Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Özz Nûjen är aktuell i Riksteaterns nypremiär av pjäsen Laika. Och han är mycket glad över att möte publiken igen.
Close
Kultur

Äntligen är publiken tillbaka!

Föreställning. I pjäsen Laika gestaltar Özz Nûjen bargästen som ingen vet vem det är. Är han en sanningssägare eller rent av Jesus? Frågan ställs på sin spets, vems perspektiv är gällande?

Transportarbetaren träffar Özz Nûjen i ett sensommarvarmt Stockholm utanför ett stort och anrikt kafé i city. Han är kanske mest känd som ståuppkomiker men är också skådespelare och föreläsare. I höst är han aktuell med pjäsen Laika som har nypremiär den 11 september i Karlstad.

Özz har kämpat hårt för att komma dit han är i dag. Via nudlar och annalkande skörbjugg började framgångarna att komma. 2019 gick det jättebra.

– Jag och Måns Möller gjorde då föreställningen Världens historia. I november tittade jag på biljettbokningarna för 2020. Det såg fantastiskt ut med 94 procent av biljetterna redan uppbokade.

Med framtida intäkter tordes Özz äntligen köpa sin drömbil. En elbil. Närmare bestämt en Tesla.

– Vad kan gå fel tänkte jag när jag klickade på beställningsknappen.

Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen.
Özz Nûjen gestaltar 12–13 olika roller i pjäsen. Foto: Christine Olsson/TT

Teslan levererades i början av mars 2020. Strax innan covid-19.

– Världen gav mig en käftsmäll. Alla föreställningar, alla jobb, ställdes in. Jag hade flugit för nära solen. Vem trodde jag att jag var? Där satt jag i min Tesla och grät.

Nu kan Özz åter möta publiken. Närmast i den italienske skådespelaren och författaren Ascanio Celestini pjäs Laika där han tillsammans med dragspelaren Markus Räsänen under 90 minuter intar 12–13 olika roller.

– En gäst kommer in i en bar. Vem är gästen? Det vet man inte. Kanske är det en hemlös? En alkis? Eller är det Jesus? Kanske bara en lögnare. Eller en sanningssägare. Poängen är att vi inte vet vem det är som berättar.

Vad är Laika för slags pjäs?

– Det är en politisk pjäs och också väldigt italiensk med allt vad det innebär med religion och synen på skuld och oskuld. Det är inte en standup men humorn används för att svälja det beska budskapet. Det blir både skratt och gråt.

Vad är det för beskt budskap?

– Det handlar om vårt Europa. Vad är det som får Europa att rulla? Vad är det som skaver? Vad finns det för orättvisor och var finns de? Vill vi ens se dem?

Lösa dem? Vi har byggt ett samhälle där vi gör de fattiga fattigare för att de rika ska kunna bli rikare. Är det så vi vill ha det? Förr kunde man arbeta sig till rikedom men det kan du inte i dag. Jobbar du på ett lager har du svårt att jobba dig rik.

Kan alla se och förstå pjäsen?

– Det krävs lite förkunskap. Är du över 15 år så har du det. Och yngre barn än så har sett föreställningen och tyckt om den. När jag frågar folk under 30 om Laika så tror de att jag pratar om att lajka inlägg på Facebook. De över 30 förstår att metaforen handlar om rymdhunden Laika.

Det är inte bara pjäsen som har nypremiär den 11 september. Det är också riksdagsval.

– Ett datum som bär många olyckor. Flygplanen som raserade tvillingtornen i New York, Anna Lindh mördades. Och mina föräldrar gifte sig, säger Özz och skrattar.

Sorg och skratt. Det går hand i hand.

I pjäsen som i livet. En sista fråga, vad hände med Teslan?

– Jo jag har den kvar. Det är mitt tecken på att jag lyckades klara mig igenom de svåra åren som varit. Jag är tacksam och ödmjuk över att nu få möta publiken igen. Det är det bästa jag vet.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Katarina Ewerlöf har en egen studio, både hemma i stan och i sommarstugan.

