Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Kultur

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Transportarbetaren träffar Özz Nûjen i ett sensommarvarmt Stockholm utanför ett stort och anrikt kafé i city. Han är kanske mest känd som ståuppkomiker men är också skådespelare och föreläsare. I höst är han aktuell med pjäsen Laika som har nypremiär den 11 september i Karlstad.

Özz har kämpat hårt för att komma dit han är i dag. Via nudlar och annalkande skörbjugg började framgångarna att komma. 2019 gick det jättebra.

– Jag och Måns Möller gjorde då föreställningen Världens historia. I november tittade jag på biljettbokningarna för 2020. Det såg fantastiskt ut med 94 procent av biljetterna redan uppbokade.

Med framtida intäkter tordes Özz äntligen köpa sin drömbil. En elbil. Närmare bestämt en Tesla.

– Vad kan gå fel tänkte jag när jag klickade på beställningsknappen.

Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen.
Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen. Foto: Christine Olsson/TT

Teslan levererades i början av mars 2020. Strax innan covid-19.

– Världen gav mig en käftsmäll. Alla föreställningar, alla jobb, ställdes in. Jag hade flugit för nära solen. Vem trodde jag att jag var? Där satt jag i min Tesla och grät.

Nu kan Özz åter möta publiken. Närmast i den italienske skådespelaren och författaren Ascanio Celestini pjäs Laika där han tillsammans med dragspelaren Markus Räsänen under 90 minuter intar 12–13 olika roller.

– En gäst kommer in i en bar. Vem är gästen? Det vet man inte. Kanske är det en hemlös? En alkis? Eller är det Jesus? Kanske bara en lögnare. Eller en sanningssägare. Poängen är att vi inte vet vem det är som berättar.

Vad är Laika för slags pjäs?

– Det är en politisk pjäs och också väldigt italiensk med allt vad det innebär med religion och synen på skuld och oskuld. Det är inte en standup men humorn används för att svälja det beska budskapet. Det blir både skratt och gråt.

Vad är det för beskt budskap?

– Det handlar om vårt Europa. Vad är det som får Europa att rulla? Vad är det som skaver? Vad finns det för orättvisor och var finns de? Vill vi ens se dem?

Lösa dem? Vi har byggt ett samhälle där vi gör de fattiga fattigare för att de rika ska kunna bli rikare. Är det så vi vill ha det? Förr kunde man arbeta sig till rikedom men det kan du inte i dag. Jobbar du på ett lager har du svårt att jobba dig rik.

Kan alla se och förstå pjäsen?

– Det krävs lite förkunskap. Är du över 15 år så har du det. Och yngre barn än så har sett föreställningen och tyckt om den. När jag frågar folk under 30 om Laika så tror de att jag pratar om att lajka inlägg på Facebook. De över 30 förstår att metaforen handlar om rymdhunden Laika.

Det är inte bara pjäsen som har nypremiär den 11 september. Det är också riksdagsval.

– Ett datum som bär många olyckor. Flygplanen som raserade tvillingtornen i New York, Anna Lindh mördades. Och mina föräldrar gifte sig, säger Özz och skrattar.

Sorg och skratt. Det går hand i hand.

I pjäsen som i livet. En sista fråga, vad hände med Teslan?

– Jo jag har den kvar. Det är mitt tecken på att jag lyckades klara mig igenom de svåra åren som varit. Jag är tacksam och ödmjuk över att nu få möta publiken igen. Det är det bästa jag vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Utsikt från Lars-Gunnar Ivarssons fönster. Bilden är manipulerad. Originalet är ett foto av Lars-Gunnar Ivarsson.

Budet, bågarna och böckerna

Litteratur. Tidningsbudet Lars-Gunnar Ivarssons verk utgår från egna personliga intressen. Men böckerna talar om det allmängiltiga, berättar om vägen. Oavsett om det handlar om svenskamerikanen Svens livsresa, en invasion under ökenkriget 1941 eller motorcykeln Indian 741 B Military.

Allan Johansson lutad över den soptunna som programledaren Sverker Olofsson använde sig flitigt av i konsumentmagasinet Plus på SVT.

Sopbilar och historia på unikt museum

Renhållning. Landets enda sopbilsmuseum ligger i Blomstermåla. Modeller och fotografier visar hur fordon, maskiner och verktyg för renhållning förändrats under förra seklet. Lokalerna i Folkets hus rymmer också föremål som vittnar om den industri som präglade samhället under 1900-talet.

