikt:

– Alltid, så länge jag har varit på Transportföretagen, har det handlat om arbetstider. Företagen måste kunna hålla öppet vår och höst under den korta tid som personbilarnas däck ska bytas. Det är en extrem bransch på det sättet.

I övrigt vill han varken kommentera avtalsyrkanden eller övergripande frågor som social dumpning under pågående avtalsrörelse.

En återkommande fråga i branschen är containerfirmorna som dyker upp på parkeringsplatser eller andra ställen just när det blir akut att skifta däck. De flesta tillfälliga däckbytarstationer har en paraplyorganisation över sig.

– Ja, paraplyet Däckskiftarna AB har kollektivavtal med oss, men inga anställda, säger Transports Magnus Thelander. Han har startat diskussionen om avtal på de företag som är anslutna till Däckskiftarna.

– Det är en av våra utmaningar, att organisera montörerna som jobbar där också.

Tungt jobb

På en vanlig däckfirma i Malå finns en av Transports trogna medlemmar. Roger Oskarsson jobbar med regummering, stora

Roger Oskarsson
Roger Oskarsson. Foto: Privat

maskiner och traktorer som går i gruvorna. Ett tungt jobb, konstaterar han.

– Jag har jobbat i branschen i 30 år, och suttit i Transports avtalsdelegation de senaste 15–20. Viktigast för mig i avtalsrörelsen? … Det är många saker. Lönen, pensionen, arbetsmiljön, säkerheten.

– Sedan vet jag att folk uppskattar ledighet. Vi har försökt flera gånger att få in arbetstidsförkortning i avtalet. Men på det stora hela har medlemmarna ändå ansett att lönen går före.

Ombudsman Magnus Thelander kan räkna upp en rad frågor som kommer att diskuteras under förhandlingarna med arbetsgivarna i Maf: Anställningsformer, årliga hälsokontroller, kanske en reglering av TMA-skydd när det byts däck ute på vägarna …

– Vi kommer också att ta upp frågan om arbetstidsförkortning i gummibranschen igen, även om det kostar mycket av löneutrymmet. Men får vi igenom en liten smula varje gång kan det bli en limpa till slut, säger Magnus Thelander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Håkan Andersson:
    3 januari, 2021

    Ni skriver att allt ska hända på typ 2 veckor vår och höst. Då undrar jag varför man inte kan få in arbetstidsförkortning i avtalet. Jag har sett många verkstäder under lågsäsong, då skulle det ju funka fint att ta ut den tiden och eventuellt övertid som man jobbade in på säsongen. Det är ju så att företaget tillsammans med arbetstagare kan ha lokala avtal om när och hur man ska ta ut den. Så funkar det ju hos andra arbetsgivare som går under metall. Typ produktion och tillverkning.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Förhandlingarna för taxiförarna fortsätter på onsdagen

Taxiförare. Avtalsförhandlingarna för taxiförarna har avslutats för dagen och återupptas under onsdagen. – Vi har en konstruktiv dialog med arbetsgivarna, säger Transports centrala taxiombudman, Mats H Andersson.

Förhandlingarna i gång för mackanställda och taxiförare

Taxi. Mackar. Under tisdagen har Transport startat förhandlingar för två nya yrkesgrupper, taxiförare och anställda på bensinmackar. Under förmiddagen gick parterna en första rond.

Backande sopbild. Foto: Jan Lindkvist

Avtal klart för miljöarbetarna

Miljöarbete. Transport har tecknat ett nytt löneavtal för landets renhållare. Uppgörelsen gäller i 29 månader och ger totalt 1 492 kronor i lönehöjning. Avtalspensionen förbättras också. I likhet med andra LO-grupper får miljöarbetarna ingen kompensation för de gångna sju månaderna då avtalen varit frysta.

Kultur
Influencern Therése Lindgren intervjuar statsministern i ett avsnitt av ”We are the future” på Youtube.

Influerad av en influencer?

De nya inflytesrika. De som sägs styra världen genom sociala medier, som älskas och följs av miljoner. Och drar in miljoner. Influencers. Vår tids opinionsbildare? I alla fall allt mer utnyttjade av traditionella makthavare för att sprida politiska budskap och information.

