Peter Sundberg i aktion i Vaken-studion. Foto: Pontus Andersson
Close
Peter Sundberg i aktion i Vaken-studion.
Close
Kultur

Nattradion – ditt sällskap på jobbet

Radio. Kanske sitter du en natt i en tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran eller väntar på att lossa ett fartyg i Visbys eller Malmös hamnar. Kanske kör du taxi genom ett Stockholm där kroggästerna svajar ut på gatan för att komma hem eller tar du ett stopp i Docksta för att tanka. Då är Vaken i P3 och P4 ett säkert sällskap i mörkret.

Från midnatt till sex på morgonen varje natt året runt underhåller de dig tillsammans med Ekot och trafikredaktionen.

– Ja, vi har hållit på sedan januari 2006, säger Peter Sundberg som var med och startade Vaken.

– Jag, som är en utpräglad morgonmänniska, tänkte att jag ger det ett halvår, sen får jag se. Det har nu blivit 16 år för det är ju ett jätteroligt jobb.

Ensamma i natten

Varje natt har de totalt 700 000 olika lyssnare. Lite fler efter midnatt och under de tidiga morgontimmarna, lite färre mellan två och fyra.

– Våra lyssnare är ofta ensamma i natten, som lastbilschaufförer, väktare eller tidningsbud. De som håller Sverige i gång när de flesta sover. Och eftersom de inte har någon annan som stör och pratar, hör de verkligen vad vi säger, säger Peter med ett skratt.

– Vettiga lyssnare som har mycket att säga. Ja de är roliga, pushiga, peppiga och verkligen bjussiga.

Vaken-redaktionen 2021: Robert Frank, Evyn Redar, Peter Sundberg, Frida Tranvik och Anton Vretander. Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio
Vaken-redaktionen 2021: Robert Frank, Evyn Redar, Peter Sundberg, Frida Tranvik och Anton Vretander. Foto: Mattias Ahlm / Sveriges Radio

Många samtal

Med åren har kontakterna med redaktionen blivit mer fokuserad på sociala medier, sms och mejl. Men fortfarandet är antalet telefonsamtal mycket högt.

– Ja, och det är härligt. Radio är ju ljud och gör sig ju bäst med levande röster.

Totalt är de fem programledare plus en chef som på ett rullande schema jobbar sju nätter varannan vecka, en vecka dag och en vecka ledigt.

Förberedelser

Peter Sundberg romandebuterade 2020.
Peter Sundberg romandebuterade 2020.

En vanlig natt på jobbet börjar vid 21. Då går Peter igenom och förbereder sändningen tillsammans med kvällens kollega. Prick 00.02 drar de i gång och varvar musik och tävlingar fram till lokalradion tar över 06.00. På helgerna blir det också P4 Retro, också det live, mellan sex och sju på morgonen.

– För mig funkar det perfekt. Det har gett mig utrymme att skriva. Förrförra året kom jag ut med min debutroman Låt mig bara vara din. Och just nu jobbar jag på nästa roman, avslöjar han.

Klockan är 22.56 och Peter förbereder nattens program. Foto: Pontus Andersson
Klockan är 22.56 och Peter förbereder nattens program. Foto: Pontus Andersson

Positiv attityd

Om jobbet är att förflytta sig på ett jämnt antal hjul genom Sverige är det kanske lite som Ted Ströms Vintersaga. En ensam betraktare på väg genom vemodets kungarike där drömmarna satts på paus. Radioprogrammet Vaken är lite tvärt emot, med en positiv attityd.

– Ja, och så har vi ju vårt beredskapsuppdrag. Om någonting allvarligt händer så är vi med, som alltid live, säger Peter Sundberg.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.