Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close
Lastsäkring kollas och estniska fraktsedlar deskiffreras när poliserna stoppar fordon vid Kapellskärs hamn.
Close

Stopp! Lastbilskontroll pågår

Dåligt säkrad last, usla däck, farligt gods som inte hanteras på rätt sätt. När myndigheterna går ihop för att kolla de lastbilar som rullar in i Sverige från godsfärjorna avslöjas både brott och brister.

– Visst är det bra att vi fångar upp dem som inte sköter sig. Men samtidigt är det dåligt att vi hittar fel på mer än tio procent av dem vi kollar, tycker insatsledaren Ing-Marie Ottosson från Tullverket.

22 tjänstemän från fem myndigheter samlas i gryningen, strax före sex på onsdagsmorgonen. Lastbilar från tre färjor som anländer till Kapellskär, norr om Stockholm, ska granskas i en samordnad insats.

Fordonen kommer från Estland och Finland. Myndighetspersonerna kommer från Polisen, Tullverket, Kustbevakningen, Arbetsmiljöverket och Strålsäkerhetsmyndigheten.

– Vi får ihop en bred kompetens och kunskap från en mängd områden när vi samverkar, säger Ing-Marie Ottosson.

– Det är samtidigt ett sätt att lära känna varandra, och då blir det lättare att samarbeta när det behövs i vardagen, säger Roger Axelsson från Polisens yrketrafikgrupp i Stockholm.

– Och tipsa varandra, säger Maud Frejd, farligt godsinspektör. Vi som kommer från Kustbevakningen kontrollerar fordon som ska ut på sjön, men vi kontaktar polisen om vi ser något misstänkt fordon på väg av en färja och ut på vägarna.

En gång i månaden ungefär brukar myndigheterna göra en samlad insats i Stockholmsområdet. Det kan ske ut på vägarna, i en kombiterminal, på Arlanda flygplats eller – som i dag – i en hamn.

Facit från dagens insats:

  • Cirka 100 lastbilar kontrollerades.
  • 12 rapporterades för brott mot reglerna kring lastsäkring och farligt gods eller hade för dåliga däck.
  • Ingen strålning upptäcktes när Strålsäkerhetsmyndighetens inspektörer granskade fordonen.
  • Ingen av de chaufförer som fick blåsa var onykter.
  • Ingen smuggling avslöjades.

Polisens värsta fynd vid dagens kontroll är transporten av två gigantiska metalltrummor som skulle köras till Mörrum i Blekinge för att där svetsas samman till en barkmaskin.

– De vägde 20 ton vardera och var nästan sex meter breda, berättar polisinspektören Torbjörn Eriksson. Och en av dem var fastsatt med en kätting som inte höll måttet. Dåligt av en specialtransport … men de fick stanna tills problemet var löst och fick med sig en böteslapp härifrån.

Vilka fordon som kontrolleras närmare? Ett svar kommer från Tullverkets Lotta Tegner, som hanterar den skanner som granskar hela fordonen likt en röntgenkamera:

– Vi tolkar våra intryck av en lastbil och chauffören, tittar på lasten utifrån fraktsedeln. Några plockar vi in till skannerbilen.

Där röntgenfotograferas lasten ur två vinklar. Bilderna analyseras innan chauffören får åka vidare. De visar godsets konturer, och skiljer ut olika material som metall, plast, organiskt material. Om något verkar misstänkt gör tullarna en grundligare undersökning.

– Skannerbilen kan jämföras med en narkotikahund, säger Lotta Tegner. Den markerar och vi kollar ordentligt själva.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.