Beställaransvar får vänta

Inget förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor och sund konkurrens på vägarna presenteras i dag. Frågan är för komplicerad för utredarna. Regeringen får vänta till nästa vår.

– Vi är inte helt på det klara med omfattningen av problemet – eller orsaken till det.

Annika Troive Hedman, jurist och utredare på Transportstyrelsen, förklarar varför myndigheten inte kommer med några skarpa förslag om beställarnas ansvar för schysta villkor i transportbranschen. När den i höstas fick uppdraget önskade sig regeringen förslag till den 15 mars.

– Vi måste ta reda på varför inga beställare alls lagförs för brott mot dagens regler, säger hon. Är det reglerna som är fel utformade? Eller är det att brotten inte anmäls? Att det inte görs några förundersökningar?

Redan i dag säger lagen att den som yrkesmässigt beställer transporttjänster kan straffas med böter om hen har haft ”skälig anledning att anta” att trafiktillstånd saknas eller transporten bryter mot cabotagebestämmelserna.

Utredarna på Transportstyrelsen har fått regeringens uppdrag att se över hur gällande regler kan skärpas. Syftet är, enligt direktivet ”att skapa ordning och reda i branschen”.

Transports linje i frågan är att den som köper en transport ska ansvara för att alla underleverantörer följer lagar och regler. Arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund anser däremot att ansvar bara ska kunna utkrävas i ett led: Den som köper en transport ska inte ta ansvar för hur en underentreprenör sköter sig.

I dag, tisdag, fick regeringen beskedet att skarpa förslag i denna och en rad andra frågor kommer när utredningen ska slutredovisa senast den 1 maj nästa år. Här kommer några underhandsbesked till:

  • Det blir inga lättnader av kör- och vilotidsreglerna som påminner om de danska. Om någon annan modell blir aktuell återkommer utredarna till.
  • Ytterligare studier, och flera enkäter, behövs innan utredarna bestämmer sig för om vinterdäck bör krävas på samtliga axlar på tunga fordon.
  • Reglerna kring kombitransporter återstår att fila på. Klart är att den svenska regeringen föreslagit EU att ta in frågan i sin pågående översyn av bestämmelserna på vägtrafikområdet.
  • Och när det gäller uppföljningen av reglerna kring cabotagebrott – att polisen fått rätt att låsa fast bilar när brott avslöjas – pågår kartläggningen fortfarande.

När utredarna på Transportstyrelsen kommer med sin slutrapport är det regeringen och slutligen riksdagen som avgör om förslagen blir verklighet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Pim van Dorpel, HRF. Foto: Fredrik Sandin Carlson

Kocken Pim van Dorpel föreslås leda LO

Facket. Valberedningen är klar med sitt förslag till ny ledning för LO. Pim van Dorpel föreslås bli ordförande. Han är i dag HRF:s vice ordförande.

Transportarbetareförbundets skyddsombud

Rädsla för bråk – ett skäl till att inte bli skyddsombud

Arbetsmiljö. Rädsla för att göra sig osams med chefer och kollegor, dålig kunskap om vad uppdraget innebär, ont om tid och otrygga anställningsvillkor. Det är några av skälen till att färre arbetare inom LO-kollektivet tar uppdrag som skyddsombud på sina arbetsplatser.

Kamp mot arbetslivskriminalitet i fokus

A-krim. LO kräver hårdare tag mot arbetslivskriminalitet. Och ser kampen för en schyst, mer reglerad arbetsmarknad som en central fråga i det kommande EU-valet.

Taxibilar vid centralstationen i Göteborg.

Går du runt på att köra taxi?

Enkät. Avreglering och pandemi har för många taxichaufförer gjort det svårt att leva på inkomsten. Transportarbetaren frågade fyra förare utanför Göteborgs Centralstation hur det ser ut våren 2024. Klarar du dig på din lön som anställd chaufför?

Fokus på potthål i veckan

Trafiksäkerhet. Nationella potthålsveckan har inletts. Trafikanter uppmanas att anmäla skador i vägbanor till myndigheterna – potthål är ett växande problem i trafiken.

Nya bokningssystemet katastrof för förarna

Servicetrafik. Körtider omöjliga att klara, raster som flyttas under dagen och lunch i bilen utanför sjukhuset. Det ”flexibla” bokningssystemet har lett till stress, sjukskrivningar och planer på att byta jobb bland färdtjänstchaufförer i Östergötland.

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.