Våld på jobbet
Sparkande väktare

”Alla är inte gjorda för det här jobbet”

Bevakning. I maj 2019 griper Boban och hans väktarkollegor en misstänkt snattare. En månad senare dyker en filmsekvens upp. I den ser det ut som att en av väktarna sparkar snattaren, som sitter i handbojor, i huvudet. I januari kommer fallet att prövas i domstol.

Alexander Tilly är psykolog. Han har specialiserat sig på att jobba med utbildningar som rör hot och våld. Bland hans uppdragsgivare finns bland andra bevakningsbranschen och Polisen. Foto: John Antonsson

Vad är det som triggar fram våld?

Konflikthantering. Alexander Tilly är psykolog med bakgrund som ordningsvakt. Han jobbar med att utbilda allt från ordningsvakter till busschaufförer i att hantera situationer med hot och våld. Tilly anser att personal behöver mer träning i att hantera konfliktsituationer.

Kultur
Uppsala domkyrka hösten 2020. En ständigt pågående renovering.

Dom sticker upp

Landmärken. Genom seklen har de stora katedralerna hälsat resande på landsvägar och till sjöss. Högt över andra byggnader och synliga på mils avstånd – välbekanta och kanske lugnande för den som färdats genom mörka skogar eller stormiga hav. Eller bästa landmärket att tävla om att se först från bilen.

Snabbkoll
Snabbkoll: Strejk Illustration: Mattias Käll

Vad gäller vid strejk?

Konflikt. Strejk, blockad, varsel och lockout – självklara ord i tider av konflikt, mindre självklart vad de betyder i praktiken. Här kommer grundfakta.

Röster från Tjärna Ängar
Viktor Oharanja utanför gallerian Kupolen i Borlänge. Han vill inte träffas i sitt gamla utdelningsdistrikt Tjärna Ängar, och känner sig fortfarande otrygg efter överfallet i området.

Rånade tidningsbudet känner fortfarande rädsla

Brottsoffer. När Viktor Oharanja var ute på sin utdelningsrunda omringades han av ungdomar. Han blev hotad och rånad på sin tidningsbil. Det skapade diskussion om Tjärna Ängar i hela landet.

Röster från Tjärna Ängar
”Vårt uppdrag som fackförbund är att se till att arbetsgivarna säkrar arbetsmiljön för de anställda”, säger ombudsman Kent Christensen och regionala skyddsombudet Joakim Hejenstedt på Transports Dala-avdelning.

”Våra medlemmar ska inte utsättas för risker”

Transport. Knivbråk och stök. Tidningsbudet som omringades och rånades på sin bil blev droppen för Kent Christensen och Joakim Hejenstedt på Transports avdelning 88 i Borlänge. De började kontakta företagen med verksamhet i Tjärna ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Kamrater som trivs på Trollskogens förskola. Storasyster Ahlaam och mamma Djir Jamiilo (i bakrunden) är med vid hämtning. Lillebror Ibrahim leker med kompisen Anas. Föräldrarna är mycket nöjda med förskolans verksamhet, men vill att de äldre barnen går i skolan i andra områden.

Granne med Paradiset

Röster. Tjärna Ängar väcker känslor. Bostadsområdet är landets nordligaste på Polisens lista över utsatta områden. Transportarbetaren åkte till Borlänge för att få en bild av verkligheten. Det blev många olika bilder. ”Se det från två håll” uppmanar en trygghetsvärd. Vi gör ett försök.

Röster från Tjärna Ängar
”Bilden av ett område i fritt fall stämmer inte”, säger Borlänges starke man, Jan Bohman (S).

”Tjärna Ängar har blivit ett begrepp”

Politik. Socialdemokraten Jan Bohman är Borlänges starke man. Han är kommunstyrelsens ordförande. Och har själv bott tre år på Tjärna Ängar.

Röster från Tjärna Ängar
Två hotfulla incidenter när han skulle leverera gods, har gjort Anders Nygren Forssling försiktig. ”Jag får inte råka illa ut. Två av mina barn har bara mig”, säger han. Fackkompisen Janne Kirkhaug har aldrig upplevt något bråk i Tjärna Ängar.

”Jag var skiträdd!”

Chaufförer. Åkeriförarna Janne ”Kirre” Kirkhaug och Anders Nygren Forssling är kompisar genom facket. Kirre har kört mat till Tjärna centrum utan incidenter. Anders har råkat illa ut två gånger, men inte där.