Göran Arkler nu vd på Transportindustriförbundet.
Close
I somras lämnade Göran Arkler chefsjobbet på speditörsnätverket Onroad, som han varit med och byggt upp från början. Nu är han vd på Transportindustriförbundet.
Close

Orimligt ansvara för flera led

Han vill inte att företag ska kunna avkrävas beställaransvar för hela transportkedjan. Transportindustriförbundets Göran Arkler tycker ett led åt gången är rimligt.

Göran Arkler är vd för Transportindustriförbundet, en branschorganisation som
samlar både åkare och speditörer. Skillnaden kan förklaras så här: En åkare äger ett åkeri medan en speditör är en transportsamordnare som inte nödvändigtvis behöver ha egna bilar.

1. Du har läst Transportarbetarens reportage om makedonska chaufförer som kör på dåliga villkor i Sverige. Vad tänker du?

– Att man kan dela in problematiken i tre områden: beställaransvar, regelverket kring cabotage och de sociala villkoren för chaufförerna. Allting bottnar i att vi i EU har en fri marknad med fri rörlighet över gränserna.

2. Chaufförer har kritiserat speditörer 
för att dumpa priser och skapa oreda. Är det något du känner igen?

– Det är inget nytt fenomen. Att åkerier går i konkurs är tragiskt, men det är så utvecklingen ser ut.

3. Vilket ansvar har speditörerna för oredan i branschen?

– Att kontrollera riktigheten i underentreprenöråkeriet och deras anställda. Att det finns bemanningsföretag från flera länder gör det svårare. Vi tar totalt avstånd från kriminaliteten i branschen. Men vi behöver också verktygen att kunna kolla så att till exempel chauffören är den han eller hon utger sig för att vara, eller att det företag man anlitar i sin tur betalar skatt och sociala avgifter i respektive land. Och det kan vi inte i dag. De flesta av våra medlemmar vill göra rätt, men det går lite snett ibland.

4. Beställaransvaret utreds just nu av Transportstyrelsen. Hur ser du på det?

– Vi vill att beställaransvaret ligger i ett led. Det bör alltså läggas över till den man har beställt transporten av.

5. Så det är okej att skjutsa ansvaret vidare?

– Det är helt okej. Som transportköpare kan du bara ta ansvar för ett led.

6. Men är det inte där problemen uppstår, när ansvaret åker långt ner i ledet?

– Ja, därför vill vi ha tydlighet och rätt instrument att kunna kontrollera företagen. Ge oss det och vi kan se till att verkställa.

7. Är det så enkelt?

– Det är en bit på väg. Sedan krävs det andra insatser mot företagen som gör fel, men det är inte speditörens skyldighet att rätta till det. Begås det brott är det myndigheterna som får ordna det. När det gäller cabotagereglerna har vi i branschen reagerat väldigt hårt på att trafikpolisen är underbemannad.

8. Att kräva lika villkor, är det en väg att gå?

– Det är väl önskvärt att få lika villkor, men det gäller att komma överens om vilka de villkoren är. Bara lön och försäkring betalas så är det okej, mer kan inte vi ge oss in på. Lönenivåer är en öppen fråga inom hela EU, och en svårlöst fråga som speditörerna inte har någon del i. Det låter lite hårt men så fungerar det.

9. Ofta vinner den som är billigast – och det kan ju vara på grund av att man utnyttjar chaufförerna, precis som i reportaget om makedonska chaufförer?

– Det branschen kan göra är att inte anlita de företagen. Man kan rensa på den punkten, det kan vi bidra med.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.