Norska och svenska aktioner mot dumpning inom åkeri

Mitt i valdebatten arrangerade norska åkerifacket och arbetsgivarförbundet en gemensam aktionsdag mot social dumpning inom branschen. I 17 norska städer avlöstes demonstrationer av debatter. Samtidigt rullade lastbilskorteger i totalt 17 norska städer samma dag. 21 september och 12 oktober kallar svenska Transport till fler manifestationer.

Lördagen den 21 september bjuder Transports avdelning 12 i Malmö och avdelning 14 i Helsingborg in politiker, myndighetspersoner, åkerichaufförer och allmänhet till både paneldebatt och manifestationer på Stortorget i Malmö. Arrangemanget görs i samarbete med arbetsgivarorganisationen Sveriges Åkeriföretag Syd.

– Vi vill mobilisera chaufförerna och uppmärksamma politiker och allmänhet på den allvarliga situationen inom åkeribranschen. Konkurrensen sker inte på lika villkor och åkerier som sköter sig slås ut av oseriösa företag, förklarar Malmöavdelningens ordförande Kenneth Pettersson.

Fyra veckor senare, den 12 oktober, arrangerar Transports Göteborgsavdelning 3 en stor demonstration med lastbilskortege. För andra året i rad.

I fjol anslöt cirka 500 personer till tåget och 24 lastbilar körde i en lång kortege, enligt studieorganisatör Mats Gahrn på lokalavdelningen.

– Det här är en ödesfråga för hela åkeribranschen. Vill man hålla näringen levande så måste vi sätta press på beslutsfattarna och få till politiska beslut. Jag hoppas vi blir ännu fler i år och får ett riktigt maffigt tåg.

På Göteborgsavdelningens webbsida kan man läsa att den växande låglönemarknaden inte bara drabbar chaufförerna utan också fler yrkesgrupper inom arbetarkollektivet. ”Vi vill ha svensk lön på schysta villkor för alla som arbetar i Sverige och sätta stopp för att utländska arbetare utnyttjas som en modern form av slaveri”.

Eldsjälen och fjärrbilsföraren Freddy Welle lovar göra allt för att samla minst 60 bilar och helst 100 från åkeribranschens olika grenar. Han kör på Norge, men var inte där på aktionsdagen den 31 augusti.

– Det är första gången norska åkerifacket gör en gemensam manifestation med arbetsgivarorganisationen. Vi har ju gjort det flera gånger tidigare i Sverige.

Samma dag deltog Freddy Welle i stället i en annan demonstration, mot dumpningen av löner och arbetsvillkor inom åkeribranschen, i Lübeck i Tyskland.

– Vi var ungefär 200 chaufförer där från Sverige, Danmark, Holland, Belgien och Tyskland. Cirka 50 bilar körde i kortegen och förarna tutade som galningar.

Både chaufförer, arbetsgivare, myndigheter och rättsväsende har börjat ”tuffa till sig” i grannländerna Norge och Danmark, anför Welle.

– De har kommit mycket längre, trots att de började jobba mot förfallet inom åkeribranschen senare än vi.

– De norska myndigheterna är hårdare, gör sitt jobb och bötfäller åkerier som bryter mot cabotageregler och kör- och vilotider.

Som exempel nämner Freddy Welle det litauiska åkeriet Girteka som fyra gånger stoppats av norska polisen för misstänkta brott mot både cabotageregler och kör- och vilotider. Och tvingats böta sexsiffriga belopp.

– Vi måste få stopp på detta fruktansvärda som håller på att slå ut hela vår svenska åkeribransch!

Welle anklagar svensk polis för att se genom fingrarna med utländsk lastbilstrafik och kontrollera svensk, allt för att bättra på sin statistik.

– Jag kör farligt gods och blir stoppad av polisen minst en gång i veckan. De kallar det rutinkontroll, fast jag misstänker att de kollar svenska bilar mer för att de har problem med språket. De får väl göra som vi i Transport när vi är ute på uppsökeri bland chaufförer, ta med sig tolk.

Bland förarna har det snackats mycket om polisinsatserna vid president Obamas besök i Stockholm.

– Där satsas resurserna, samtidigt som hela åkerinäringen skjuts i sank!

Mest orolig är Freddy Welle just nu för schaktbranschen.

– Där anlitar man mest ungdomar, som rings in på några dagar. Dessemellan får de inget betalt. Eftersom de är unga vågar de inte säga ifrån. Då åker de ut, hävdar han.

Som facklig förtroendeman får Welle ofta samtal från förtvivlade chaufförer som förlorat sina jobb.

– Det är så frustrerande när folk ringer och berättar att de inte kan betala huslån och dagisavgifter. Jag hoppas många kommer till demonstrationen från hela Sverige och visar sitt missnöje. Alla behövs, uppmanar Freddy Welle.

Samling sker vid Gustav Adolfs torg klockan 13. Därifrån går tåget mot Götaplatsen. Lastbilskortegen ansluter efter halva vägen.

Malmöavdelningens ordförande Kenneth Pettersson hoppas också kunna fylla Stortorget i Malmö mellan klockan 10 och 16. Transport och Sveriges Åkeriföretag kommer att dela ut flygblad och diskutera med chaufförer och allmänhet. Intresserade som inte bokar in sig på paneldebatten på Elite Hotell Savoy kan följa den från torget. Där kommer ABF att sätta upp ett tält och visa diskussionerna på en storbildsskärm.

Lastbilskortege har man inte fått tillstånd till, däremot kommer några lastbilar med ekipage att stå uppställda på torget.

Intresserade deltagare kan boka plats i bussar som kommer att gå från Helsingborg till Malmö, via Halmstad.

Kenneth Pettersson betonar att manifestationen riktar sig mot oseriösa åkeriföretag och transportköpare, som inte bryr sig om ifall transporterna görs av underbetalda chaufförer med dåliga arbetsvillkor. Inte mot enskilda chaufförer från utlandet som kommer till Sverige för att försörja sina familjer.

– Det är inte chaufförerna vi vill komma åt utan det osunda systemet som gör att människor utnyttjas och far illa, säger han.

Fotnot. Läs mer om manifestationerna på lokalavdelningarnas respektive webbsidor. Gå till www.transport.se och vidare till avdelning 3, 12, 14 under rubriken ”Din avdelning”.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

226 miljoner i klimatböter för flygbolaget Braathens

Flyg. Flygbolaget Braathens (BRA) var först i världen med att lansera biljetter där en viss del biobränsle ingår vid flygningen. Men nu kräver Naturvårdsverket nästan 226 miljoner kronor i böter för försenad rapportering av koldioxidutsläpp.

Parkeringsvakter på Olof Palmes gata i Stockholm vintertid.

Kommer nya lagen att leda till färre kränkningar?

Bevakning. Blir det några fällande domar så kanske det till slut blir en förändring. Att folk förstår att de inte kan bete sig och vräka ur sig vad som helst. Det hoppas p-vakten Marie-Louise Sjögren, snart ett halvår efter att den nya lagen om förolämpning mot tjänsteman infördes.

LO-beslut om kortare arbetstid dröjer

Fackligt arbete. LO hade lovat att innan årets slut gå ut med hur det är tänkt att arbetstidsförkortningen för alla förbunds samtliga medlemmar ska införas. Men på måndagens styrelsemöte blev det klart att beslutet flyttas fram till 2026.

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).