Nya EU-direktiv gynnar facket

Svenska upphandlingslagar har kritiserats för att gynna oseriösa entreprenörer och arbetsgivare när kontrakt vunnits enbart på lägsta pris. Nu ökar möjligheten att ställa krav på socialt ansvar när EU:s upphandlingsdirektiv görs om. Kerstin Ahlberg, doktor i juridik vid Stockholms universitet, säger att de nya reglerna är ett steg framåt för fackförbunden.

I januari i år antog EU nya direktiv om offentlig upphandling. På många sätt går de i linje med förändringarna som Socialdemokraterna och LO vill genomföra med sitt tiopunktsprogram ”Ordningsregler för svensk arbetsmarknad”. Direktiven ökar nämligen möjligheterna för offentliga upphandlare att ställa högre krav på socialt ansvar. Krav på kollektivavtalsenliga villkor för anställda och kontroll av underentreprenörer är exempel på sådant ansvar. Samtidigt ska även små och medelstora företag få större möjlighet att vara med och tävla om kontrakten.

Kerstin Ahlberg säger att det är svårt att gissa hur utfallet av de nya direktiven blir för arbetstagarna, men att de förhoppningsvis kan leda till att fler anställda får bättre villkor.

– I en del medier, till exempel på Aftonbladets ledarsida och i tidningen Arbetet, har direktiven beskrivits lite väl optimistiskt. De innebär ett steg framåt ur ett fackligt perspektiv, men kanske inte i den utsträckningen man hoppas på, säger hon.

Hon förklarar att hur den svenska lagstiftningen kommer att påverkas beror på vad politikerna väljer att göra med direktiven. Det finns vissa förändringar som medlemsstaterna är skyldiga att genomföra och andra som är valfria.

Omfattningen av de nya möjligheterna att ställa krav bestäms därför av politikerna i riksdagen. Medlemsstaterna har två år på sig att genomföra direktiven, så vem som regerar kommande mandatperiod kan spela roll.

– Socialdemokraterna har uttryckligen sagt att de ska tillämpa de här möjligheterna. Samtidigt så har Alliansen inte sagt att de inte tänker göra det, så det är svårt att veta hur det går, säger Kerstin Ahlberg.

Trots ovissheten om utfallet, finns det några förändringar som är tydliga. Till skillnad från tidigare, är staten skyldig att se till att den som vinner en upphandling lever upp till fastställda miljö-, social- och arbetsrättsliga bestämmelser. EU kräver alltså någon typ av kontroll, så att entreprenören sköter sig. Möjligheten att kontrollera underentreprenörer blir också större vid en del upphandlingar, exempelvis av bygg­entreprenader, genom att huvudentreprenören måste namnge sina underentreprenörer till den upphandlande myndigheten.

De nya direktiven tar större hänsyn till kvalitet än förut, vilket kan innefatta arbetstagarens situation. Det blir också möjligt att förbjuda att leverantörer vinner upphandlingskontrakt enbart på lägsta pris.

Upphandlarna kommer att ha möjlighet att plocka bort bud i upphandlingar som anses onormalt låga. Till exempel om ett pris på en tjänst är så lågt att pengarna omöjligt kan räcka till att betala avtalsenliga löner.

Kerstin Ahlberg berättar att de nya direktiven också, till skillnad från de nu gällande, ”erkänner” att man behöver ta hänsyn till arbetstagarnas situation och behovet av bättre kontroll.

Den nya tonen är kanske något som kan få det nuvarande svenska, mycket försiktiga, förhållningssättet till EU:s upphandlingsregler att förändras.

– I nuläget kan upphandlande myndigheter kräva mer av entreprenörerna än vad de gör. De nya direktivens inriktning på kvalitet borde göra så att upphandlarna vågar ställa högre krav utan att oroa sig lika mycket för att stöta sig med EU-rätten, sammanfattar Kerstin Ahlberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.