Oklar fortsättning på förhandlingarna om las

Facket. De fem LO-förbund som lämnat förhandlingarna om las har gjort det efter att ha sett arbetsgivarnas förslag, enligt LO-förhandlaren. Nästa steg är att facken ska svara på arbetsgivarnas sammanfattning. Men efter avhoppen är LO:s förhandlingsmandat oklart.

Torbjörn Johansson, LO:s avtalssekreterare, är LO:s förhandlare i överläggningarna med Svenskt Näringsliv om förändringar när det gäller anställningsskydd och omställning.

– Jag vågar knappt gissa hur det ska fortsätta nu. Det är inte bra att flera förbund hoppar av, säger han.

I morse stod det klart att Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna inte längre står bakom LO i förhandlingarna. De hade läst en avsiktsförklaring från förhandlingarna med inslag som de inte kan ställa upp på. Budskapet var att arbetsgivarna enklare skulle kunna sparka anställda.

”En våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel”, sammanfattade Kommunals ordförande Tobias Baudin. En total pricka i LO, konstaterade Arbetet.

Torbjörn Johansson ringer upp när dagen börjar gå mot sitt slut. Det finns dock ingen färdig avsiktsförklaring om anställningsskyddet, enligt honom. Så här beskriver han i stället den handling som ligger bakom avhoppen:

– Vi lät arbetsgivarna skriva ett första utkast till överenskommelse … men den är en partsinlaga.

De fackliga förhandlarna, från LO och PTK, är nu i gång med sitt svar på arbetsgivarnas avsiktsförklaring. Och på en snar träff med Svenskt Näringslivs förhandlare försöka få till ett dokument som alla parter kan enas kring.

Planen är att ta sedan upp det i LO-styrelsen, där de olika förbunden är representerade, för att få besked om ifall facket ska gå vidare.

– Nu blir det LO-styrelsens sak att besluta om vi ska gå vidare när flera förbund har hoppat av, säger Torbjörn Johansson. Eller om vi ska låta tjänstemännen i PTK driva förhandlingarna. Eller om vi ska överlåta till lagstiftarna att besluta om nya turordningsregler.

Själva förhandlandet med arbetsgivarna ska sedan pausas till i maj. Under tiden har båda parterna en avtalsrörelse att lägga tid och kraft på. Samtidigt skulle vissa sakfrågor i las-förhandlingarna utredas.

Transport står fortsatt kvar bakom LO och fackens förhandlare. Ordförande Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban Eriksson:
    12 december, 2019

    Transportarbetarförbundet har redan genomfört försämringar i LAS. Det är inte anställningstid som gäller utan arbetade dagar och timmar. Dessutom får åtminstone ett företag sätta i systemet att nyanställningar sker som allmän visstidsanställning. Medlemmarna är rättslösa när inga regler gäller.

  2. Lena Blomquist, red:
    11 december, 2019

    Magnus, Transports hållning framgår i slutet av artikeln.

  3. Magnus:
    11 december, 2019

    Vad tycker Transport i frågan? Varför denna tystnad?

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Tommy Wreeth

Vad är en röst på S värd i nästa val?

Ordförandeord. Vart är Socialdemokraterna på väg egentligen? Frågan är ytterst aktuell och bottnar i att partiet nu tvingas leverera det elände man gick med på i den så kallade januariöverenskommelsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

Arbetsrätt. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Trevlig sommar!

Transportarbetaren önskar en skön sommar till alla läsare, både på arbete och semester! Redaktionen är ledig och åter på plats den 2 augusti. Men missa inte vår efterlysning…

Är du med i facket? Transportarbetarens Vendela Engström, Lilly Hallberg och två reportrar till frågade alla chaufförer de hann med under en dag i Ödeshög.

Lastbilsförare populära att möta

Undersökning. Vägens riddare är omtyckta i trafiken. Lastbilschaufförer får gott betyg av medtrafikanterna, visar en Sifo-undersökning. Minst omtyckta är cyklister och personer på elsparkcykel.

Almedalen 2021
Emma Brodin Almedalen

Transportare om välfärd, arbete och politikertal i Almedalen

Politik. LO-tv sänder live under årets korta, digitala Almedalsvecka. På måndagen pratade Transports Tommy Wreeth om vilka välfärdsfrågor som väger tyngst – och vikten av att regeringen får ordning på LAS.

Natten till den 15 april utbröt en brand vid gummiverkstaden i Malå. Värden för 30 miljoner kronor förstördes.

Efter branden: Nya tag i lånade lokaler

Gummiverkstad. I mitten av april eldhärjades gummiverkstaden i Malå, en koncern som servar allt från personbilar till enorma gruvtruckar på 150 ton. Värden för omkring 30 miljoner kronor gick upp i rök.

Nya lagar att följa!

Lagstiftning. Böter direkt för buskörning med vattenskoter och hög musik. Och ny beräkning av bilförmån. Från den 1 juli gäller en rad nya lagar och regler.

I Teg i Umeå ligger stationen som kan bli den första OKQ8-mack som håller öppet, utan personal på plats, nattetid. Tanken är att kunderna ska logga in med mobilt bank-id och handla själva. Foto: Justina Öster

OK hakar på trend med obemannade butiker

Bensinmack. På en rad orter i landet kan invånarna handla mat dygnet runt, i obemannade butiker. En sådan affär öppnades nyligen i Malå. I Umeå planerar OK Västerbotten för en mack utan personal nattetid. Tanken är att kunderna ska låsa upp dörren själva, med mobilt bank-id.

Fordonsprogrammet
Rasmus Johansson och Anton Norén Ovesson efterlyser fler vuxna i den praktiska delen på transportutbildningen.

Transportelever larmar om lärarbrist i Karlshamn

Yrkesutbildning. Helt uteblivna lektioner i centrala moment och väntan, väntan, väntan – elever och föräldrar har reagerat på hur det fungerar på transportutbildningen vid gymnasiet i Karlshamn. Lärartätheten är alarmerande låg jämfört med andra skolor.

Skolansvarig: ”Tar allvarligt på kritiken”

Yrkesutbildning. Christina Jonsson är rektor på Vägga Gymnasieskola, med ansvar för fordons- och transportprogrammet. Som huvudman bär hon ansvaret om något skulle hända också ute vid Asarum. Och hon tar synpunkterna från eleverna på allvar.

VFG:s vd: ”Delar inte bilden”

Genmäle. Efter att Transportarbetaren gått i tryck, och artiklarna publicerats på webben, har Lisa Eriksson – vd för utbildningsbolaget VFG – svarat. Här publicerar vi hennes genmäle på kritiken.

”Seriösa bolag chanslösa i upphandling”

Taxi. Nystartade taxibolag utan vare sig referenser eller trafiktillstånd vann upphandlingen av samhällstrafiken i Region Gävleborg. Det hävdar Transport och stora bolag som gör enad front mot prisdumpningen.

HF driver tvist till Europadomstolen

Arbetsrätt. I våras förlorade Transports konkurrentfack Hamnarbetarförbundet en tvist i Arbetsdomstolen. I domen bekräftas att Transports avtal, som är det först tecknade, är det som alltid har företräde. Nu tar HF frågan vidare till Europadomstolen. Det oroar Transport.

Cabotagefusk blir dyrare

Åkeri. Nyligen friades DHL i hovrätten i en tvist om beställaransvar. Knäckfrågan handlade om hur cabotagetransporter ska definieras. I dag presenterade regeringen flera förslag på lagskärpningar. Bland annat högre böter.