Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

– Jag tycker att det är märkligt att hoppa av under en pågående process, innan man ens förhandlat så långt det går, kommenterar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Ekot i Sveriges Radio berättade i morse att fem förbund lämnar de förhandlingar om arbetsrätten som pågår mellan facken och arbetsgivarna. Radion intervjuar två förbundsordförande och erfar att avhopparna är Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står utanför förhandlingarna sedan i maj.

– LO har gått med på våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel – utan att förankra det hos förbunden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till tidningen Arbetet. Det var först på måndag kväll i förra veckan som LO-förbundens avtalssekreterare fick se avsiktsförklaringen. Ingen förankring hade skett dessförinnan. Så kan man inte förhandla.

Enligt Ekot står det i  en avsiktsförklaring att begreppet ”saklig grund” ska tas bort ut lagen för att göra det lättare att säga upp tillsvidareanställda. Därmed skulle arbetsgivare kunna hänvisa till andra skäl än i dag, då uppsägningar bara kan ske på grund av arbetsbrist eller personliga skäl.

En annan fråga som, enligt radion, finns med i samtalen är ett nytt system för omställning som bland annat kan finansieras av arbetsgivaravgifter. Med detta skulle fler än i dag få hjälp att hitta nytt jobb eller en utbildning om de blir uppsagda.

Att förändringar i lagen om anställningsskydd (las) är en fråga för förhandling beror på den politiska överenskommelse som ligger bakom att regeringen kunde bildas i början på året.

Januariöverenskommelsen lade över frågan om turordningsregler med mera på facken och arbetsgivarna. Med ett hot om en pågående statlig utredning och politiska beslut om parterna inte kommer överens.

Grundkraven i utredningen och den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna är att det ska bli fler undantag i las och lättare att säga upp anställda till en lägre kostnad än i dag.

Ändringarna i lagen om anställningsskydd ska, vare sig den bygger på parternas överenskommelse eller regeringens utredning, vara på plats 2021.

Transports Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Han vill inte kommentera de pågående diskussionerna mer än så, och påpekar att han själv inte sitter vid förhandlingsbordet utan att LO för förbundens talan.

Transportarbetaren söker Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO och den som förhandlar för LO-förbunden. Frågan till honom är hur många förbund han måste ha bakom sig för att föra LO-arbetarnas talan. Tjänstemännen i PTK är kvar i förhandlingarna.

Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl har kommenterat avhoppen till TT:

”Det blir märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning”, skriver han till nyhetsbyrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 december, 2019

    "Kommunals ordförande saknar förtroende för LO:s ledning i förhandlingarna om LAS.
    – Det är förbrukat. De har förhandlat utan vår vetskap och har vägrat oss insyn, säger Tobias Baudin." Är detta sant bör du nog agera Tommy Wreeth, du representerar medlemmar så vad tycker är märkligt eller ej är sekundärt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget annat än vidrigt

Debatt. Fredagen den 4 december upplevde vi slutet på arbetarrörelsen, som vi har lärt känna den. Vi arbetare upplevde det stora sveket från våra kamrater i IF Metall och Kommunal.

Jan Lindkvist, chefredaktör på Transportarbetaren.

Snacka om kalldusch …

Ledare. Torsdagen den 3 december 2020. Dagen då IF Metall och Kommunal manifesterade LO:s oförmåga att hålla samman.

Tommy Wreeth

Ett stort svek mot svenska arbetstagare

Ordförandeord. Vi närmar oss slutet av detta minst sagt annorlunda, och ur många olika aspekter tuffa, år. Vi har tvingats hantera en pandemi som påverkat oss alla personligen. Och den har också påverkat förbundets verksamhet på flera områden. Bland annat fick vi skjuta fram avtalsrörelsen, en åtgärd som inneburit ett väldigt komprimerat arbete i slutet av året.

Nytt avtal på gång för Hamnarbetarförbundet?

Hamn. Transports konkurrentfack, Hamnarbetarförbundet (HF), har förhandlat fram en ”principuppgörelse” om ett nytt kollektivavtal. Avtalsförslaget är en kopia på Transports redan tecknade avtal, så när som på en arbetsgrupp. Innan HF skriver på ska medlemmarna rösta.

Kryptisk förklaring till fejkade hälsodeklarationer

Bevakning. Efter Transportarbetarens avslöjande har en rad medier rapporterat om de fejkade hälsodeklarationer som Securitas skickade till byggföretaget Collen. Securitas försvarar sig med att formulären var ett ”administrativt misstag”. Transportarbetaren ställde en rad frågor och fick till slut svar. Svar som stämmer dåligt med väktarnas vittnesmål och det som framgår av formulären.

