Omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare.
Close
Surrning ombord på fartyg var en av frågorna när omkring 70 fackligt aktiva hamnarbetare möttes.
Close

Det surras bland hamnarbetarna

Lönebildning och avtalsrörelse och internationella utblickar står på programmet när omkring 70 hamnarbetare samlas till konferens och utbildning. De är väl medvetna om sin nyckelroll på arbetsmarknaden – om det blir tal om konflikt för löner och villkor.

Transport avdelningar nummer 1 och 2 organiserar hamnarbetare, och är rena yrkessammanslutningar i ett fackförbund med många och blandade yrken. Båda höll i går årsmöten på ett hotell nära Arlanda. De kombinerar mötena med två dagars gemensam utbildning och diskussioner.

På plats fanns Bengt Pihlqvist. 1981 fick han fast jobb i Kopparverkshamnen i Helsingborg. Han gick med i facket – och ett år senare satt han i Transports sektionsstyrelse.

Och på den vägen var det … till i går. Då avgick Bengt Pihlqvist från ordförandeposten i avdelning 2, som samlar hamnarbetarna i Syd- och Västsverige. Efter 35 år med fackliga uppdrag på olika nivåer.

– Jaa, man har väl ett engagemang, säger han. Jag vill förbättra villkoren – och behålla de vi har. Ibland tänker man nästan mer på andra än sig själv.

– Men nu har jag fyllt 65. Jag tänker jobba vidare i hamnen och engagera mig i det lokala facket, men satsa lite mer på mig själv också.

Vad är det största som har hänt under dina år som facklig företrädare i Transport?

– Det viktigaste, som jag tycker, är när alla vi som jobbar i hamnen fick ett gemensamt avtal. Även kranförarna som hör till Kommunal. Och sedan är det stort att vi har lyckats vårda vårt avtal och kunnat behålla det, säger Bengt Pihlqvist.

Lite peppning från Finland ingår i programmet. Arto Sorvali, första viceordförande i AKT och själv hamnarbetare i grunden, berättar om kampen för jobb i de finska hamnarna. AKT, landets största transportfack, driver hårt att surrning av lasten ombord på fartyg är ett jobb för hamnarbetare. Inte för sjömän.

– Det är ok om sjömännen surrar när det inte finns hamnarbetare att tillgå, säger han. Men då ska de ha extra betalt, ett lasthanteringstillägg.

Arbetsgivarna har inte gått med på detta. Förra vintern fick varje fartyg, som lät sjömännen surra, besked från facket om att det inte var välkommet tillbaka.

– Om de gjorde det utlyste vi en tre timmar lång blockad, säger Arto Sorvali. Vi anser att blockaderna är helt lagliga, men när arbetsgivaren gick till Arbetsdomstolen förlorade vi.

Han berättar att kampen om surrningen fortsätter på två fronter: Det europeiska transportfackets hamnsektion ska förhandla med rederierna. Och finska AKT tar upp frågan i nästa kollektivavtalsförhandling, som startar i höst.

I Sverige är surrningen ännu ingen het fråga. Den sköts olika i olika hamnar, och på olika rederier.

På de båda parallella årsmötena valdes Patrik Östbjerg att ersätta Bengt Pihlqvist som ordförande i stuveriavdelning 2. Och i avdelning 1 fick Jörgen Johansson sitta kvar på ordförandeposten.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Upphandling av färdtjänst tas om

Servicetrafik. Beslutet om tilldelning av avtal för servicetrafik i Örebro län återkallas – i sin helhet. Taxibolagens fordon måste utvärderas för att se att det gått rätt till i miljardupphandlingen.

Fängelse för kokainsmuggling

Dom. Fängelse i två år. Det blev straffet för den hamnarbetare som mot sitt nekande döms för att ha agerat insider i den stora kokainhärvan med koppling till Helsingborgs hamn.

”Tre truckolyckor inträffar varje dag”

Lager. Att manövrera en truck är ett precisionsarbete. Så se upp med truckutbildningar på en eller ett par dagar. Saknar du tidigare erfarenhet tar det längre tid än så, varnar Maria Themptander på Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Tyngre fordon med B-körkort?

Teknik och trafik. Snart kan vissa B-kortsförare få köra fordon som väger upp till 4,25 ton. Men det förutsätter att fordonen går på alternativa bränslen.

Säkerhetskontrollen på Arlanda. Foto: Justina Öster

Avarn hotas av vite på 100 000

Arbetsmiljö. Transports skyddsombud larmade Arbetsmiljöverket om brister i arbetsmiljön. Efter en inspektion riskerar bevakningsbolaget Avarn Security 100 000 kronor i vite om åtgärder inte vidtas i den nya säkerhetskontrollen på Arlanda flygplats.

Helsingborgs hamn vill säga upp två

En privat säkerhetskonsult har undersökt fyra hamnarbetares koppling till en brottsmisstänkt kollega. Nu vill bolaget säga upp två av arbetarna, något Helsingborgs Dagblad var först att berätta.

Månadens avdelning
Transports avdelning 19 i Västerås.

Facklig närvaro främst

Transport. Högt i tak och full fart – förhandlingar, möten med medlemmar, en Startpunktsutbildning och någon som är på språng ut. Det händer mycket hos avdelning 19 och det mesta handlar om aktiviteter utanför kontoret i Västerås.

Ukrainska kvinnor utbildas till lastbilsförare

Åkeri. Det är brist på mycket i krigsdrabbade Ukraina – särskilt på lastbilschaufförer. För att fylla ut tomrummet efter landets många inkallade män och hålla samhället i gång har 24 kvinnor i Kiev gått en förarutbildning för C-kort. Nu skalas utbildningen upp och fler utbildas.

På säker väg. Eleverna på Södra Vikens program går på skolan som nyligen utsetts till Sveriges bästa transportskola.

Unga om transportbranschen: Helt rätt

Utbildning. När över 1 000 transportelever svarade på hur de ser på branschen och framtiden blev det toppbetyg. Och nästan nio av tio tycker att utbildningen ger rätt kunskap.

Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtal

Taxi. Samtrans-chaufförer som enbart kör samhällsbetalda resor har rätt till månadslön på mellan 26073 och 27004 kronor enligt kollektivavtalet. Men så är det inte för majoriteten av de Transportarbetaren talat med.

”Risk att sjuka människor hamnar i kläm”

Sjukförsäkring. – Vi vet ju att sjukförsäkringen inte fungerade tidigare, många hamnade i kläm just för att de inte var färdigrehabiliterade. Att då återgå till det systemet verkar rätt huvudlöst. Så kommenterar Transport försäkringsombudsman Pia Edvall utredningen som föreslår skärpta regler för sjukskrivna.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. (UPPDATERAD) Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Högertrafik

Påsk först med fartbegränsning

Trafik. Påsken är en av de stora trafikhelgerna. Och också en av de första helger med hastighetsbegränsning utanför tätorter, infört för att minska olyckorna. Transportarbetaren tittade i backspegeln för att se vad som gällde tillåten fart tidigare – en av våra mest lästa artiklar på webben de senaste åren.