Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

– Jag tycker att det är märkligt att hoppa av under en pågående process, innan man ens förhandlat så långt det går, kommenterar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Ekot i Sveriges Radio berättade i morse att fem förbund lämnar de förhandlingar om arbetsrätten som pågår mellan facken och arbetsgivarna. Radion intervjuar två förbundsordförande och erfar att avhopparna är Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står utanför förhandlingarna sedan i maj.

– LO har gått med på våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel – utan att förankra det hos förbunden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till tidningen Arbetet. Det var först på måndag kväll i förra veckan som LO-förbundens avtalssekreterare fick se avsiktsförklaringen. Ingen förankring hade skett dessförinnan. Så kan man inte förhandla.

Enligt Ekot står det i  en avsiktsförklaring att begreppet ”saklig grund” ska tas bort ut lagen för att göra det lättare att säga upp tillsvidareanställda. Därmed skulle arbetsgivare kunna hänvisa till andra skäl än i dag, då uppsägningar bara kan ske på grund av arbetsbrist eller personliga skäl.

En annan fråga som, enligt radion, finns med i samtalen är ett nytt system för omställning som bland annat kan finansieras av arbetsgivaravgifter. Med detta skulle fler än i dag få hjälp att hitta nytt jobb eller en utbildning om de blir uppsagda.

Att förändringar i lagen om anställningsskydd (las) är en fråga för förhandling beror på den politiska överenskommelse som ligger bakom att regeringen kunde bildas i början på året.

Januariöverenskommelsen lade över frågan om turordningsregler med mera på facken och arbetsgivarna. Med ett hot om en pågående statlig utredning och politiska beslut om parterna inte kommer överens.

Grundkraven i utredningen och den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna är att det ska bli fler undantag i las och lättare att säga upp anställda till en lägre kostnad än i dag.

Ändringarna i lagen om anställningsskydd ska, vare sig den bygger på parternas överenskommelse eller regeringens utredning, vara på plats 2021.

Transports Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Han vill inte kommentera de pågående diskussionerna mer än så, och påpekar att han själv inte sitter vid förhandlingsbordet utan att LO för förbundens talan.

Transportarbetaren söker Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO och den som förhandlar för LO-förbunden. Frågan till honom är hur många förbund han måste ha bakom sig för att föra LO-arbetarnas talan. Tjänstemännen i PTK är kvar i förhandlingarna.

Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl har kommenterat avhoppen till TT:

”Det blir märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning”, skriver han till nyhetsbyrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 december, 2019

    "Kommunals ordförande saknar förtroende för LO:s ledning i förhandlingarna om LAS.
    – Det är förbrukat. De har förhandlat utan vår vetskap och har vägrat oss insyn, säger Tobias Baudin." Är detta sant bör du nog agera Tommy Wreeth, du representerar medlemmar så vad tycker är märkligt eller ej är sekundärt.

Lästips:

Transportarbetarens logga

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Välkomna gäster hos vänstern

Fackligt-politiskt. Full sysselsättning, för lite strejkande, gig-ekonomi, klasskamp och branschföreningar. En rad frågor lyftes och diskuterades på Vänsterns stora rikskonferens i september – ett led i satsningen på att stärka det fackliga arbetet, både på arbetsplatserna och inom partiet.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Massimo Mazza

Protester mot covidpass i italienska hamnar

Internationellt. Nu är det obligatoriskt att ha ett covidpass för att jobba i Italien. Det är hamnarbetarna som går i täten för protesterna mot det och under passets första dag var hamnarna fulla av möten och demonstrationer.

Ordningsvaktsutredningen

Transport: ”Stoppa slopade Säpo-kontroller”

Bevakning. Svenska Transportarbetareförbundet och branschorganisationen Säkerhetsföretagen gör gemensam sak och kräver att regeringen stoppar förslaget om att ta bort Säkerhetspolisens kontroller av vissa medarbetare.

Hallå där!

Daniel Hilmér

… tidningsbud i Trollhättan, och huvudskyddsombud på Västsvensk tidningsdistribution (VTD), som jobbar som vanligt nu på lördag den 9 oktober, Tidningsbudens dag.

Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör.

Rutinerade miljöarbetare petades av Säffle kommun

Miljöarbetare. Två sophämtare i Säffle med många års erfarenhet av yrket fick inte behålla sina jobb när kommunen tog över sophämtningen från en entreprenör. – Det är fruktansvärt dåligt att de ratar kompetent personal, säger en av de drabbade, PO Sakariasson.

Viktor Andersson och Magnus Kvilén på Transports avdelning 3 i Göteborg är kritiska till anställningsvillkoren för Foodoras matbud. Foto: John Antonsson

Dyrt att vara bilbud hos Foodora

Matbud. Cykelbuden som jobbar för Foodora har kollektivavtal. De bilburna buden är anställda i ett annat bolag där de kör egna bilar och enbart får provisionslön.

Döden på jobbet
Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

”Alla ska få komma hem från jobbet”

Arbetsmiljö. Förra året dog färre lastbilschaufförer i tjänsten än 2019. Men det är inget trendbrott. Chaufförer är fortfarande en yrkesgrupp som är mycket hårt drabbad av dödsolyckor.

Få arbetsgivare får böta för dödsolyckor

Arbetsmiljö. I få fall leder arbetsplatsolyckor med dödlig utgång till att företag bötfälls. I minst 43 av 55 fall av dödsolyckor under 2018 har ingen arbetsgivare alls kunnat ställas till svars. Det visar en granskning som tidningen Arbetet gjort.

Truckförare skadedrabbade

Arbetsmiljö. I snitt inträffar tre olyckor per dag med truckar. Det gör truckförare till en av de allra värst skadedrabbade yrkesgrupperna. År 2019 skedde 1 163 olyckor där truckar var inblandade. Det visar siffror från Arbetsmiljöverkets databas.

Högt tryck på skrivarkurs

Kultur. Drygt 70 LO-medlemmar sökte till LO:s och ABF:s skrivarkurs i våras. Men bara tio fick plats. I vår blir det en ny kurs. De som inte fick plats förra gången har förtur.

Nattarbete

Terminalarbetare: ”Korta arbetstiden för nattjobb”

Terminal. Terminalarbetaren Lennart Karlsson jobbar ständig natt. IF Metall har tecknat avtal om 34 timmars arbete per vecka för nattarbetare, men i Transport gäller 40. – Det känns orättvist att det är så stor skillnad, säger han.

Peter Winstén och Tommy Wreeth.

Facket ser gärna kortare arbetstid

Terminal. Transports avtalsansvariga håller med. En minut komp per timme mellan klockan 22 och 06 är inte så mycket. Men frågan har lyfts och de tror att fler kommer att ställa krav på mer ledig tid i kommande avtalsförhandlingar.

Väktare och ordningsvakter hårt utsatta för hot och våld

Bevakning. ”Rånarna hotade mig med automatvapen och sa åt mig att gå ner på knä. När jag satt ner på knä sparkade de mig i ansiktet.” Väktare och ordningsvakter hör till de yrkesgrupper som löper störst risk att utsättas för hot och våld, visar en ny rapport.