Betydligt fler än 39 utländska lastbilschaufförer körde förra året på de svenska vägarna. Konstaterandet kommer från Anna Johansson som är infrastrukturminister. – Men hur många av alla dessa som måste anmälas enligt utstationeringslagen vill jag låta vara osagt, fortsätter Anna Johansson (S), som kräver tydligare regler från EU.
Det tog tid men till sist lyssnade det holländska företaget på fackets protester. Nu får de polska chaufförerna avtalsenliga löner – och holländska anställningskontrakt. Dyrt för kunderna? Javisst. Företaget hoppas på förståelse och respekt.
Från den 10 september är det skarpt läge: Alla som kör tunga fordon i jobbet måste ha gått en YKB-utbildning. Med nya riktlinjer ordnar Arbetsförmedlingen nu kurserna för arbetslösa chaufförer.
Industrifacken kräver 2,8 procent. Byggnads och övriga förbund i 6F vill ha 3,2 procent eller minst 800 kronor. Kommunal gick tidigt ut med att en grupp ska ha mer än alla andra. Transport har valt att ligga lågt i budgivningen.
I flera år våldtogs Maria systematiskt av sin man. När hon till slut flydde hemmet och polisanmälde maken kom nästa chock: Inget stöd eller hjälp finns att hämta i hemförsäkringen – om du utsätts för våld av den du lever med.
Han vill inte att företag ska kunna avkrävas beställaransvar för hela transportkedjan. Transportindustriförbundets Göran Arkler tycker ett led åt gången är rimligt.
Kanske sitter morgondagens tidningsbud i en kontrollcentral och styr drönare som levererar både morgontidning och frukostfrallor? Helt otroligt är det inte, säger Tidningsutgivarnas chefsanalytiker. En sak är i alla fall säker: Det kommer att bli förändringar.
När vanligt folk går och lägger sig vaknar tidningsbudet Tomas Lakkala och häller varmvatten i termosen. Sedan kör han 36 mil för att leverera nyheter i ödemarken. Vi följde med ut i Norrbotten på ett av världens ensammaste jobb.
Utstationering – det är när en anställd jobbar i mer än fem dagar i ett annat land än arbetsgivarens. Statistiken visar att totalt 39 utstationerade förra året jobbade med landtransporter i Sverige. – Alla vet att det är många fler, men att de inte anmäls till Arbetsmiljöverket, säger Magnus Falk, Transports internationella sekreterare.
Taxi 020 kallar hundratals förare till obligatorisk obetald utbildning. Den som inte kommer hotas med indragen legitimation, vilket innebär sparken. – Jag vet inte varför just jag kallats. Det sägs att det är förare som fått många klagomål på sig, säger en förare som är på väg in till utbildningen.
Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.
Helsingborgsåkeriet Linkway trans, tidigare Tornado, lurade inte bara chaufförer på lön. I januari dömdes tre av huvudmännen till 3,5 års fängelse vardera för att ha plundrat bolaget på lastbilar. Många av åkeriets 45 belånade eller leasade fordon såldes i Iran eller Irak. Fortfarande är 21 dragbilar spårlöst borta.
Fönstret lyser svagt i kontorsbaracken. Ett par dragbilar står parkerade innanför staketet. Inget skvallrar om att åkeriets ägare står åtalade för grova ekobrott. Trans Cargo är ännu en härva i en bransch där mycket pengar är i omlopp och kraven närmast obefintliga för den som vill starta eget.