Elin Jonsson
Close
Klockan tio på kvällen låser macken i Nykvarn dörren. Nattlucka gäller för kvällens ensamarbetare fram till stängningen vid midnatt. Elin Jonsson gillar när tempot är högt.
Close
Avtalsrörelsen

Ensamarbete en het potatis

Bensin. Mackarna har blivit färre och de flesta är i dag obemannade. Men om bensinstationerna kapar åt sig elbilarna kan det vända och bli mer korv och kaffe sålt. I avtalsrörelsen lär arbetstiderna bli en het fråga.

– I avtalsdelegationen har vi har pratat om längden på passen och rätt till heltid, säger Magnus Thelander. Han är Transports centrala ombudsman inom bensin.

När lönekrav och avtalslängd följer LO-samordningen handlar branschförhandlingarna om andra krav. Och på bensinsidan förs en hel del resonemang kring arbetsmiljö, integritet på arbetsplatsen och automatisering.

I Nykvarn i Sörmland finns OKQ8-macken där Transportarbetaren vid ett snabbbesök bara träffar glada anställda.

– Bensinmack har alltid varit mitt drömjobb, säger Ia Weylandt. Hon berättar att hon häromdagen bytte till Transports a-kassa.

Ia Weylandt
Ia Weylandt. Foto: Lena Blomquist

Ia Weylandt älskade besöken på just den macken när hon åkte runt som säljare, och i höstas frågade hon om det fanns något jobb. Nu arbetar hon några kvällar i veckan, en perfekt kombination med den lilla gården där det finns hästar och hundar. Hon kan just inte komma på något som är dåligt med jobbet.

Macken har tolv anställda, heltidare, deltidare och behovsanställda. Drygt 1 000 kunder om dagen. Stationschefen Wiktoria Lundström är tveksam till branschens framtid när bensin och diesel ska vika sig för förnyelsebara bränslen.

Laddstationer

Men där ser Transports Magnus Thelander en möjlig väg för bensinmackarna att ta upp konkurrensen om laddstationer för de allt fler elbilarna. Vägkrogar och snabbmatsställen är ute efter dem, men de har börjat dyka upp på en del mackar. Då kan det bli mera fikaförsäljning också. Bensinstationerna har i dag större marginaler för korv, kaffe och godis än för drivmedlet.

Heltidaren Elin Jonsson i Nykvarn har erfarenheter från extrajobb på mack de senaste 16 åren. Hon gillar kombinationen att grilla korv, byta torkarblad och prata med kunderna. Men visst saknar hon de gamla biltillbehörsbutikerna. Om facket borde ta itu med något?

– Jag vet att många tycker att det är för stressigt jobb till för låg lön, säger Elin Jonsson.

– Själv gillar jag att jobba i högt tempo, men ibland kan jag också tycka att de lägger på oss saker som vi inte hinner med. Då får de öka bemanningen, för om det blir för mycket att göra spelar lönen ingen roll.

Ensamarbete

Exakt hur Transports krav kommer att se ut, eller vad arbetsgivarnas motdrag blir, avslöjar förhandlarna inte i förväg.

– Men vi har i flera avtalsrörelser pratat om ensamarbetet. Det är en viktig fråga för medlemmarna, fast hittills har vi haft svårt komma framåt och minska det, säger Magnus Thelander.

– Rätt till heltid kan också bli svårt. Men vi fortsätter diskussionen med motparten och ser om vi kan hitta gemensamma lösningar.

Ob-tillägget på bensinmackarna tycker många fackmedlemmar är orättvist. Under helgerna är det lika högt vare sig arbetspasset ligger på dagtid, kvällstid eller natt.