Månadens medlem
Vi möter Anamaria en ledig dag på ett café i Orminge centrum, nära hennes lägenhet.

Anamaria är med i Svenska Truckers

Åkeri. Anamaria Lara Sjögren har jobbat i åkeribranschen sedan hon tog studenten. Hon har just skrivit på för ytterligare två nya säsonger av Svenska Truckers. – Jag kollar inte själv längre, kan inte se mig själv på tv, säger hon.

Hallå där!
Anders Palmqvist från Transport avd 12 tar ekomot LOs Kulturpris från Susanna Gideonsson, avgående LO-ordförande. Foto: Lars Forsstedt

Anders Palmqvist

… på Transports Malmöavdelning 12 som på LO:s kongress fick ta emot ett av årets kulturpris för arbetet med arbetsplatsbibliotek och boklådor på medlemmarnas arbetsplatser. Hur var det?

Kultur
Pelle Filipsson framför sin arbetsplats: den tidigare industribyggnaden Strykjärnet, mitt i Motala ström, där Arbetets museum är inrymt sedan 1991.

De körde med order från Nazityskland

Krig & moral. Vinterkylan, den brända skogen efter slagen, stridsplanen och frågan vem man egentligen kör för – chaufförerna i den svenska lastbilskonvojen dras ned mot undergången. Pelle Filipssons roman Vägriddare bygger på faktiska händelser 1942 i fortsättningskrigets Finland.

Hallå där!

Helena Wahlberg

…ADR-chaufför från Hallsberg som kör farligt gods i hela landet. Du brinner för att få till fler och bättre rastplatser för lastbilar. Varför är det så viktigt?

ArbetsLIV
Många lastbilschaufförer säger: Jag vet aldrig när jag kommer hem och så var det för mig också tidigare. Fast på ett litet åkeri var det inga problem med barnen, åkaren hade själv småbarn, säger Fredrik Lindby.

Fredrik vill vara chaufför OCH pappa

Livspusslet. – Kan inte kärringen hämta barnen? Det är den vanligaste frågan distributionsföraren Fredrik Lindby fått på sina lastbilsjobb. Han vill gärna veta när han kommer hem på kvällarna och inte missa barnens uppväxt.

Månadens medlem
Ulf Sundqvist tar gärna med sig systemkameran ut på promenad. ”Skapandet är roligt, att man ser mönster i omgivningen. De dyker upp för en”, säger han.

”Skyddsombud är roligaste uppdraget”

Bensinstation. Skövdesonen Ulf Sundqvist utbildade sig till bilmekaniker. Men lumpen förde honom till Stockholm, där han träffade sin Ann och fick jobb på bensinmack. Därifrån var klivet inte långt till Transport – och mormors bransch. Hon drev åkeri och fostrade sju barn.

Kultur
Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Månadens klubb
Fem sjättedelar av klubbstyrelsen, med ombudsman Annica Collstam i mitten. Från vänster: Daniel Norén, Adam Abdelraouf, Tobias Persson, Leon Antypas och Christer Svensson. (Saknas på bilden gör klubbens sekreterare Nor Zouaiter.)

Vägen framåt – dialog, inte krig

Lager. Det har varit på gång länge. Nu har nybildade klubben på Cevas lager i Brunna, norr om Stockholm, haft sitt första årsmöte. Att förbättra genom att själva organisera är en grundtanke på terminalen där Zalandos varor packas.

Hallå där!

Anna Almqvist

…LO-ekonom och författare till rapporten Makt­eliten. Den visar att eliten i storföretagen tjänar 73 gånger så mycket som en lastbilschaufför.

Månadens medlem
”Jag är en social person”, säger Heba Hammoush som gärna tar sig en pratstund med sina kunder när tillfälle ges. Foto: Sven Rosell

Heba vill inspirera andra kvinnor

Miljöarbetare. Som barn drömde Heba Hammoush om att få köra lastbil när hon blev vuxen. När hon tagit sig till Sverige blev hon den första kvinnan från Mellanöstern som utbildade sig till lastbilschaufför.

Hallå där!

Sofie Vianden

... Du kör ägg ihop med en kvinnlig kollega och bad i Facebookgruppen Queen of the road om tips på en skoj-dekal (liknande registreringsskylt) som du och kollegan kan pryda framrutan i lastbilen med. Vad blev det för text?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Behövs det en särskild kvinnodag?

Enkät. Den 8 mars infaller Internationella kvinnodagen som vill uppmärksamma bristande jämställdhet mellan könen och kvinnors situation i alla världens länder. Behövs det en särskild kvinnodag?