Peter Sundberg i aktion i Vaken-studion. Foto: Pontus Andersson
Close
Peter Sundberg i aktion i Vaken-studion.
Close
Kultur

Nattradion – ditt sällskap på jobbet

Radio. Kanske sitter du en natt i en tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran eller väntar på att lossa ett fartyg i Visbys eller Malmös hamnar. Kanske kör du taxi genom ett Stockholm där kroggästerna svajar ut på gatan för att komma hem eller tar du ett stopp i Docksta för att tanka. Då är Vaken i P3 och P4 ett säkert sällskap i mörkret.

Från midnatt till sex på morgonen varje natt året runt underhåller de dig tillsammans med Ekot och trafikredaktionen.

– Ja, vi har hållit på sedan januari 2006, säger Peter Sundberg som var med och startade Vaken.

– Jag, som är en utpräglad morgonmänniska, tänkte att jag ger det ett halvår, sen får jag se. Det har nu blivit 16 år för det är ju ett jätteroligt jobb.

Ensamma i natten

Varje natt har de totalt 700 000 olika lyssnare. Lite fler efter midnatt och under de tidiga morgontimmarna, lite färre mellan två och fyra.

– Våra lyssnare är ofta ensamma i natten, som lastbilschaufförer, väktare eller tidningsbud. De som håller Sverige i gång när de flesta sover. Och eftersom de inte har någon annan som stör och pratar, hör de verkligen vad vi säger, säger Peter med ett skratt.

– Vettiga lyssnare som har mycket att säga. Ja de är roliga, pushiga, peppiga och verkligen bjussiga.

Vaken-redaktionen 2021: Robert Frank, Evyn Redar, Peter Sundberg, Frida Tranvik och Anton Vretander. Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio
Vaken-redaktionen 2021: Robert Frank, Evyn Redar, Peter Sundberg, Frida Tranvik och Anton Vretander. Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

Många samtal

Med åren har kontakterna med redaktionen blivit mer fokuserad på sociala medier, sms och mejl. Men fortfarandet är antalet telefonsamtal mycket högt.

– Ja, och det är härligt. Radio är ju ljud och gör sig ju bäst med levande röster.

Totalt är de fem programledare plus en chef som på ett rullande schema jobbar sju nätter varannan vecka, en vecka dag och en vecka ledigt.

Förberedelser

Peter Sundberg romandebuterade 2020.
Peter Sundberg romandebuterade 2020.

En vanlig natt på jobbet börjar vid 21. Då går Peter igenom och förbereder sändningen tillsammans med kvällens kollega. Prick 00.02 drar de i gång och varvar musik och tävlingar fram till lokalradion tar över 06.00. På helgerna blir det också P4 Retro, också det live, mellan sex och sju på morgonen.

– För mig funkar det perfekt. Det har gett mig utrymme att skriva. Förrförra året kom jag ut med min debutroman Låt mig bara vara din. Och just nu jobbar jag på nästa roman, avslöjar han.

Klockan är 22.56 och Peter förbereder nattens program. Foto: Pontus Andersson
Klockan är 22.56 och Peter förbereder nattens program. Foto: Pontus Andersson

Positiv attityd

Om jobbet är att förflytta sig på ett jämnt antal hjul genom Sverige är det kanske lite som Ted Ströms Vintersaga. En ensam betraktare på väg genom vemodets kungarike där drömmarna satts på paus. Radioprogrammet Vaken är lite tvärt emot, med en positiv attityd.

– Ja, och så har vi ju vårt beredskapsuppdrag. Om någonting allvarligt händer så är vi med, som alltid live, säger Peter Sundberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Månadens klubb
Till vänster: Nu kör vi. Stående Mikael Sandberg, Rasmus Öström och Åke Arén (ordförande), sittande Jonny Eriksson och Ghassan Tomas. Bo Linell, som just valts till sekreterare, saknas på bilden. Till höger: Rasmus Öström på väg till första mötet med klubben, här med sonen Elliot. Foto: Lilly Hallberg

Klubb Connect kör i gång

Connect Bus Norrköping. De har gedigen erfarenhet både av arbete som yrkesförare och inom facket. Nu har färdtjänstchaufförer i Östergötland bildat en arbetsplatsklubb – och det händer inte varje dag.

Månadens medlem
Vinnie, Vide, Mathilda, Lumi, Janne, Wilton och William Selin. ”Tack vare pandemin hittade vi till naturen, där får barnen vara sig själva utan att behöva anpassa sig till en massa saker. Vi grillar korv och de har varandra”, säger Janne. Foto: Justina Öster

”Fantastiskt med en stor familj!”

