Fem fack hoppar av las-förhandlingarna

Facket. Fem LO-förbund lämnar förhandlingarna om hur anställningsskyddet ska ändras. ”Man har gått för långt på ett antal punkter”, säger avhopparen Sekos ordförande Valle Karlsson. Transport är kvar.

– Jag tycker att det är märkligt att hoppa av under en pågående process, innan man ens förhandlat så långt det går, kommenterar Tommy Wreeth, ordförande i Transport.

Ekot i Sveriges Radio berättade i morse att fem förbund lämnar de förhandlingar om arbetsrätten som pågår mellan facken och arbetsgivarna. Radion intervjuar två förbundsordförande och erfar att avhopparna är Kommunal, Seko, Byggnads, Fastighets och Målarna. Pappers står utanför förhandlingarna sedan i maj.

– LO har gått med på våldsam maktförskjutning till arbetsgivarnas fördel – utan att förankra det hos förbunden, säger Kommunals ordförande Tobias Baudin till tidningen Arbetet. Det var först på måndag kväll i förra veckan som LO-förbundens avtalssekreterare fick se avsiktsförklaringen. Ingen förankring hade skett dessförinnan. Så kan man inte förhandla.

Enligt Ekot står det i  en avsiktsförklaring att begreppet ”saklig grund” ska tas bort ut lagen för att göra det lättare att säga upp tillsvidareanställda. Därmed skulle arbetsgivare kunna hänvisa till andra skäl än i dag, då uppsägningar bara kan ske på grund av arbetsbrist eller personliga skäl.

En annan fråga som, enligt radion, finns med i samtalen är ett nytt system för omställning som bland annat kan finansieras av arbetsgivaravgifter. Med detta skulle fler än i dag få hjälp att hitta nytt jobb eller en utbildning om de blir uppsagda.

Att förändringar i lagen om anställningsskydd (las) är en fråga för förhandling beror på den politiska överenskommelse som ligger bakom att regeringen kunde bildas i början på året.

Januariöverenskommelsen lade över frågan om turordningsregler med mera på facken och arbetsgivarna. Med ett hot om en pågående statlig utredning och politiska beslut om parterna inte kommer överens.

Grundkraven i utredningen och den politiska överenskommelsen mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Centern och Liberalerna är att det ska bli fler undantag i las och lättare att säga upp anställda till en lägre kostnad än i dag.

Ändringarna i lagen om anställningsskydd ska, vare sig den bygger på parternas överenskommelse eller regeringens utredning, vara på plats 2021.

Transports Tommy Wreeth konstaterar att de fem avhopparnas beslut får stå för dem.

– Det är först när man har förhandlat så långt det går som man kan överväga att kliva av, tycker han och bedömer att förhandlingarna inte har nått dit än.

Han vill inte kommentera de pågående diskussionerna mer än så, och påpekar att han själv inte sitter vid förhandlingsbordet utan att LO för förbundens talan.

Transportarbetaren söker Torbjörn Johansson, avtalssekreterare på LO och den som förhandlar för LO-förbunden. Frågan till honom är hur många förbund han måste ha bakom sig för att föra LO-arbetarnas talan. Tjänstemännen i PTK är kvar i förhandlingarna.

Svenskt Näringslivs förhandlingschef Mattias Dahl har kommenterat avhoppen till TT:

”Det blir märkligt att hoppa av innan det finns något konkret förhandlingsresultat att ta ställning till. Så långt har parterna inte kommit ännu. Omfattningarna av förhandlingarna kan heller knappast komma som en överraskning”, skriver han till nyhetsbyrån.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Örjan Wallon:
    10 december, 2019

    "Kommunals ordförande saknar förtroende för LO:s ledning i förhandlingarna om LAS.
    – Det är förbrukat. De har förhandlat utan vår vetskap och har vägrat oss insyn, säger Tobias Baudin." Är detta sant bör du nog agera Tommy Wreeth, du representerar medlemmar så vad tycker är märkligt eller ej är sekundärt.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Plattformsföretagen måste börja ta ansvar

Ordförandeord. Nu ska plattformsarbetares villkor regleras inom ramen för EU:s arbetsrätt. Det blir resultatet om EU-kommissionen får som den vill efter att man la ett förslag till ministerrådet och Europaparlamentet strax före jul.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Avslaget och uppgjort på LO:s kongress

Ordförandeord. Tack för det här året. Det har som alla vet varit ett märkligt år med pandemi, restriktioner både hit och dit. Precis när man trodde att det började lätta kom nästa omgång. Nu hoppas jag bara att 2022 ska bli ett år där vi kan ha verksamhet, på ett så vanligt sätt som möjligt.

Transport i protestaktion vid LO-kongress

Arbetsrätt. "Vi behöver trygghet i våra jobb – inte skickas på kurs när vi fått sparken". Så stod det på flygblad som folk från flera Transportavdelningar delade ut utanför Folkets hus i Stockholm på måndagsförmiddagen. Där pågick incheckning för ombud till LO:s kongress.

