Orimligt lång handläggningstid

I somras dog en 79-årig kvinna under en sopbil. Platsen var det lilla samhället Väderstad. För ett och ett halvt år sedan omkom en miljöarbetare i Vallentuna sedan han åkt bakpå en backande sopbil och ramlat av.

Det är de två senaste dödsolyckorna i en dyster serie. På 23 år, 1994–2016, har 22 personer mist livet och 102 skadats svårt i olyckor med sopbilar.

Ur statistiken går det inte att utläsa exakt hur många av olyckorna som skett med backande fordon, men mycket talar för att minst hälften handlar om just detta.

I Väderstad ska sopbilen tömma två kärl. Föraren backar ett 50-tal meter över en parkering och ser inte en äldre kvinna som hamnar under höger bakhjul. Intill parkeringen ligger en skola och ett fritidshem.

Polisutredningen pågår fortfarande.

Den 6 mars 2015, det är en fredag. Två miljöarbetare på Ragn-Sells tömmer sopor i ett fritidshusområde i Vallentuna norr om Stockholm. En av renhållarna åker bakpå kärlstegen när bilen backar uppför en grusväg.

Någonting händer och mannen som är 60-årsåldern faller av och blir överbackad.

Snart har ett år och åtta månader gått sedan dödsolyckan. Åklagarmyndighetens riksenhet för miljö- och arbetsmiljöbrott håller fortfarande på med utredningen. Den innefattar misstanke om arbetsmiljöbrott och vållande till annans död.

Ärendet har bollats mellan flera olika åklagare, nu är det Bodil Bassman som leder utredningen.

– Förundersökningen pågår fortfarande. Vi är inne i ett intensivt skedde, mer kan jag inte säga på grund av sekretess, säger hon.

Är det rimligt att det tar mer än ett och ett halvt år innan förundersökningen är klar?

– På enheten har vi väldigt många ärenden. Dödsfall har absolut högsta prioritet, men det är ofta komplicerade utredningar och det kan komma in omständigheter som gör att det tar lång tid.

En genomgång av dödsolyckor i arbetslivet visar att det ofta tar fyra, fem år innan domstolarna sagt sitt. Är handläggningstiderna försvarbara?

– Nej, definitivt inte, säger Henric Ask som jobbar som jurist på LO-TCO Rättsskydd. Risken finns att brott preskriberas och vi ser hur åklagarna mer och mer använder sig av företagsbot. I stället för att hitta de personer som faktiskt är ansvariga. Företagsbot är enklare, då behöver man inte bevisa att en viss person gjort sig skyldig till oaktsamhet och uppsåt.

Hur påverkas de berörda av att det ofta tar fyra, fem år innan en dödsolycka i arbetslivet slutligen är prövad i domstol?

– Det får absolut följder, säger Henric Ask. I mitt arbete ser jag hur de inblandade faktiskt inte kommer ihåg vad som hände. Människor vill få det avklarat, vill kunna gå vidare. Det gäller alla parter.

– Jag brukar säga åt fackförbunden som anlitar oss att samla på sig så mycket dokumentation som möjligt när det sker olyckor. Det är inte ovanligt att skyddsutrustning som skulle ha funnits där sätts upp i efterhand.

Hur lång tid är rimlig innan en dödsolycka bör vara rättsligt prövad?

– Det är svårt att ange en exakt tid. Men ju fortare desto bättre, utan att man tummar på utredningsarbetet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Jessica är en riktig hönsmamma

Vaktar vaktlar. Den kycklinguppfödande väktaren i Sala – visst låter det som en filmtitel. Riktigt sevärd blir rullen när Jessica Björkfall lyfter upp sina pipande och fluffiga små vaktelbebisar från kläckningsmaskinen på köksbordet.

Kriget i Ukraina

Sture Blom kör fyllda lastbilar och lämnar i krigets Ukraina

Solidaritet. Explosion tätt på explosion. Militärerna satt oberörda och sa: Det är små presenter från Putin. Sture Blom har kört två vändor med förnödenheter till krigets Ukraina och står beredd att fylla nästa lastbil och dra iväg igen, så snart han kan.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Svar till förare: Nej – och tystnad

Taxi. Förare som kör för de stora taxiapparna har demonstrerat och strejkat för bättre villkor och högre ersättning. Nybildade organisationen Taxiunionen har krävt att bli accepterade som samtalspart. Men Uber meddelar i ett pressmeddelande att det inte är tal om några förändringar.

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Månadens klubb

Klubb Örat får folk att lyssna

Fackklubb. Facket är till för alla – även döva eller personer med hörselnedsättning. På kongressen föddes idén om anpassning av språk och kommunikation. I dag finns nybildade Klubb Örat i Örebro, unik inte bara inom Transport utan hela LO-familjen.

1945 invigdes Riksväg 6, ”Rikssexan” i folkmun, och 1962 bytte vägen namn till E3:an. Först 1992 blev det E20. Foto: Pernilla Ahlsén

Fler konkurser inom transport

Ekonomi. Under januari månad 2023 ökade konkurserna i transportbranschen med 150 procent, jämfört med samma månad förra året, enligt statistik från företaget UC. Ökningen är stor men utgår från låga nivåer.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.