Minskad trygghet hotar för inhyrda

Arbetsgivarna vill försämra arbetsvillkoren för bemanningsanställda genom att ytterligare minska anställningstryggheten. Går kraven igenom får vi ”daglönare som står på pass”, varnar Transports ombudsman Lennart Sköld.

Konkret går de föreslagna försämringarna från arbetsgivarorganisationen Almega Bemanningsföretagen ut på att öka arbetsgivarens möjlighet att visstids- och deltidsanställa (enligt kollektivavtalet i dag ska heltidsanställning vara huvudregel och deltidsanställning vara undantag). Arbetsgivarna vill dessutom se en kortare karensperiod mellan anställningarna samt frysta garantilöner.

– De vill i princip ha inne människor bara när de har dem uthyrda och däremellan inte betala något, säger Lennart Sköld som är Transports ombudsman i Uddevalla med ansvar för bland annat bemanningsfrågor.

Vad tror du de här kraven från arbetsgivaren skulle leda till?

– Då får vi daglönare som ska stå på pass och det tror jag inte svensk fackföreningsrörelse är intresserad av, säger han.

Otrygga arbetsvillkor med kort framförhållning är redan i dag ett stort problem för bemanningsanställda, säger Lennart Sköld.

– Det finns företag som lägger ut arbete på en till tre månader, och det är väl ganska bra. Men så finns det de som använder sig av principen att du inte vet något när du går hem. De skickar ett sms senare på kvällen om att du ska infinna dig klockan fem nästa morgon.

Behovet av att få jobba är förståeligt, men också det som gör att arbetsgivaren kan utnyttja folk med extremt kort framförhållning, enligt Lennart Sköld.

– Jag skulle önskat att bemanningsanställda var strikta gentemot kollektivavtalet och gav tusan i de sms som kommer efter den tid som de ska stå till arbetsgivarens förfogande. Om de tittade först dagen efter skulle inte företagen kunna göra på det här viset.

Bemanningsföretagens krav innebär så grova försämringar att det kan bli omöjligt att teckna avtal, säger Kent Ackholt, ombudsman på LO, i ett pressmeddelande.

– Vi har länge arbetat för att skapa ordning och reda i den här branschen, säger han. Om vi inte lyckas få till ett avtal riskerar vi att hamna i en situation som vi befann oss i för 15 år sedan.

Bemanningsanställda inom transportbranschen är vanligast inom terminalarbete, som till exempel Schenker och DHL.

Den 4 april möts LO och Almega Bemanningsföretagen vid förhandlingsbordet för en första diskussion om hur det nya bemanningsavtalet ska se ut.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.