Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.
Close
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.
Close
Ett år med corona

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Frågorna hänger fortfarande i luften efter att regeringen och samarbetspartierna har förlängt permitteringsstödet. Igen. Nu till den sista juni.

Magnus Bärnsten verkar ändå rätt lugn där han sitter hemma vid köksbordet i Uppsala. Luttrad efter att ha följt flygets konjunkturer upp och ner sedan han hoppade på ett sommarjobb på Arlanda, direkt efter gymnasiet.

Egentligen hade Magnus tänkt plugga vidare men han trivdes, och blev kvar.

– Det var skönt att jobba och tjäna pengar och vi är ett bra gäng med god sammanhållning.

Klubbordförande

I dag har Magnus hunnit fylla 39 och är klubbordförande på Cargo Center. Ett flygfraktbolag som under coronakrisen gått från som mest 60 procent korttidspermittering till nuvarande 20.

– Det har gått lite successivt, från 40 till 60 procent och så tillbaka till 40 igen. Ledningen har fått hantera situationen och lägga om kursen flera gånger. Fast det har hela tiden funnits en framtidstro, att det ska bli bättre och bättre.

En ny kund före årsskiftet gav också en liten skjuts uppåt, tillägger Magnus.

Han har alltid haft bra chefer, säger han. Tycker att dialogen mellan parterna fungerar, att arbetsledarna lyssnar och att fack och arbetsgivare sällan behöver ”slå varandra i huvudet med paragrafer”.

Formalia är väl inte hans starkaste sida. Men kollegorna i klubbstyrelsen kompletterar varandra, även om mötena varit färre under flygkrisen.

Magnus ser tillbaka på tidigare dippar.

– Vi hade en sväng ner i början av 2000-talet också. Då var jag precis på gränsen att få gå, men blev kvar. Efter det tog jag tjänstledigt, läste engelska och statsvetenskap i Växjö.

Dynamisk arbetsplats

Fack och politik har alltid intresserat Magnus. Han har lätt för engelska och ställde siktet på att bli översättare. Men så föddes sonen Loke och livet på Arlanda rullade på. Dynamisk är hans beskrivning av flygplatsen som surrar av språk och ger möten med olika människor och yrkesgrupper.

Magnus gillar atmosfären, mixen.

– 2009 blev jag uppsagd. Sedan fick jag komma tillbaka och jobba på timme i en månad innan jag blev återanställd. Så det har varit några varv nära gränslinjen. Det är aldrig kul när bra jobbarkompisar sägs upp och försvinner, men en del kommer tillbaka igen.

Permitteringarna har gett Magnus Bärnsten mer tid att umgås med sonen Loke. ”Men jag är ganska rastlös och har ingen tidsslukande hobby att gräva ner mig i”, säger han.
Permitteringarna har gett Magnus Bärnsten mer tid att umgås med sonen Loke. ”Men jag är ganska rastlös och har ingen tidsslukande hobby att gräva ner mig i”, säger han. Foto: Justina Öster

Vårsolen lyser stark genom rutan. Men vinden biter över Fyrisån med badbrygga ett stenkast bort och äventyrsbadet, där Magnus föredrar att sonen badar. Loke (11 år) har fått närmare till skolan – efter föräldrarnas separation då Magnus flyttade till en ny lägenhet. Hans nya partner bor i Göteborg.

Promenader

Flytten och att komma i ordning har tagit sin tid under pandemiåret 2020. Men förutom böckerna på engelska och den utökade kvalitetstiden med sonen har Magnus ingen ”tidsslukande hobby” att gräva ner sig i. Gym lockar inte

– Allt jag rörde mig före coronan var på jobbet. Jag upptäckte att jag vägde lite för mycket så jag började ta många promenader för att hålla mig i form.

Magnus beskriver sig som ganska rastlös. Att jobba mindre har varit både påfrestande och skönt. Allt blir en vana.

– Har man varit ledig i två veckor och ska jobba igen i två dagar tycker man plötsligt att det är jobbigt. Men nu när vi gått upp till nästan till full tid igen så vänjer man sig vid det också.

