Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close
Tanken som står i centrala Örebro innehåller miljö- och brandfarligt allylamin.
Close

Transport av miljöfarlig kemikalie oroar chaufförer

Mitt i centrala Örebro hanterar terminalarbetare och chaufförer tankcontainrar med det extremt giftiga och brandfarliga ämnet allylamin. – Området där vi lastade om tankarna från tåg till lastbil är inte ens inhägnat. Jag fick inte veta någonting om ämnet innan jag började köra det, säger en chaufför som är orolig för miljön och säkerheten.

TMR Logistics är ett transport- och terminalföretag som ligger strax norr om Örebro centrum, 200 meter från stadens vattentorn. Bolaget ansvarar bland annat för transporter av allylamin, ett högriskämne som används vid framställning av dialysvätska.

TMR kör allylaminet från Göteborg till Örebro på tåg, innan tankarna lastas om till lastbil för transport till kemiförtaget Cambrex i Karlskoga.

Uppgifterna går isär om hur länge tankarna kan bli stående i Örebro. En chaufför uppger att de har mellanlagrats i upp till en vecka hos TMR innan vägtransporten utförts. Den uppgiften tillbakavisas av TMR.

Det är själva omlastningen som nu intresserar tillsynsmyndigheterna. Allylamin är extremt giftigt och dessutom lika brandfarligt som bensin. TMR:s terminalområde saknar staket och tanken står i vart fall några timmar på en perrongliknande lastkaj bara några meter från ett företag som hyr ut släpkärror till privatpersoner.

TMR:s uppställningsområde intill lastkajen är en gropig grusplan som fått anmärkningar från Arbetsmiljöverket. En chaufför som kört allylaminet säger:

– Jag reagerade direkt över transporten. Hos kunden, Cambrex, var säkerheten rigorös. När ämnen skulle pumpas över till deras tank möttes man av personer i hel skyddsdräkt med friskluftsaggregat på ryggen. Som chaufför fick vi inte ens vara i närheten.

– Först efter att Cambrex stött på fick vi så kallad flyktmask till bilen. I Örebro är tankarna inte låsta, bara plomberade.

När Transportarbetaren kontaktar räddningstjänsten, Kemikalieinspektionen och Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) är det svårt att få klarhet i om TMR uppfyller gällande säkerhetsregler.

Knäckfrågan är om hanteringen i Örebro ska räknas som en del av transportkedjan. I så fall gäller de vanliga ADR-bestämmelserna, om hur farligt gods ska hanteras, och polisen står för tillsynen. Eller är det lagring? Då ligger bollen hos Räddningstjänsten.

I dagsläget har såväl Räddningstjänsten, som kommunens miljökontor och Arbetsmiljöverkets inspektör ryckt ut till TMR.

Kommunen miljöskyddsinspektör Nooshin Ohlsson säger:

– Vi funderar just nu på vilka åtgärder som behöver vidtas. Jag tror att det kommer att landa i ett krav på en invallning, ett läckageskydd, kring platsen där tanken står uppställd.

– Vi funderar också över hur lämpligt det är att allmänheten har tillträde till området. Själva grusplanen ser heller inte ut som man kan förvänta sig. Det är stora gropar och vattenansamlingar. En hårdgjord yta vore bättre.

TMR är en bolagsgrupp som brottas med ekonomiska problem. I TMR Logistics anmärker revisorn på att bolaget borde ha likviderats, med hänvisning till att en stor del av kapitalet är förbrukat.

Tommy Jonsson är vd och ägare i TMR-företagen:

– Vi är under rekonstruktion, det är tågverksamheten, TMR Rail, som kostat mer än beräknat. I framtiden ska vi fokusera på terminaldelen.

När det gäller säkerheten kring allylaminet tycker Tommy Jonsson inte att det finns några brister:

– Vi har informerat chaufförerna om ämnet och de har ADR-utbildning och den skyddsutrustning som krävs. Behållarna som allylaminet transporteras i är inte vanliga tankar. Det finns ingen kran i boten och tanken måste trycksättas för att innehållet ska kunna tappas ur.

– Om kommunen kräver invallning kan vi låta tanken stå kvar på järnvägsvagnen i stället.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.