Snökaos stoppade tidningar

Oväder. Tidningsbudens säkerhet kunde inte garanteras i Västernorrland. Därför stoppade chefredaktören tisdagsmorgonens utdelning. Ett klokt beslut, enligt Transports regionala skyddsombud.

Transport anmäler Securitas och Collen för covid-intygen

Bevakning. Transport har anmält både Securitas och byggföretaget Collen till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY). IMY hette tidigare Datainspektionen. Facket begär att myndigheten utreder de fejkade hälsodeklarationerna och hanteringen av dem.

Vi väntar på svar, Securitas!

Bevakning. Transportarbetaren har gått ut med felaktiga uppgifter, om förfalskade hälsodeklarationer. Det skriver Securitas presschef Jens Granath i ett internt meddelande till all personal. Han beskriver hälsodeklarationerna som ett ”administrativt misstag, helt utan uppsåt”. En händelse som utspelades i våras, hävdar Granath.

Regeringen föreslår ny covid-dispens för YKB

Åkeri. Tålamodet är slut. Nu rundar regeringen EU-kommissionen och lägger fram ett svenskt förslag om att förlänga yrkesförarnas yrkeskompetensbevis (YKB) – på grund av pandemin. Beslut fattas av riksdagen.

Securitas förfalskade Coronaintyg som kunden krävde av väktarna

Bevakning. I Gävle bevakar Securitas de nya stora serverhallar som det irländska bolaget Collen bygger åt Microsoft. Väktarna måste lämna hälsodeklarationer till Collen, för covid-19. Men mycket talar för att Securitas förfalskat ett stort antal hälsodeklarationer. När Collen upptäckte det skickades flera väktare hem.

corona

Nu körs vaccinet ut i landet

Åkeri. På annandagen rullade de första transporterna med vaccin mot covid-19 in i Sverige. Vilka transportörer som ska leverera vaccinet ut till regionerna har varit omgärdat av sekretess och hårda säkerhetskrav.

Äntligen på ny väg? Flera tjejer på fordonsprogrammet vid Karlfeldtgymnasiet har berättat om sextrakasserier. Nu hoppas skolledningen komma till rätta med problemen. Foto: Matilda Fors / Avesta Tidning

Skolchef sätter stopp för sextrakasserier

Åkeri. Elever på fordonsprogrammet har i flera år försökt slippa sexistisk jargong och oönskad beröring. Nu ska personal på gymnasiet i Avesta utbildas i värdegrundsfrågor.

Avtal 2020

Bra semestervillkor när KFS och Pacta slog ihop påsarna

Flyg. Miljö. En historisk löneuppgörelse är tecknad för anställda i kommunala flygplats- och renhållningsbolag. Tidigare förhandlade Transport med två arbetsgivarparter, KFS och Pacta. De hade egna avtal för både miljö och flyg. Nu har organisationerna gått ihop, i Sobona. Och de två yrkesgrupperna har fått var sitt branschavtal.

Avtal 2020
reklamblad

Lönerna klara för reklamutdelare, bilvårdare och terminalare

Nya löner är på väg också för reklamutdelare, bilvårdare och en liten grupp terminalarbetare som jobbar på ett eget avtal. Alla tre uppgörelserna är tecknade med Almega och följer normen i årets avtalsrörelse. Det vill säga 5,4 procent i lönehöjning på 29 månader.

Avtal 2020

Nya löner för flygteknikerna

Flyg. Lönerna är klara för landets omkring 800 flygtekniker. Uppgörelsen tecknades i fredags och ger 4,7 procent lönepåslag på 29 månader. Teknikerna har valt att avstå en större del av löneutrymmet än andra yrkesgrupper till en förbättrad avtalspension.

Avtal 2020
Taxikö utanför Centralstationen i Stockholm.

Transport överväger strejkvarsel för taxiförarna

Taxi. Förhandlingarna om ett nytt avtal för taxichaufförerna har kört fast. – Vi är överens med arbetsgivarna om att taxibranschen har stora problem. Men vi står långt från varandra i synen på lönerna. Risken är stor att vi tvingas varsla för att förarna ska få samma lönelyft som andra fått i avtalsrörelsen, säger Transports ordförande Tommy Wreeth.

Bemanningskonflikten avblåst

Avtal 2020. Det blir ingen konflikt mellan LO och bemanningsföretagen. Oenigheten gällde avräkningen för den förbättrade avtalspension. I går antog båda parterna ett medlarbud. Facket ser resultatet som en seger.