Omtvistad lagerpersonal byter avtal
Nu på lördag blir det avtalsbyte för 70 lagerarbetare på Lagena i Jordbro. De byter från Handels till Transports avtal, men LO har ännu inte avgjort den komplicerade frågan om vilket förbund de ska tillhöra.
Transportarbetaren rapporterade om gränsdragningstvisten i höstas. Som anställda av lagerföretaget Lagena har personalen varit organiserade av Handelsanställdas förbund, som organiserar lagerarbetare.
Men den 1 februari i fjol, outsourcade Lagena lagret i Jordbro till speditören DHL. Och på speditionsföretag är det Transport som har organisationsrätten.
Handels har motsatt sig att de 70 lagerarbetarna byter avtal, eftersom arbetsuppgifterna inte har förändrats. Därmed ska partihandelsavtalet fortsätta gälla, enligt Handels.
Frågan om avtalsrätten har hänskjutits till LO:s styrelse, som ännu inte fattat sitt beslut.
”Handläggning av ärendet pågår tillsammans med berörda förbund. Några ytterligare kommentarer kan vi inte ge”, skriver Hans Forsberg på LO:s arbetslivsenhet, i ett mail till Transportarbetaren.
– LO-styrelsen har sagt att de vill hantera ärendet skyndsamt. Men vi har inte fått något slutdatum ännu, säger Mikael Segel, central ombudsman på Handels.
Och på lördag, den 1 februari, har det gått ett år sedan DHL tog över lagret. Därmed är övergångstiden slut och lagerarbetarna byter till Transports avtal, men de är fortfarande medlemmar i Handels. De båda fackförbunden har gemensamt genomfört så kallade inrangeringsförhandlingar.
– I praktiken betyder det att vi försöker få med så många bra villkor som möjligt från det gamla avtalet till det nya. Utgångspunkten för båda förbunden är att de anställda ska hållas skadelösa, de ska ha villkor som åtminstone motsvarar vad de haft i sitt gamla avtal, säger Mikael Segel.
Mikael Johansson på avdelning 5 Stockholm hör till dem som deltagit i inrangeringsförhandlingarna från Transports sida. Han är inte helt nöjd med förhandlingarna.
– Jag tycker nog att DHL kunde ha ställt upp lite mer, men i det stora hela har det väl gått någorlunda bra, säger han.
Handelsklubben på Lagena hade 70 lokala avtal, som nu sagts upp. Det har varit svårt att sätta sig in i exakt hur alla de avtalen sett ut.
– Men vi lyckades väl bevara en del. De som varit där länge hade någon extrapeng som vi lyckades rädda, och vissa hade lite fler semesterdagar än de 25 dagar som stipuleras i Transports avtal. Där lyckades vi rädda några av de överskjutande dagarna i en nedåtgående trappa över tid, säger Mikael Johansson.
Han betonar dock att LO mycket väl kan komma fram till, att de 70 lagerarbetarna ska fortsätta vara medlemmar i Handels.
– I så fall får ju hela förhandlingen tas om. För personalens egen skull kan man bara hoppas att LO fattar sitt beslut så snart som möjligt.
Tommy Wreeth, ansvarig för gränsdragningsproblematik på Transport, uppger att det inte är helt ovanligt att Handels och Transport hamnar i sådana här situationer över lagerpersonal.
– Det är alltid olyckligt när två förbund tvistar på det här sättet. Vi kommer givetvis att respektera LO:s beslut, och kan bara hoppas att det kommer ganska snabbt, säger han.