Knepigt och rörigt

Under en lynnig virustid har flygarbetarnas arbetsscheman ändrats månad för månad. Knepigt och rörigt för både arbetare och arbetsledare, summerar Magnus.

– Vid 40 procents arbetstid var det lättare att ändra scheman, men nu när vi närmar oss heltid blir det allt svårare.

I praktiken har det lett till mer helgjobb, liksom arbete på storhelger som jul och nyår och intensiva onsdagar.

– Visst är folk vana vid att arbetstiderna ändras, men när det blir så många tvära kast blir det svårt att planera sitt liv. Det väcker missnöje.

Involvera fler

När det jäser brukar klubben skicka ut frågan: Vad kan vi göra för att förbättra situationen? Ofta finns det någon som är bra på att sitta och klura ut bättre lösningar, beskriver Magnus.

– På det sättet involverar och aktiverar vi fler. Det stärker oss som facklig organisation, samtidigt som företaget tjänar på att missnöjet minskar och folk mår bättre.

Fast, här kommer brasklappen. Under coronakrisen har inflytandet över arbetstiderna krympt. Men kan de anställda bara återgå till full tid så ser Magnus mer kontinuerliga scheman och mer delaktighet framför sig, igen.

Under pandemin har arbetet också löpt på genom att kollegorna bytt pass med varandra, inflikar han. En skrivning i kollektivavtalet sätter också stopp för allt för mycket helgarbete.

– Vi får inte jobba fler än två helger av tre.

Permitteringslön

Utan permitteringslön kan Magnus knappt föreställa sig hur det gått för företaget. Ändå har vissa fått gå ner mer i lön än andra.

– Fast det har varit hanterligt och alla är glada över att staten gick in med stöd. Det gav oss betydligt bättre trygghet.

Permitteringar och ändrade scheman har också lett till mer skiftande arbetsuppgifter. Magnus har sin långa erfarenhet och gör gärna ”lite allt möjligt” från lastning och lossning till datorjobb, styrning, planering och eftersökning av gods. Andra är inte lika glada och kan behöva mer tid för att lära in nytt.

– Det behöver ledningen ta hänsyn till, anser Magnus.

Hans upplever att transportarbetarna på den riksomfattande flygavdelningen svetsats samman under krisen, trots att många sagts upp.

Försiktig ljusning

Swedavias statistik tyder på en försiktig ljusning inom flygfrakten. Magnus stalltips är att hela flygbranschen kommer att fortsätta gå upp och ner även i fortsättningen.

– Konjunktur och kronkurs styr både import och export och olika förutsättningar avgör var flygbolag väljer att etablera sig. Fraktflyget är beroende av och kan inte frikopplas från passagerartrafiken. Rent fraktflyg är ganska ovanligt.

Så länge människor vill resa har flyget en framtid, resonerar Magnus.

– Miljön har hamnat betydligt längre fram i folks medvetande, men vi lever i en sammankopplad värld och folk vill se andra platser.

Att fortsätta prispressen på resor blir ohållbart i längden. Många flygbolag gick på knäna redan före pandemin och fler kommer att slås ut, spår han.

Restriktionerna tär

Rent allmänt har alla restriktioner och begränsningar tärt.

– Att inte få träffa farmor, mormor och morfar och fira storhelger ihop är jättetråkigt. Man hör om coronan, läser om coronan, debatterar coronan tills det står en upp i halsen.

Fast allra jobbigast är osäkerheten, slår Magnus Bärnsten fast.

– Att vi inte vet hur det kommer att gå. Om det kommer en våg till? Vi har ett ganska bra godsflöde på jobbet nu, men än är det här inte över.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

”Vi måste vara offensiva”

Ordförandeord. Jag tänker personligen rätt ofta på förbundet och fackets framtid, och även om jag är relativt äldre enligt passet så gillar jag att fundera på framtiden och vilka val förbundet står inför och borde göra. Det jag alltid landar i är offensivt och framåt med klokskap. Den dagen man sitter nöjd och håller i bordskanten för att skydda det man har är det nog dags att logga ut och lämna över till nästa ordförande för förbundet.

Transportarbetarens logga

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Martin Kertész har testat många yrken. ”Jag skulle gärna jobba som ballongclown på heltid”, säger han.

