Om affären är för bra för att vara sann …

Svartföretag. Det finns en rad punkter att gå igenom för att avslöja om ett företag är oseriöst och fifflar med skatter, avgifter och avtal. I dag kom en sammanställning av riskfaktorer som den som ska göra affärer med ett företag bör kolla. Och kanske också den som är på väg att börja jobba på en arbetsplats.

”Gör en fördjupad kontroll om du får flera indikationer på att affären kan vara för bra för att vara sann”, skriver Stora branschgruppen i sin vägledning för schyst konkurrens. Gruppen är ett samarbete mellan åtta myndigheter, flera fackförbund samt branschorganisationerna inom åkeri, taxi och flytt.

– Den här rapporten ska användas som ett verktyg, säger Joakim Guttman, central ombudsman på Transport som har varit med i Stora branschgruppen vid ett par tillfällen.

– Den kan användas i en facklig förhandling till exempel när det handlar om att ett företag vill anlita underentreprenörer eller om det ska köpas upp. Även när vi ska påverka en upphandling. Och en anställd kan kanske också få hjälp att hitta brister och påpeka dem, säger han.

Joakim Guttman är nöjd med att också branschorganisationerna, där de flesta företag är med, också står bakom rapporten.

I den 51 sidor tjocka skriften listas tecken på att ett företag arbetar på den svarta marknaden. Där slås fast att ett bolag som fuskar med skatter och avgifter inte heller sköter arbetsmiljön för de anställda.

Vad ska man leta efter?

Se upp för målvakter, det vill säga när någon annan än den som för bolagets talan driver det på papperet. Tecken på att företaget drivs av en målvakt kan vara att hen förekommer i andra företag också, att hen saknar branschkunskap, har mycket låg inkomst, är mycket ung eller nyanländ till landet, har skulder hos kronofogden, har funnits med i bolag som gjort konkurs …

Och hur kollar man själva företaget?

Är det nytt? Och expanderat snabbt i och med en upphandling? Är det registrerat som arbetsgivare? Momsregistrerat? Har det F-skatt? Gömmer det kontaktuppgifter? Hänvisar bara till en boxadress? Saknar det bank- och plusgiro? Saknas revisor? Har det skulder hos kronofogden? Har det lämnat in årsredovisning och skattedeklaration? Saknar fakturorna specifikation? Är många anställda skrivna på samma adress?

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Nedförsbacke mot Rättvik, där några av Hedemora Miljös spol- och slambilar är stationerade.

Fulspel i Dalarna

Renhållning. Slambilar med kraftiga överlass. Trycktankar som inte besiktigats enligt reglerna. Dålig med skyddsutrustning. Efter att Peter Söderström påtalat grava brister fick han sparken från Hedemora Miljö.

Hungrig.se hade uppställningsplats för sina bilar utanför Transports avdelning i Kristianstad. Fordonet på bilden är numera sålt till en privatperson.

Skattesmäll efter samgående– Foodora krävs på 21 miljoner

Matbud. Förra året gick Foodora samman med konkurrenten Restaurangonline, ett bolag som enligt Skatteverket tricksat med luftfakturor, bulvaner och svart betalning för närmare 277 000 matleveranser. Nu krävs Foodora på de 21 miljoner i obetalda skatter och avgifter som partnern skulle ha betalat.

Markus Edsbagge, Transportstyrelsen

Transportstyrelsen: Fusk ska inte löna sig

Trendtaxi. Upphandling av samhällstrafik är reglerad i lag. Men den säger inte att lägsta anbud måste vinna.

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Många förare lurade – nu döms åkeriägaren till fängelse

Åkeri. Huvudmannen i de omskriva åkerierna Norrköping Transport NL och Direct Transport döms till två års fängelse och näringsförbud i fem år, för grova ekobrott. Två andra medlemmar i familjen döms samtidigt. I domen från Norrköpings tingsrätt pekas speditören DSV ut på ett föga smickrande sätt.

Syrebrist kan ha orsakat ny dödsolycka på fartyg

Arbetsmiljö. Den 25 mars omkom en 33-årig besättningsman ombord på ett fartyg som låg för ankar strax utanför Södertälje Hamn. Misstankar finns om att mannen, som var från Kap Verde, klättrat ner i ett utrymme där lasten, flis, hade förbrukat syret.

Transports kongress 2017 debatterade flera stora framtidsfrågor och ombuden tillsatte också en framtidsutredning. Ulf Persson (bilden till höger) är utredningssekreterare. Foto: Jan Lindkvist / John Antonsson

Framtidsutredningen snart i mål

Transport. Facket står inför många utmaningar i framtiden. Vid förbundets kongress för snart fyra år sedan skickades flera tunga frågor till en framtidsutredning, som skulle lägga fram förslag.

Rapport: Stor oro bland arbetare om pension

Pension. LO-medlemmarna oroar sig mer än tjänstemän för pensionen. Hälften av LO-medlemmarna kan tänka sig att byta parti på grund av pensionsfrågan.

Harry Heath betalar själv för att förvara cykel och arbetskläder i ett garage som helt saknar koppling till hans arbetsgivare.

Matbudet Harry Heath: ”Avtalet är en början”

Foodora. Harry Heath tillhör en liten grupp matbud som värvat många medlemmar på Foodora samtidigt som Transport förhandlat fram kollektivavtalet. – Vi är lite besvikna, men det är i alla fall en början, säger han.

Öde Västerås flygplats

Västerås flygplats blir kvar – efter folkomröstning

Flyg. Flygplatsarbetarna på Västerås flygplats har landat tårta på bordet. Helgens folkomröstning gav flygplatsen tydligt stöd och den politiska ledningen vände. Flygplatsen får vara kvar och arbetarna behålla sina jobb.