Protestaktion för bättre villkor i taxibranschen. Allonias Sebhatu.
Close
I två och ett halvt år har Allonias Sebhatu slagits för bättre villkor i taxibranschen. Omkring 100 förare deltog i dagens protestaktion.
Close

Missnöjda taxiförare protesterade högljutt

I dag, torsdag, körde omkring 100 missnöjda taxichaufförer tutande i konvoj genom Stockholm. De kräver bättre villkor, framför allt vid färdtjänstkörningar. – Efter den senaste upphandlingen har förarna förlorat uppåt 3 000 kronor i månaden. Vi kräver kollektivavtal! dundrade förarnas talesman, Allonias Sebhatu.

Klockan tio i morse samlades chaufförerna utanför Taxi 020:s kontor i Sundbyberg.

Bolaget blev en vinnare i den senaste kommunala upphandlingen genom att dumpa det redan låga priset med ytterligare tio procent. Eftersom förarna kör på så kallad procentlön, det vill säga rakt ackord på inkörda pengar, innebär det nya färdtjänstavtalet en kraftig lönesänkning.

Allonias Sebhatu fick sparken från Taxi 020:s systerföretag, Taxi Kurir, hösten 2013. Han hade då försökt organisera chaufförerna. Han kör numera färdtjänstbuss för ett annat bolag, men har fortsatt kampen för bättre villkor i branschen.

Flera LO-förbund har utsett denna torsdag, den 17 mars, till kollektivavtalets dag. Allonias Sebhatu valde att kalla taxichaufförer till en egen protestaktion. Målet var att köra i konvoj med taxibilar till landstingshuset i centrala Stockholm och sedan vidare till Taxi Kurirs och Taxi 020:s huvudkontor på Sveavägen. Båda bolagen ingår i taxikoncernen Cabonline, som tidigare hette Fågelviksgruppen.

Allonias Sebhatu var mer än nöjd när karavanen rullade igång:

– Jag hade hoppats på 50–60 bilar, men det är närmare 100! Det är fantastiskt. Fler och fler förare organiserar sig. Politikerna måste vakna nu.

Taxiförarna, som tutade friskt på vägen in mot Stockholm, väckte stor uppmärksamhet. Vid landstingshuset blev det trafikkaos och irriterad stämning när polisen försökte förmå förarna att parkera efter regelboken.

Allonias Sebhatu höll ett improviserat tal och försökte locka ut ansvariga politiker ur landstingshuset. Det misslyckades.

Ett tiotal journalister fanns på plats och intervjuade förare som gav en samstämmig bild av branschen. Det är mycket vanligt att chaufförerna jobbar sex dagar i veckan, 12–13 timmar per pass.

– Det blir arbetsveckor på nästan 80 timmar. Det är slaveri, sa en förare.

I en intervju för Aftonbladet tillbakavisade Taxi 020:s vd, Claes Löfvenberg, uppgifterna.

– Jag vet inte alls vad man menar med att man tjänar för lite. De har en normal lön på 20 000-25 000 kronor, hävdade Löfvenberg som undvek att nämna hur många timmar som krävs för att få ihop den summan.

Taxi-vd:n anförde också att det är ”jättefå” av Stockholms 6 900 taxichaufförer som deltagit i demonstrationen.

– Nästan alla taxiförare har invandrarbakgrund och de är rädda att förlora jobbet om de bråkar. Men många väljer nu att gå med i taxiklubben och i Transport, säger Allonias Sebhatu.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.