Ökad risk att skadas på jobbet

För tredje året i rad ökar risken att skadas allvarligt i en arbetsplatsolycka. Det visar en stor undersökning från AFA försäkringar. Yrkesförare drabbas ofta av skador, särskilt för äldre och kvinnor är statistiken dyster.

Under många år har svenska arbetsplatser blivit bättre och säkrare vilket också synts i statistiken över allvarliga arbetsskador. Men nu har någonting hänt. Risken för att skadas allvarligt är fortfarande låg i en internationell jämförelse, men tre år i rad har risken att drabbas av en allvarlig arbetsskada ökat.
– Efter tre år av stigande skaderisk kan vi konstatera att den långsiktiga minskande trenden tycks ha brutits, säger Michel Normark, chef för analys och försäkringsvillkor på AFA Försäkringar.

Dels förklarar han ökningen genom att fler har anmält skador. Delvis eftersom det har genomförts kampanjer för att öka kännedomen om försäkringarna.
– Och nu kan enkelt anmäla skador via webben, vilket tros ha bidragit till fler anmälningar. Men dessa förbättringar kan bara förklara en del av ökningen, inte hela, säger Micel Normark.

En trolig förklaring till den reella ökningen är att arbetskraften blivit äldre. En 55-åring som faller skadar sig mycket värre än den 25-åring som faller på samma sätt.

En annan faktor som indirekt påverkat är finanskrisen. I krisens spår slöts avtal där många arbetare gick ned i arbetstid för att undvika uppsägningar. Detta minskade också skadorna för några år sedan. När arbetstiden åter ökat, har också skadorna ökat. Man löper helt enkelt större risk att skada sig under arbetsdagen om man jobbar åtta timmar, än om man bara jobbar sju timmar.

För männen är risken för allvarliga skador allra störst bland brandpersonal och byggnadsträarbetare. Hos gruppen yrkesförare har risken för allvarliga skador minskat något sedan förra året, men för arbetare inom branschen är fortfarande riskerna högre än snittet på arbetsmarknaden.

Bland kvinnliga yrkesförare är riskerna större än för männen. Endast för kvinnliga byggnadsträarbetare (en mycket liten grupp) är risken för olycka större.

Fallolyckor, hantering av maskiner samt hot, våld och rån står bakom flest antal olyckor.

Risken för att råka ut för en allvarlig olycka på arbetet stiger med åldern och är dessutom ofta hög för de allra yngsta medarbetarna.
– För männen är det de yngre och de äldsta som skadas mest. För kvinnorna är det en lite annorlunda bild. Det är de äldsta och näst äldsta grupperna, som löper störst risk.

Hur ser det ut för yrkesförare?
– För dem är det tre gånger så hög risk för de äldre som för de yngre. Ofta är det fallskador. Till exempel lastbilschaufförer som halkar när de ska gå in i eller ur sin hytt, säger Thomas Åkerström analytiker på AFA Försäkringar.

Det finns även geografiska skillnader. Männen i Värmland och Norrbotten löper  till exempel nästan dubbelt så stor risk som Stockholmarna.

Minst risk att skada sig på jobbet löper tandläkare och läkare.

 

 

AFA Försäkringar ägs av svenskt näringsliv, LO och PTK. Deras årliga arbetsskaderapport är Sveriges största undersökning om allvarliga arbetsskador och täcker över 90 procent av den svenska arbetsmarknaden.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.