Ny cabotage-rapport möter hård kritik

EU-kommissionen har presenterat en ny rapport kring vägtransporter och cabotage. Transport delar kommissionens problembeskrivning men håller inte alls med om vilka lösningar som krävs.

– Kommissionen ser problemen med att många lastbilar kör omkring tomma och även de sociala problemen med dåliga villkor för chaufförerna. Men deras lösning verkar vara att släppa cabotaget fritt. Vi tycker helt tvärt om, säger Magnus Falk, utredare på Transport.

Kommissionen skriver i rapporten att 20 procent av alla lastbilar inom EU kör tomma idag och menar att antalet tomkörningar skulle kunna minskas om restriktionerna för cabotage, alltså tillfällig inrikestrafik, togs bort. Detta eftersom det då skulle bli lättare för transportföretagen att kombinera laster och även frakta gods under returresorna.

– Jag tycker att kommissionen är helt fel ute. Om man avreglerar så här får vi social dumping och utflaggning av all trafik. Det som idag är undantag blir då norm, säger Anders Ygeman (S) ordförande i Riksdagens trafikutskott.

Kommissionen anser att en avreglering och ökad konkurrens både vara bra både för konkurrensen och för miljön. Anders Ygeman menar att premisserna är felaktiga och att ökad avreglering snarare skulle vara dåligt för miljön.

– Om detta går igenom skulle löner och villkor pressas ytterligare. Dessutom skulle transporter flyttas från järnväg till väg.

Han målar upp ett framtidsscenario där åkeribranschen går samma väg som sjöfartsnäringen, alltså med allt färre svenskflaggade fartyg och sjömän.

– Mitt förslag är att vi fortsätter med cabotageregler till dess att löner och villkor har jämnats ut inom Europa. Att avreglera i dag blir fel. Jag ser gärna konkurrens, men i sådana fall ska man konkurrera med kunskap och tävla om vem som gör något smartare. Inte som nu, då man tävlar med lägsta löner vilket får social dumping som följd.

Bakom rapporten, som Magnus Falk, utredare på Transport, kallar ”ett beställningsjobb för att motivera en fortsatt avreglering” står estländaren Siim Kallas, vice ordförande i kommissionen och ansvarig för transportfrågor. Kallas har tidigare föreslagit en total avreglering, men har sedan fått backa efter hård kritik, bland annat från fackligt håll.

I den nya rapporten betonas att EU behöver både tydliga regler för industrin och bra arbetsvillkor för förarna. Innebär detta att kommissionär Siim Kallas nu har svängt?

Det anser Rickard Gegö, VD för Sveriges Åkeriföretag.

–För ett par år sedan talade kommissionen om fullständig avreglering inom de närmaste åren. Detta är inte längre på dagordningen. Kommissionen har bekräftat det som marknaden vetat länge – att frågan är mer komplicerad. Det räcker inte att ha regler för lastbilen, det krävs också regler för föraren, säger han enligt ett pressmeddelande

Magnus Falk, utredare på Transport håller dock inte med.

– Min uppfattning är att kommissionär Siim Kallas inte har ändrat sig över huvud taget. Vi kommer inte bli ledsna om vi får en ny kommissionär. Den här och hela hans personal har varit en katastrof, säger Magnus Falk

Finns det något positivt i rapporten som du ser det?

– Att kommissionen skriver att vi måste ta mer hänsyn till sociala faktorer. Men nu är det upp till bevis.

Rapporten publiceras inför en paus i det politiska arbetet på EU-nivå. Detta eftersom det hålls val till Europaparlamentet 23-25 maj och sedan ska det utses en ny kommission innan arbetet fortsätter i höst. Helt dött kommer det dock inte vara under sommarhalvåret. Den 16 april har den franske ministern bjudit in till diskussioner på temat i Paris och under det informella rådet för transportministrar i maj kommer säkerligen cabotage och den nyligen presenterade rapporten att avhandlas.

Fakta ur rapporten
* Nästan tre fjärdedelar (72 %) av de landtransporterade varorna i EU transporteras på väg och vägtransportsektorn har en årlig omsättning på 300 miljarder euro och står för cirka 2 % av EU:s BNP.

* Nationella transporter står för 67 % av vägtransporterna inom EU. De utländska åkarnas tillträde till de nationella marknaderna är emellertid fortfarande mycket begränsad, menar kommissionen.

* Tunga lastbilar kör ofta tomma: 20 % av alla lastbilar inom EU kör tomma. För nationella transporter är siffran 25 %.

* Det finns ca 600 000 företag, varav en mycket stor andel är små och medelstora företag inom vägtransportsektorn, som sysselsätter nästan tre miljoner människor.

* Inom en snar framtid kommer vägtransportsektorn att ha brist på förare. Förarna tillhör en åldrande befolkning och arbete inom vägtransportbranschen betraktas inte som ett attraktivt yrke. Arbetsvillkoren anses vara svåra och medlemsstaterna tillämpar inte de sociala bestämmelserna på ett enhetligt sätt.

Källa: Europeiska kommissionen

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.

Tidningsbud knivrånat av tre män

Tidningsbud. Tidigt på måndagsmorgonen fick polisen larm om ett rån i Mariestad, riktat mot ett tidningsbud i tjänst – tre personer ska ha omringat budet, hotat med kniv och tvingat till sig kontanter.