Oro för mjältbrand i Göteborgs hamn

Ett 20-tal personer behandlas nu med antibiotika efter att containrar som misstänks kunna innehålla mjältbrand lossats i Göteborgs hamn. – Det är absolut ingen rolig situation. Vi går alla och håller tummarna för att proven ska visa att klövmjölet i containern inte innehöll mjältbrandsbakterier, säger Transports huvudskyddsombud Mikael Karamanolis.

Mjältbrand, eller så kallad antrax, är en allvarlig infektionssjukdom. Enligt Vårdguiden förekommer den främst hos djur, men har i vissa fall även överförts till människor.

Proverna analyseras nu vid Statens veterinärmedicinska anstalt och slutgiltiga svar väntas först i mitten av nästa vecka.

Berörd personal har träffat smittskyddsläkare och äter antibiotika i väntan på provsvaren. Deras arbetskläder har förseglats, enligt andra uppgifter bränts upp, av försiktighetsskäl. På APM Terminals har även lastmaskinen, Movern, som användes vid lossningen, tills vidare tagits ur arbetet.

Misstänkta fall av mjältbrand ska alltid rapporteras till den lokala smittskyddsenheten, som vidtar åtgärder, och till Folkhälsoinstitutet.

Uppgifterna är i dagsläget osäkra, men lasten på sammanlagt sex containrar från Indien ska ha hanterats av hamnarbetare anställda vid APM Terminals och Logent port and terminals. Två av arbetarna som kom i kontakt med lasten är medlemmar i Transport. Hur många fler stuveriarbetare respektive provtagningspersonal som är berörda är i dagsläget oklart.

– Vid såna här tillfällen sprids mycket rykten och spekulationer. Vissa är oroliga, andra tar det lugnare. Det är en läggningsfråga, konstaterar huvudskyddsombudet Mikael Karamanolis som arbetar på Logent.

Värst är känslan av ovisshet, menar han.

– Det här är en farlig bakterie så det som hänt är mycket olyckligt, säger Karamanolis.

Han avvaktar utvecklingen och håller kontakt med arbetsgivaren och Transports regionala skyddsombud.

– Vi kommer att göra en ordentlig utredning av händelsen tillsammans med arbetsledningen, försöka förebygga och göra allt som ligger i vår makt för att detta inte ska upprepas, poängterar Mikael Karamanolis.

Klövmjölet tillverkas av klövar och hovar och används som gödningsmedel på åkrarna. Den aktuella sändningen kom till Jordbruksverkets kontrollstation i slutet av förra veckan. När containern öppnades föll några påsar med mjöl ner. De sprack och dammet spreds.

Efter det togs stickprov.

Personalen på APM Terminals kallas i dag, fredag, till ett informationsmöte med företagets säkerhets- och kommunikationsansvariga. Från ledningens sida försöker man tona ner oron med uppgifter från Jordbruksverket om att provtagningarna sker av försiktighetsskäl, för att utesluta eventuell smittorisk. Uppgifter finns om att Smittskyddsläkaren uppfattar fallet som ”lågmisstänkt”.

Transports huvudskyddsombud Daniel Börjesson APM Terminals har bara knapphändiga uppgifter.

– Vi fick information om containrarna med klövmjöl i onsdags och i dag ska vi få veta mer. Enligt de första preliminära resultaten ska det inte vara någon fara, men vi får se när de färdiga provsvaren kommer. Vad jag sett hittills har frågan hanterats på rätt sätt med kontakt med sjukvården.

En kvinnlig stuveriarbetare uppges ha sopat en av de aktuella containrarna.

Daniel Börjesson har arbetat i Göteborgs hamn sedan 1997 och aldrig hört talas om misstänkt mjältbrand i lasten tidigare.

– Någonstans har det felat. Vi måste sätta in åtgärder så att den här händelsen inte upprepas, betonar han.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i Transports hamnavdelning 2. Han har länge arbetat med skydd mot farliga gifter och gaser. Misstankar om mjältbrand i lasten är däremot nytt även för honom.

– Det är väldigt allvarligt. Mjältbrandsbakterier eller sporer kan ju användas som strids- eller terrormedel och hittills har jag bara hört talas om det i brevförsändelser i USA. Händelsen ska anmälas till Arbetsmiljöverket som en olycka och bli ordentligt utredd. Nu får vi främst rikta in oss på att hjälpa medlemmarna. Man mår inte så bra när man får den här typen av besked.

I nästa vecka ska Roger Jönsson delta i ett seminarium om farliga gaser i containrar. En viktig arbetsmiljöfråga som lyfts i hamnarna runt om i Europa eftersom hamnarbetarna riskerar att få i sig gifterna när de öppnar containrarna, förklarar han.

– Billiga gaser, bland annat stridsgaser från andra världskriget, används som bekämpningsmedel i containrar från Asien för att ta död på ohyra. Det är allvarligt att man inte följer gällande regelverk och viktigt att lyfta frågan eftersom problemen tyvärr inte minskar utan snarare ökar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.