Ny taxilag får kritik

Regeringen har lagt fram ett förslag om att införa redovisningscentraler för taxi. Men förslaget får kritik. Socialdemokraterna menar att det finns risk för fortsatt fusk och att taxameter borde bli obligatoriskt.

Problemen på den svenska taximarknaden är inte nya. Oseriösa bolag fifflar med redovisningen av intäkter, vilket slår både mot andra taxibolag och statskassan. Skatteverkets beräkningar visar att avsaknaden av obligatoriska redovisningscentraler innebär omkring en miljard kronor i förlorade skatteintäkter, varje år.

– Regeringen hade ett färdigt förslag på sitt bord när de kom till makten för åtta år sedan som de då rev. Att det tagit så lång tid innan det nu kommer ett lagförslag innebär många förlorade år för den seriösa taxinäringen. Den illegala taxiverksamheten har fått breda ut sig vilket gått ut över både kunder och taxibolag. Samt många miljarder i förlorade skatteintäkter, säger Anders Ygeman (S), ordförande i riksdagens trafikutskott.

Niklas Gillström, som är pressekreterare hos infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Han svarar att frågan om redovisningscentraler har utretts i olika omgångar sedan mitten av 90-talet men inte lett till någon proposition.

– Jag vill inte recensera tidigare Socialdemokratiska regeringar som utredde frågan 97, 99 och 2004, men jag kan konstatera att det nu ligger ett förslag på riksdagens bord om redovisningscentraler, säger Niklas Gillström.

Socialdemokraterna tycker att det är bra att det nu till slut kommer ett förslag om att införa obligatoriska redovisningscentraler, men kritiserar samtidigt regeringen för att man inte väljer att slopa taxameterundantaget. Detta trots att den utredning som förslaget baserades på, samt tunga remissinstanser som Skatteverket och Transportstyrelsen, föreslog obligatorisk taxameter.

– Anders Ygeman är mer populist än realist. Han vet att det inte bara går att avskaffa detta med ett penndrag, säger Niklas Gillström, och fortsätter:

– Det är inte så lätt att förbjuda dispensen. Den gäller bland annat limousin och sjuktransporter. Dessutom har till exempel taxiföretag som ”Uber” dispens (bolagets bilar bokas via en app och kunden får i förväg ett fast pris, därför behövs ingen taxameter, red anm.).
– Men vad det gäller dispensfrågan kommer vi att återkomma.

I dag har 17 % av taxifordonen undantag från kravet på taxameter. Svenska taxiförbundet bedömer dock att ett taxameterkravet är fullt möjligt att kombinera med ny teknikutveckling såsom användandet av appar vid taxibeställning.

Även Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna har lämnat in tilläggsmotioner med krav på att införa taxameter och slopa dispensmöjligheterna som finns idag.

Dessutom vänder sig Socialdemokraterna mot att överföring från taxameterutrustning ska ske digitalt. Det är dock inget krav på att överföringen ska ske trådlöst.

– Vi anser att det öppnar upp för manipulering av uppgifter och fusk och vi vill hellre se fjärravläsning som princip, säger Anders Ygeman (S).

Den nya lagen om taxiredovisningscentraler föreslås träda i kraft den 1 januari 2016.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.