Storfamilj. Improvisation är en konst för sexbarnspappan och fackligt engagerade sopgubben Jan Selin och hans fru Mathilda. – Vi är vad arbetsgivarna brukar gilla, flexibla, fast noga med rutiner, säger han.

I boken beskriver Qaisar Mahmood hur han som managementkonsult kunde göra en omvänd klassresa på fem minuter genom att byta om till matbudskläder. Foto: Pernilla Ahlsén

”Ingen såg mig i ögonen”

Mötet. Författaren och managementkonsulten Qaisar Mahmood testade att jobba som matbud på Foodora i tre månader. Nu har han skrivit en bok om upplevelsen.

Pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla fixar cyklar till vuxna och barn från Ukraina.

Pelle fixar cyklar åt ukrainska flyktingar

Engagerad. En cykel är guld värd för de ukrainska flyktingar som bor långt från affärer och skolor. Det har pensionerade lastbilschauffören Pelle Thorstensson i Bromölla insett. Han fixar till cyklar, som han får till skänks av vänliga människor, och ger dem till vuxna och barn från Ukraina.

Hallå där!

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojekt om klimatomställningen. Foto: John Antonsson

Transportarbetarna avgörande för klimatet

8 frågor. Klimatutsläppen ska mer eller mindre upphöra fram till år 2045. I centrum av händelserna står förarna. Jindan Gong intervjuar chaufförer i forskningsprojektet Justit. För att chaufförernas perspektiv ska bidra till klimatomställning som är rättvis för arbetarna.

Månadens medlem
I år ska Linda Lööw vara med och förhandla om transportavtalet för lager och terminal. Arbetstidsförkortning är den fråga hon brinner mest för. ”Att vara ledig varannan helg är också viktigt att få in i avtalet.”

”Är man föreningsmänniska så är man”

Engagerad. Linda Lööw är ordförande för fackklubben på Postnord TPL:s lager i Jönköping. På fritiden är hon engagerad i dotterns fotbollsklubb och har dessutom varit ledare för barngympa. – Är man föreningsmänniska så är man, säger hon.

Hallå där!

Patrik Persson

…studieorganisatör på avdelning 12 Malmö, som arrangerar konfliktskola.

Månadens avdelning
Rose-Marie Eberhardson, Hans Wahlström, Ola Bodin, Niclas Sandström och Fredrik Ohrling utanför vita villan som rymmer Gävleavdelningens kontor. Foto: Lilly Hallberg

Vrede, glädje och malande arbete

Gästrikland/Norduppland. Utanför mötessalen i den ena byggnaden står en svart pickup. För Gävleavdelningen är det centralt att komma ut och möta medlemmar. Och att bli fler.

Qorban har skapat sig ett bra liv och jobbar som lastbilschaufför i Sveg. ”Men det finns alltid en oro över hur det ska gå. Kommer jag att få stanna kvar i Sverige eller inte? Hur kommer det att bli?” Foto: Pernilla Ahlsén

”Jag gillar att köra, det är min grej”

Mötet. Qorban flydde ensam från Afghanistan när han var 15 år och kom till Sverige för lite drygt 7 år sedan. Redan innan han hade gått ut fordonsprogrammet på gymnasiet hade han jobb som lastbilschaufför i en bransch som skriker efter folk. Trots det kan han inte vara säker på att få stanna i Sverige.

Hasse är i hamn men blickar framåt

Mötet. Hans Wahlström avgick som Transports ledare med pension, för att han fyllt 60 år, och fick lämna ordförandeposten för Gävle hamn när han fyllt 80. Tidigare förbundsordföranden nämner åldersdiskriminering. Men talar mer om framtiden, om facklig-politisk samverkan, om förhandlingar, Förbundet och Gefle Stuveris historia.

Mortezas son dog på jobbet i hamnen

Arbetsmiljö. För snart fem år sedan förlorade Morteza sitt enda barn Nima, 20 år, i en arbetsplatsolycka vid Oxelösunds hamn.

Lika mycket chaufför som författare

Kultur. 1999 gav lastbilschauffören, författaren och Transportarbetarens krönikör David Ericsson ut sin första bok. En rosad novellsamling om livet på och kring vägen. – Min svensklärare höll upp mina uppsatser som döda råttor inför klassen, säger han.

Månadens medlem

”Jag gillar att jobba ensam”

Taxitelefonist. När allt fler bokar taxi i en app i mobilen blir taxitelefonist ett alltmer ovanligt yrke. För Transportarbetaren berättar Lena Frank om hur det är att jobba ensam i växeln om nätterna.