Nya åtgärder mot illegal yrkestrafik

I dag presenterade Transportstyrelsen flera förslag för att stävja problemen inom yrkestrafiken. Men Anders Ygeman (S), trafikutskottets ordförande, är skeptisk. – Om det inte kommer någon proposition innan valet, blir troligen aldrig förslagen verklighet, säger han.

Den 30 maj förra året fick Transportstyrelsen i uppdrag att göra en analys av regelefterlevnaden inom yrkestrafiken. Idag, fredag, överlämnade myndighetens utredare sitt förslag på hur man ska komma tillrätta med problem inom åkeri- och taxinäringen till infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Förslaget behandlade både taxi- och cabotagefrågor. Vid presskonferensen talades det om säkerhet, sund konkurrens och beställaransvar.

Förslaget går nu ut på remiss, till bland annat lagrådet. Men åtgärderna kommer inte hinna lämnas som en färdig proposition innan den 18 mars. Det innebär att riksdagen inte kan behandla ett lagförslaginnan sommaruppehållet.

Anders Ygeman (S) är ordförande i trafikutskottet. Han menar att flera delar av förslaget är bra, men är övertygad om att eftersom propositionen inte kommer att hinna behandlas före valet så kommer den heller aldrig bli verklighet. Presentationen av utredningen idag ser han bara som ett utspel, och inget som konkret kommer att ge någon förändring.

– Kontentan är att det inte blir någon lagstiftning eller några verkningsfulla åtgärder om illegal inrikestrafik trots åtta år i regeringsställning för Reinfeldt, säger Anders Ygeman.

Han berättar att partierna varit överens i flera år inom trafikutskottet, även över blockgränserna, om att åtgärder av det här slaget behöver genomföras, men att man inte fått gehör från regeringen.

– Jag tror tyvärr att det beror på att de vill gå åt andra hållet, de vill ha en mindre reglerad marknad. Det här är ett praktiskt problem som slår ut svensk åkerinäring.

 

Utredarnas slutsatser var följande:

För taxi föreslås krav på prisuppgifter i förväg för resor där jämförelsepriset överstiger 500 kronor. Priset ska redovisas på ett beständigt sätt, det vill säga i skrift eller via sms. Syftet är att det angivna priset ska gå att kontrollera i efterhand.

Man ska också ställa högre krav på lokalkännedom hos chaufförerna. Utredarna vill införa två nya moment i taxiförarprovet. Man vill också ge polisen större möjligheter att beslagta nummerplåtar om taxameterutrustningen inte uppfyller alla krav.

För att ge polis och tull effektivare medel att hålla kvar lastbilar som har förbjudits fortsatt färd föreslås att klampning ska börja tillämpas. Det innebär att man på mekanisk väg gör så att fordonet inte kan flytta på sig.

I utredningen föreslås också att polisen ska få bättre möjligheter att kontrollera cabotagetransporter. Enligt nuvarande regler får man inte kräva frakthandlingar, så förslaget handlar om att ställa större krav på att annat bevismaterial ska kunna visas upp av förare vid kontroller. Till exempel avsändare och mottagare, uppgifter om fordonet och dylikt. Det ska bli sanktionsavgifter i stället för böter, där beloppen ska höjas. Syftet är att en sanktionsavgift drabbar företaget, inte föraren. Sanktionsavgiften ska betalas i förskott.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.