Lastbilshytt. Bilden som polisen la ut på sociala medier fick snabbt stort genomslag. Foto: Henrik Sjöberg / Polisen

Bilden från polisen visar trend med låglöneåkerier

Åkeri. Trafikpolisen i Stockholm har publicerat en bild på en skitig lastbilshytt och en text om nya sätt att utnyttja låglönechaufförer. Inlägget har fått stor uppmärksamhet på sociala medier. Här är historien bakom.

Ungas kommande pensioner. Illustration: Mattias Käll

Kommer dagens unga kunna leva på sin pension?

Pensioner. Den transportarbetare som föddes 2001 och började arbeta som 20-åring kan räkna med pension tidigast vid 67 år. Och om det ska bli en hygglig pension måste hen fortsätta jobba till minst 70.

corona

Skärpta testkrav stoppar resenärer

Corona. Vaccinationsbevis räcker inte längre. Utländska medborgare, bosatta i andra länder, måste visa nytaget negativt covidtest vid gränsen för att få resa in i Sverige.

Ordningsvakterna vid Skåne universitetssjukhus akutmottagning byts efter årsskiftet ut mot väktare, med mindre befogenhet att ingripa och avvisa stökiga personer. Foto: Justina Öster

Ordningsvakter byts ut mot väktare

Bevakning. Psykisk press på ensamma väktare och oro för vårdpersonalens säkerhet. Ordningsvakter, väktare och Transports regionala skyddsombud reagerar kraftigt på kommande indragningar av ordningsvakter vid Skånes universitetssjukhus.

Kaoset på Gate gourmet
Redan före flygkrisen ville Gate gourmet gå över från Transports till Hotell- och restaurangfackets cateringavtal med sämre villkor för medlemmarna. Tvisten mellan företag och fack började hösten 2020 och slutade med förlikning den 3 september 2021. Enligt uppgörelsen betalar företaget allmänt skadestånd till 62 uppsagda medlemmar. Foto: Justina Öster

Uppsagda: ”Kanske kom företaget för billigt undan”

Cateringarbetare. Pengarna ger plåster på såren. Men det hade varit spännande att se hur det gått om Transport och Gate gourmet mötts i Arbetsdomstolen. Så reagerar några cateringarbetare som sagts upp och får skadestånd i en uppgörelse mellan parterna.

Fler åker dit för lång vila i hytt

Åkeri. Sedan i våras kan polisen klampa lastbilar för att ta förskott på sanktionsavgift av utländska företag för att föraren tagit den långa veckovilan i hytten. Mellan den 24 maj och den 26 november har 53 sanktionsavgifter delats ut. Den högsta på 80 000 kronor.

Lastbilar på rastplats. Foto: Justina Öster

Fler yrkesförare kan återfå tung behörighet

Åkeri. Transportstyrelsen ändrar kraven för körkort och diabetes. Behandlad sjukdom behöver inte längre stoppa körkort för lastbil eller taxilegg. Samtidigt pågår en utredning som kan öppna för fler undantag när det gäller synfältsbortfall. Men för dem som medicinerar mot epilepsi har ännu ingen öppning aviserats.

Stora olycksrisker inom e-handel

Arbetsmiljö. Risken för skadlig stress, förslitningsskador och olyckor bland arbetare inom den växande e-handeln är alarmerande. Och arbetsmiljön har stora brister – åtta av tio arbetsgivare brister i arbetsmiljöarbete. Det visar inspektioner av terminaler och utlämningsställen som Arbetsmiljöverket (AV) genomför.

Tävling!
Truckförare med munskydd

Skicka din bästa coronabild till oss!

Fototävling. Vi söker dina bästa, värsta eller roligaste coronabilder. Vi kommer att publicera ett urval av de inskickade bilderna i Transportarbetaren. De tre bästa belönas med 500 kronor och övriga publicerade bilder med två Trisslotter.

Kissnödiga män och kvinnor

Efter protest – kisspaus för chaufförer i Örebro

Färdtjänst. – Det här är en stor framgång för våra färdtjänstförare i Örebro. Så säger Transports ombudsman Clas Hellsing efter en överenskommelse med Länstrafiken som innebär att chaufförerna får tillgång till pausrum och toaletter.

EU
Uber Eat-moppe i Stockholmstrafiken.

EU vill reglera villkor för miljoner gig-arbetare

Arbetsmarknad. Cykelbud, förare och andra vars jobb styrs av appar i mobilen ska garanteras anständiga löner och villkor. EU vill reglera detta på Europanivå. "En lagstiftning behövs, men frågan är om detta är rätt verktyg", säger Magnus Falk på Transport.

LO-prognos: Fortsatt stark tillväxt

Ekonomi. Arbetslösheten minskar under 2022 och tillväxten fortsätter. Men det finns stora risker för sämre utveckling, enligt LO-ekonomernas konjukturprognos.

EU

Svänger Sverige om minimilöner?

Arbetsmarknad. Regeringen har svängt och väntas nu säga ja till minimilöner inom EU. Men LO är fortsatt starkt kritiskt och ser lagstadgade lägsta löner som en katastrof för den svenska modellen.