Corona

Sänkta krav för att få a-kassa

A-kassa. Kraven för att få a-kassa sänks tillfälligt. Samtidigt tas karensdagarna bort. Ersättningen som en arbetslös kan få höjs under resten av året.

– Det är positivt för våra medlemmar att slippa karensen och bra för de arbetslösa att få mer pengar, kommenterar Daniel Olsson, biträdande föreståndare för Transports a-kassa.

Närmast på hans agenda står nu att ta reda på vad förändringarna innebär för a-kassan, både personalen och medlemmarna. Hur ser finansieringen ut? Blir det ökad arbetsbelastning? Nyanställningar? Regeringen lovar extra pengar.

Regeringen har förhandlat fram förändringarna med samarbetspartierna Centern och Liberalerna i ett försök att lindra effekterna av coronapandemin. Finansminister Magdalena Andersson (S) presenterade dem på en pressträff i eftermiddag.

– Företag kommer att gå i konkurs och människor kommer att bli arbetslösa, sa hon innan hon gick in på detaljerna i de tillfälliga regler som införs i dag och de höjda beloppen som börjar gälla den 13 april.

Förändringarna i korthet:

  • Det räcker med att vara med i en a-kassa i tre månader för att få a-kassa som beräknas på inkomsten.
  • Lättnader i det så kallade arbetsvillkoret, det vill säga hur många timmar man minst ska ha arbetat per månad, gör att till exempel timanställda och deltidare lättare ska kunna få ersättning.
  • Grundersättningen höjs till 510 kronor per dag, vilket betyder 11 220 kronor i månaden. Den gäller för dem som förlorat sitt jobb och då inte har varit med i någon a-kassa.
  • Taket för den inkomstrelaterade ersättningen höjs också, och den landar på max 1 200 kronor per dag under de första 100 arbetslösa dagarna. Fler kommer genom detta att nå upp till en ersättning som motsvarar 80 procent av lönen.
  • Den sex dagar långa karensen slopas. Det betyder a-kasseersättning från första dagen.Förändringarna föreslås gälla fram till årsskiftet. De ingår i ett större åtgärdspaket mot coronavirusets effekter på arbetsmarknaden, den totala kostnaden landar på 10,8 miljarder kronor. Slutligt beslut om åtgärderna fattas i riksdagen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Stefan Larsson:
    30 mars, 2020

    Hur gäller det om man har varit med i facket och a-kassa i Danmark?

Lästips:

coronavirus, Covid 19

Så starkt skydd ger vaccinet mot covid-19

Corona. Samhället börjar öppnas upp igen efter ett och ett halvt år av coronarestriktioner. Öppningen sker efter att runt 75 procent av alla över 16 år fått två doser vaccin. Men hur skyddade är vi egentligen?

Jonas Persson, Transports studieombudsman. Foto: Kamilla Kvarntorp

Säkerheten prioriteras när Transports kurser startar

Facklig utbildning. Mängder av fackliga utbildningar har ställts in i spåren av pandemin. Men nu börjar kurserna sakta komma i gång igen, både centralt och i avdelningarna.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Vaccination ingen garanti för att inte drabbas”

Färdtjänst. På onsdag, den 1 september, återgår färdtjänsten i Region Värmland till normal trafik igen. – Det är helt galet. Chaufförerna är livrädda för att de ska smittas, säger Mikael Ladman, ombudsman på Transports Värmlandsavdelning.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.