Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Kultur

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Transportarbetaren träffar Özz Nûjen i ett sensommarvarmt Stockholm utanför ett stort och anrikt kafé i city. Han är kanske mest känd som ståuppkomiker men är också skådespelare och föreläsare. I höst är han aktuell med pjäsen Laika som har nypremiär den 11 september i Karlstad.

Özz har kämpat hårt för att komma dit han är i dag. Via nudlar och annalkande skörbjugg började framgångarna att komma. 2019 gick det jättebra.

– Jag och Måns Möller gjorde då föreställningen Världens historia. I november tittade jag på biljettbokningarna för 2020. Det såg fantastiskt ut med 94 procent av biljetterna redan uppbokade.

Med framtida intäkter tordes Özz äntligen köpa sin drömbil. En elbil. Närmare bestämt en Tesla.

– Vad kan gå fel tänkte jag när jag klickade på beställningsknappen.

Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen.
Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen. Foto: Christine Olsson/TT

Teslan levererades i början av mars 2020. Strax innan covid-19.

– Världen gav mig en käftsmäll. Alla föreställningar, alla jobb, ställdes in. Jag hade flugit för nära solen. Vem trodde jag att jag var? Där satt jag i min Tesla och grät.

Nu kan Özz åter möta publiken. Närmast i den italienske skådespelaren och författaren Ascanio Celestini pjäs Laika där han tillsammans med dragspelaren Markus Räsänen under 90 minuter intar 12–13 olika roller.

– En gäst kommer in i en bar. Vem är gästen? Det vet man inte. Kanske är det en hemlös? En alkis? Eller är det Jesus? Kanske bara en lögnare. Eller en sanningssägare. Poängen är att vi inte vet vem det är som berättar.

Vad är Laika för slags pjäs?

– Det är en politisk pjäs och också väldigt italiensk med allt vad det innebär med religion och synen på skuld och oskuld. Det är inte en standup men humorn används för att svälja det beska budskapet. Det blir både skratt och gråt.

Vad är det för beskt budskap?

– Det handlar om vårt Europa. Vad är det som får Europa att rulla? Vad är det som skaver? Vad finns det för orättvisor och var finns de? Vill vi ens se dem?

Lösa dem? Vi har byggt ett samhälle där vi gör de fattiga fattigare för att de rika ska kunna bli rikare. Är det så vi vill ha det? Förr kunde man arbeta sig till rikedom men det kan du inte i dag. Jobbar du på ett lager har du svårt att jobba dig rik.

Kan alla se och förstå pjäsen?

– Det krävs lite förkunskap. Är du över 15 år så har du det. Och yngre barn än så har sett föreställningen och tyckt om den. När jag frågar folk under 30 om Laika så tror de att jag pratar om att lajka inlägg på Facebook. De över 30 förstår att metaforen handlar om rymdhunden Laika.

Det är inte bara pjäsen som har nypremiär den 11 september. Det är också riksdagsval.

– Ett datum som bär många olyckor. Flygplanen som raserade tvillingtornen i New York, Anna Lindh mördades. Och mina föräldrar gifte sig, säger Özz och skrattar.

Sorg och skratt. Det går hand i hand.

I pjäsen som i livet. En sista fråga, vad hände med Teslan?

– Jo jag har den kvar. Det är mitt tecken på att jag lyckades klara mig igenom de svåra åren som varit. Jag är tacksam och ödmjuk över att nu få möta publiken igen. Det är det bästa jag vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

Det ska löna sig att välja gröna alternativ, som kollektivtrafik framför bil och tåg framför flyg. Men flyget har länge premierats på tågets bekostnad, ansåg en stor del av deltagarna i medborgarrådet som tog fram två olika förslag på en tuffare och en mildare form av flygskatt.

”Nästa generation ska känna hopp”

Klimatdebatt. ”Det ska vara enkelt att göra rätt och kostsamt att göra fel – en balans mellan morot och piska är nödvändig för att klimatmålen ska nås”. Det uttalandet enades Sveriges första nationella medborgarråd om klimatet att ge landets politiker. Plus flera långtgående förslag.

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Månadens medlem

Taxitelefonisten som kör droska när han är ledig

Kombinera jobb. Nils Lundgren är taxitelefonist, under de lediga veckorna jobbar han ­extra med att köra taxi. "Det är som att välja vilket av sina barn man älskar mest, det går inte. Jobben är så olika och jag älskar båda."

ArbetsLIV
Per Peterson trivs jättebra på sin nuvarande arbetsplats, men han tvingas söka nytt jobb för att få pappalivet att gå ihop. Foto: Lilly Hallberg

Föräldraroll och drömyrke – en omöjlig ekvation?

Arbetstider. För chauffören Per Petersson ledde åkarens beslut att plussa på två timmar till kris. Som ensamstående pappa lever han nu med ständig stress, logistiken för det egna livet är bara löst september ut. Sonen går alltid först.

Månadens avdelning
Tre av fyra från Jönköpingsavdelningen: Madelene Kohult, Morgan Sparrenholt och Anna Axelsson. Saknas på bilden gör regionala skyddsombudet Håkan Jansson.

Uppdrag i händelsernas centrum

Norra Småland. De fyra på kontoret i Jönköping försöker vara ute så mycket som möjligt för att möta medlemmar. Men ser också värdet i att möta varandra för att prata och stämma av, om än hastigt – det är ett påfallande glatt gäng som organiserar i ett stort område med en av landets viktigaste transporthubbar.

Månadens medlem
Christopher Vuori har satsat en ansenlig summa på sin favorithobby Warhammer 40 000. Men han har en betydligt ljusare framtidstro än spelets mörka inhumana och krigiska dystopi.

I pakt med monster och mörka krafter

Vaktar flera världar. Det började med Star Wars och Sagan om ringen. I dag är Warhammer 40K väktaren och ordningsvakten Christopher Vuoris helt överskuggande hobby. Trummor och slagverk har fått vika för krigsspelet som utspelar sig i en mörk fantasy- och science fictionvärld i rymden.

Hallå där!

Jennie Agerblom

…åkare, vars bil var utställd för Billackeringen Mjölby på Elmia Lastbil.

Digitalisering & AI
Fredrik Söderqvists doktorsavhandling handlar om maktbalansen på arbetsmarknaden och arbetsplatsen i moderna arbetsmarknader.

Reducera inte de anställda till biorobotar

Appar som chefer och realtidsövervakning. Digitalisering och datastyrt ledarskap är här och kommer att stanna. Men hur det används beror till stor del på hur arbetsgivare och fack samverkar, det är en slutsats som går att dra från LO-ekonomen Fredrik Söderqvists doktorsavhandling.

Arbetsplats: Bärgningsbil
Max Torell, bärgare

”Det går inte att vara rädd i det här yrket”

Mitt jobb. Max Torell har ett av Sveriges farligaste jobb. Han är bärgare. – En kille tryckte en pistolmynning mot mitt bakhuvud och sa: ”Ge mig bilen eller jag skjuter”. Både kriminella och bilister som saknar respekt för vägarbetare gör hans arbetsmiljö livsfarlig.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Hallå där!

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.