Ny vätgasmack i Göteborg – ett steg mot mindre utsläpp
Vätgas. I början av oktober klipptes bandet och en ny vätgasstation för tung trafik invigdes vid Falutorget i Göteborg. OKQ8:s första och Sveriges elfte vätgasmack, men fler är på väg.
Fast än så länge rullar få lastbilar som drivs med vätgas på våra vägar. Två av dem kör för speditionsbolaget Maserfrakt och en för miljöbolaget Renova i Göteborg.
Fordonstillverkarna Scania och Volvo har också några testlastbilar som rullar på landets vägar. Därutöver går omkring 50 personbilar på vätgas, enligt branschorganisationen Vätgas Sverige.
Vätgasbilar använder bränsleceller för att omvandla vätgas till el, som driver en elmotor. Utsläppen består nästan enbart av vattenånga.
Himlen hänger gråtung i slutet av oktober när Transportarbetaren besöker vätgasstationen vid Falutorget.
Bilarna svischar förbi i tät ström på E45:an, och en stor skylt alldeles före den obemannade macken skvallrar om nyheten.
Flera sopbilar rullar in, men passerar vätgaspumparna. Miljöarbetarna som Transportarbetaren talar med är ganska samstämda i sitt stöd för diesel.
”Smårädd för förändringar”
– Jag har levt i 50 år och äter alltid samma pizza. Så jag är lite smårädd för förändringar. Diesel går enkelt att tanka och priset är rätt okej, 15-16 spänn litern. Är det en synd mot miljön så tar jag det Jag gillar inte elbilar heller, min fru har en hybrid. Man har ju växt upp med diesel, så varför ska man ändra något som funkar bra, säger en renhållare som vill vara anonym.
OKQ8 startade sin första vätgasmack i samarbete med energibolaget Skellefteå kraft som säger sig enbart producera el från förnybara källor som vatten- och vindkraft samt bioenergi. Så kallad grön vätgas. De bägge bolagen planerar att öppna ytterligare två stationer i Storuman och Umeå.
I Göteborg finns redan en vätgasstation i hamnen. Därutöver har en mack öppnats i bland annat Håbo längs E6, en i Nykvarn och en vid E4 i Ljungby. Världens första tankstation med egenproducerad vätgas finns i Mariestad, enligt branschorganisationen Energigas Sverige.
– För att nå klimatmålen behöver vi flera alternativa drivmedel. Vätgas kompletterar laddning med el från vind och vatten och förnybar diesel, sa OKQ8:s vd Karin Eriksson vid invigningen.

Klarar 20 lastbilar per dygn
Stationen uppges ha en kapacitet på minst 1 500 kg vätgas per dygn, vilket beräknas räcka för att tanka 20 stora lastbilar.
Stationen är obemannad, är det den utveckling vi kommer att se?
– Det är svårt att sia om framtiden, men precis som i dag kommer man vilja ha service längs vägarna. I dag har vi en mix av bemannade och obemannade stationer, säger Jesper Ekström vid OKQ8:s kommunikationsavdelning.
Frida Jahncke är drivmedelsansvarig på Maserfrakt som köpt in två vätgaslastbilar av märket Holthausen clean technology. Den ena kör för Ica i Dalarna, Västmanland och Gävleborg. Den andra rattas för Returpack och samlar in petflaskor och aluminiumburkar
i Dalarna.
Varför har ni valt att satsa på vätgaslastbilar?
– Maserfrakt har satt ett tydligt mål, vi ska vara klimatneutrala till 2035. För att nå dit krävs inte bara el utan en kombination av olika tekniker. Vätgas är en viktig del i mixen. Vätgasdrivna fordon är emissionsfria och släpper endast ut vattenånga vid drift, säger Frida Jahncke.
”Roligt att vara först”

Robin Svennberg kör en av vätgaslastbilarna på J A åkeri & service, som bemannar den för Maserfrakt.
– Det är roligt att vara först och prova. Sedan jag bytte är jag mycket piggare. Det är nästan tyst i hytten, man hör inget motorljud, säger han.
Byta tillbaka till diesel vill Robin inte.
– Det är sådan skillnad på driv och kraft eftersom det är en elmotor i bilen. Tanka går också riktigt smidigt. Maserfrakt har en egen vätgasstation i Borlänge och det börjar komma fler.
Robin tar sig cirka 60–65 mil på en full tank. Förarna stödtankar alltid vid avslutat pass.
– Att tanka 100 kilo tar lite tid, 50 kilo tar 20 minuter till en halvtimme.
Vad säger du till skeptikerna?
– Vätgas är roligare att köra än diesel, man måste våga testa nytt! Enda nackdelen är väl att det inte finns så många verkstäder för vätgasbilar. Men Volvo och Scania håller på att producera vätgaslastbilar så om något år blir det lättare, säger Robin Svennberg.