Nina Broman Costa
Nina Broman Costa. Foto: Privat

Nina Broman Costa jobbar natt på Circle K i Sollentuna och sitter i fackets avtalsdelegation:

– Ensamarbetet är en stor fråga. Det blir mer och mer vanligt och är både väldigt stressigt och otryggt. Rätt till heltid är också superviktigt, det skulle ge tryggare anställningar och minde personalomsättning på mackarna, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Lastare vid SAS-plan på Arlanda. Foto9: Justina Öster

Nytt lönesystem i stora flygavtalet

Flyg. I Transport och Svenska Flygbranschens nya kollektivavtal öppnas det upp för lokalt förhandlade individuella löner. Det blir en ny utmaning för fackklubbarna att fördela potterna.

Ny motpart sökes?

Förhandlingar. Av Transports 27 kollektivavtal förhandlas 6 avtal med Almegas förbund. Nästa avtalsrörelse kan det bli än färre.

Plånbok med pengar

Avtalat och klart: Här har du din nya lön

Löner. Efter tuffa förhandlingar och strejkhot är de nya lönerna klara i majoriteten av Transports avtal. Transportarbetaren listar löneökningarna. Här är de som fått minst – och de som har fått mest.

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.

Döden på jobbet
Vägen var avstängd stora delar av dagen efter dödsolyckan, där två lastbilar frontalkrockade, på väg 26/47 mellan Mullsjö och Sandhem i januari förra året.

Fler förlorade livet i arbetsolyckor

Arbetsmiljö. Under förra året dog 65 personer på jobbet i Sverige. Det är det högsta dödstalet på många år. Chaufförer är bland de värst drabbade av dödliga arbetsplatsolyckor.

Kollegahjälpens logga

”Det är viktigt att prata och ventilera”

Arbetsmiljö. Dödsolyckor på jobbet och dödliga trafikolyckor ökade under 2023. För den lastbilschaufför som råkar ut för ett trauma i arbetet finns hjälp att få. En grupp chaufförer och åkare finns där som kamratstödjare genom Kollegahjälpen.

Kultur
Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

”Försörjningskravet blir moment 22”

Migrantarbetare. En rundringning till några av Transports avdelningar tyder på att Transportarbetareförbundet kommer att få fler ärenden som gäller migranter 2024, när deras nuvarande arbetstillstånd löper ut.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Taxibilar vid Stockholms Centralstation och Azeem Yousaf på tidningsbudsfilialen.

Två migrantarbetare vittnar

Arbetsvillkor. ”Majid” och Azeem lämnade Pakistan för Sverige – i tron att arbetsvillkoren var bättre här. Med höjt inkomstkrav för migrantarbetare tvingades Majid säga upp sig och börja köra taxi. Tio, elva timmar per dag. Azeem skadade sig i jobbet, men är kvar som tidningsbud.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Premo: ”Vi vill samverka med facket”

Migrantarbetare. Premo välkomnar att tidningen tar upp de förändrade reglerna för arbetskraftsinvandring. – Tyvärr är det lite för sent eftersom förändringen redan trätt i kraft, säger Premos HR-chef Maria Björnefur och vd Jan Persson.

Höjt inkomstkrav slår hårt
Transports avtalssekreterare Peter Winstén. Foto: Pernilla Ahlsén

”Bäst vore behovsprövad arbetskraftsinvandring”

Migrantarbetare. Transport ser höjningen av inkomstkravet som rimlig: Arbetskraftsinvandringen måste vara reglerad. Men beklagar samtidigt att den nya nivån införts utan övergångsperiod. Konsekvensen blir att tusentals som redan bor och arbetar i landet drabbas.

Höjt inkomstkrav slår hårt

Migrantarbetare. Den 1 november mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Några övergångsregler finns inte. Den som tjänar under 27 360 kronor i månaden riskerar både att förlora arbetet och att utvisas. Transportarbetaren har pratat med två migrantarbetare, arbetsgivare och Transport.

Fysioterapeuten Lotta Melander guidar Patric Örnfjärd genom övningarna på yogamattan.

Stroken blev en vändpunkt i livet

Hälsa. Att vara sann mot sig själv, kan det vara läkande? För strokedrabbade Patric Örnfjärd är svaret ett självklart ja. Han övar på Basal Kroppskännedom. I dag är han tacksam för sin stroke, för genom den har han fått träffa sig själv i en bättre version.