Från vänster: Magnus Byström, Mikael Pedersen Danmark DSV, Magnus Larsson. Foto Mikael Humlin
Close
Gnarp, Hälsingland: Chaufförerna Magnus Byström och Mikael Pedersen i samtal med Transports centrala ombudsman Magnus Larsson.
Close

Kom och träffa Transport!

Uppsökeri. I dag finns chans att stanna längs E45:an eller E4 för att träffa transportare från sex avdelningar, på sju olika platser – från Grums i söder till Harrbäcken i norr.

Aktivitetsveckan är i full gång. I dag täcks mer än halva Sverige när Transportavdelningar från Norrland till Värmland gör gemensam sak och har uppsökeri längs motorvägar och rastplatser.

Det handlar om avdelning 26 Norrbotten, 28 I norr (hela Västerbotten och delar av Norrbotten,  kommunerna Arvidsjaur och Arjeplog), 32 Mellersta Norrland, 18 Hälsingland, 88 Dalarna och avdelning 6 Värmland.

Uppsökeri Myre dinner
Vid Myre dinner, utanför Sundsvall, slog avdelning 32 upp sitt tält. Foto: Mikael Kyttänen

Håll ögonen öppna längs motorvägarna. Transportare kommer att finnas på plats vid E4:an i Harrbäcken, E45:an i Storuman och E4:an i Skellefteå. Vidare vid OKQ8-mackarna längs E45:an i Strömsund och Sveg, liksom vägkrogarna Dockstabaren och Myre Dinner vid E4:an.

Ytterligare platser är Circle K-mackarna vid E4:an i Gnarp och Hudiksvall och i Dalarna: Circle K-stationen vid E45:an i Orsa. Värmlänningar kan du träffa över en kopp kaffe vid Rasta vägkrog i Grums.

Har du frågor så finns chansen till snabb kontakt nu.

Vid E4:an i Harrbäcken bjöd Transports avdelning 26 på nygrillade hamburgare och kaffe. Himlen har gått från mulen och lite regn till uppklarnande under eftermiddagen.

– Hittills har vi träffat 25, 30 personer. Det är bra men inte riktigt så många som vi hade velat ha hit. Det är inte riktigt det tryck vi hoppats på, säger ombudsman Olov Wiklund efter lunchtid.

Dagens ”uppsökeri” är den första aktiviteten ”i det fria” på nästan två år, konstaterar han.

– Det känns jättebra, som att man kan börja leva upp igen efter den hemska coronatid som varit. Härligt att få börja jobba som vanligt igen!

”Träffas på riktigt”

Några chaufförer från det litauiska logistikföretaget Girteka har tagit rast intill avdelningens tvindskydd- och grillplats, men bara en av dem har vågat sig fram och fått en hamburgare och kaffe, berättar Olov Wiklund.

– Han kom till slut, men kollegorna törs inte. De är väldigt dåliga på engelska så vi har svårt att kommunicera, tyvärr.

Någon som kan tolka finns inte på plats.

Harrbäcken, norr om Piteå: Transport avdelning 26 på plats under torsdagen. Foto: Cristian Bergvall

Annars har fyra, fem medlemmar dykt upp i personbil eftersom de visste att Transport var på plats.

– De ville prata om lite olika saker. En anställd hade arbetsmiljöproblem på sin körning och ville veta mer om vad man kan göra. En annan person undrade om chefen kan byta schema med bara en veckas varsel.

– Det är jättetrevligt att kunna träffas öga mot öga igen och inte bara prata i telefon. Vi ska försöka komma ut på en sån här aktivitet igen innan vi får snö, säger Olov Wiklund och brassar en hamburgare till.

Planen var att stanna i Harrbäcken till klockan 15 i dag, torsdag.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Bud – en hotad yrkeskår?

Tidningsbud. En av Transportarbetareförbundets kärngrupper, tidningsdistributörerna, har blivit allt mindre. Tidningsdöd och minskad utgivningstakt har slagit hårt. Nyligen aviserade Tidningen Ångermanland att det nästa år bara blir utdelning tre dagar i veckan.

Ronnie Persson

färdtjänstförare från Storfors som är med på sin första Transportkongress, som ombud.

Transportarbetarens logga

Sista uppsökeriet med taxiprojektet?

Taxi. Transportare och hundratals chaufförer möttes i veckan på taxiremotern vid Arlanda. Det var sista uppsökeriet under Transports taxiprojekt. Men det finns hopp om fortsättning – och uppenbara behov.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.

Kollektivavtal äger i rätten

Arbetsrätt. Kammarrätten upphäver Transportstyrelsens föreläggande mot ett större åkeri, med hänvisning till lagen om arbetstid vid vägtransporter – kollektivavtalet reglerar i fallet sammanlagd arbetstid och nattarbete, slår domstolen fast.