Uppdrag: glädjespridare

Mötet. ”Jag vill ha en clown, pappa!” ”Vad gör clownen?” ”Knyter ballonger!” Alltihop började när Martin Kertész dotter fyllde fem år och skulle ha kalas.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Ordningsvakter
Säkerhetsvakterna på utbildningen rollspelar för att öva på vilka situationer som kan lösas utan användning av så kallad pepparsprej. Här har två av dem omhändertagit kursledaren Daniel Thulin och håller honom mot väggen. Foto: Tllda Wendefors

Stort ansvar efter kort utbildning

Arbetsmiljö. För 20 år sedan var ordningsvakten Daniel Thulin en decimeter från att dö av skottet från en AK4. I dag vidareutbildar han säkerhetspersonal runtom i Sverige, med målet att ingen ska behöva gå igenom samma sak som han.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Har du pengar att hämta?
Collage med avtalsförsäkringar

Så billiga är dina försäkringar för arbetsgivaren

Avtalat. Du som jobbar på ett företag med kollektivavtal täcks av försäkringar som ger skydd vid händelser som sjukdom, barnafödsel och arbetsskador. Flera av försäkringarna är helt avgiftsfria för företagen. Varför är det så?

Har du pengar att hämta? Du som varit sjukskriven i mer än 14 dagar, varit föräldraledig eller skadat dig på jobbet kan ha pengar att hämta. Läs mer om dina avtalsförsäkringar på avtalat.se. Foto: Shutterstock

Få vet att försäkringarna finns

Avtalat. Tidningsbudet Elisabet Skoog har snart varit sjukskriven i ett år. Hon får sjukpenning från Försäkringskassan och den kollektivavtalade försäkringen AGS.  Elisabet visste om att den fanns, eftersom hennes skyddsombud (som också var en nära kollega) berättade om försäkringen förra gången hon var sjukskriven.

Andreas Ehm är försäkringsinformatör. Han har hjälpt transportarbetare att få ut 1,5 miljoner från sina försäkringar.

Andreas har dragit in 1,5 miljoner kronor

Transport. Andreas Ehm på Transports Halmstadsavdelning brinner för att informera om försäkringar. Han har hjälpt ett 70-tal personer få ut sammanlagt 1,5 miljoner kronor från Afa Försäkring. Han tror att inte ens hälften av alla transportarbetare vet vilka försäkringar de omfattas av.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?

Snabbkoll
Snabbkoll om nya LAS. Illustration: Mattias Käll

Det här gäller i nya lagen om anställningsskydd

Arbetsrätt. Sedan 2022 gäller den nya lagen om anställningsskydd, LAS. Lär dig mer om vad som gäller vid uppsägning och vad skillnaderna är mellan att jobba på en arbetsplats som omfattas eller inte av huvudavtalet.

Kultur
Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Mobbning
Mobbning på jobbet. Illustration: Unni von Feilitzen

200 000 svenskar mobbas på jobbet

Arbetsmiljö. En ny studie visar att 200 000 personer i Sverige utsätts för mobbning på jobbet. Det leder ofta till depression, ångest och i värsta fall döden. Det kan vara så många som två personer i veckan som begår självmord till följd av mobbning på arbetsplatsen.

Mikael Löwdin. Foto: John Antonsson

Vad kan facket göra?

Arbetsmiljö. Många medlemmar vänder sig till skyddsombuden när de utsätts för kränkande särbehandling eller mobbning på jobbet. – Det är tyvärr mer vanligt än man tror, säger Mikael Löwdin som är Transports regionala skyddsombud i Västerås.

Gert Andersson förberedde sig inför mötet med chefen genom att anteckna vad som hänt, datum och klockslag, varje gång kollegan hade varit elak mot honom.

”Vi måste prata mer om hur vi uppför oss mot varandra”

Arbetsmiljö. Gert Andersson har jobbat på flera arbetsplatser där det har förekommit mobbning och har själv blivit utsatt för kränkningar. På kongressen 2022 lade han fram en motion om att Transport ska verka för mobbningsfria arbetsplatser.