Katarina Ewerlöf: ”Alla skådespelare vill läsa in ljudböcker”

Prisad inläsare. Lyssnar du på ljudböcker? Då vet du att uppläsningen är nästan lika viktig som berättelsen. Transportarbetaren har träffat Katarina Ewerlöf – en av Sveriges mest populära ljudboksinläsare.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Historiska beslut i krigets skugga

Ledare. När vi trodde att det värsta eländet var över, en pandemi som skördat åtskilliga människoliv och rest nya murar mellan människor, är nästa elände en verklighet. Men till skillnad från ett elakt virus är Putin och Rysslands angreppskrig mot sitt grannland Ukraina planerat och genomfört av människor.

Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Hallå där!

Jamie Svensson

…som jobbar som taxichaufför i Varberg. Varför är det så svårt att locka folk till taxibranschen?

Månadens klubb
Terry Jonker och Hasse Ahlberg, två av sex ordinarie i SAS-lastarnas klubbstyrelse på Arlanda. Övriga är Samir Eriksson, vice ordförande, Jonas Bodell, huvudskyddsombud, och ledamöterna Conny Petrini, och Sebastian Reinemar.

Kaos är granne med klubben

SAS Ground Handling Arlanda. Kökris på terminalen, pandemi, permitteringar och personalbrist – de senaste åren har varit tuffa för all markpersonal. Samtidigt vet lastarna i SAS klubb på Arlanda sitt värde. Och att både jobbet och det fackliga uppdraget kräver mer än starka muskler.

Hallå där!

Christer Thynell

... som för fjärde året i rad uppmuntrar alla yrkesförare att skänka en krona per körd mil under september till Barncancerfonden.

Hallå där!

Christer Karlsson

…engagerad i pensionärsklubben för avdelning 9 och som ska vara entrévärd på Transports kongress i Örebro den 26–30 augusti.

Månadens medlem
Efter sommaren är Elina Matinlompolo klar med sin förarutbildning. ”Det har varit jättekul”, säger hon.

Elina lämnar macken för förarhytten

Nystart. Med en mamma och farmor och farfar som alla jobbade på bensinstation, var det självklart för Elina Matinlompolo från Luleå att också hon skulle välja den vägen. Men efter 16 år på macken är det dags för något nytt. I höst börjar hon jobba som lastbilschaufför.

Någon flytt till Stockholm blir inte aktuell om Joakim Borg blir invald för Socialdemokraterna i riksdagen. Han stannar i sin valkrets, Västmanland. Foto Kristina Sjöberg

”Det finaste man kan göra är att hjälpa andra”

Mötet. Vad är det som gör att vissa engagerar sig för att hjälpa andra? Transportarbetaren ställde frågan till Joakim Borg, ombudsman i Transports Västeråsavdelning och partipolitiskt engagerad i Socialdemokraterna.

Möte med makten
Ida Gabrielsson, vice ordförande i Vänsterpartiet, jobbar sällan från sitt arbetsrum. Hon sitter ofta nere hos partiordförande Nooshi Dagostar. Här intervjuas hon av Transportarbetarens John Antonsson. Foto Ylva Sundgren

Än är V inte färdiga med pensionerna

Val 2022. Helt plötsligt vill alla partier höja pensionen. Det är Vänsterpartiets förtjänst, om du frågar Ida Gabrielsson, partiets talesperson för pensionsfrågor. – Vi ställde kravet och vägrade att vika ner oss. Nu pratar alla om höjd pension, säger hon.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Lönen efter jobbet en vinst för V

Politisk kommentar. Säga vad man vill, men Vänsterpartiet har verkligen tagit taktpinnen när det gäller lönen efter jobbet, pensionen. Det som i höstas målades ut som orimligt dyrt ter sig rätt billigt när partier av alla kulörer fjäskar för pensionärerna med löften om mer pengar. Och det är rätt.

Hallå där!

Gabriel Abalo

…taxichaufför, som med hjälp av Transport fått nära 40 000 från den tidigare arbetsgivaren.

Månadens möte
Möte utanför macken. Ombudsmännen Christina Mattisson (med hunden Ringostar), Mikael Humlin, Magnus Lagerqvist och Magnus Dawest tillsammans med chauffören Roger Berglund och, längst till höger, RSO Johnny Wiklund.

”Det gäller att vara ute och synas”

Transport. En ström av folk på väg passerar – chaufförer, skolungdomar, bilköpare och turister. En kort bit från E4:an i Hudiksvall mötte transportare gamla och blivande medlemmar över en fika under manifestationen.

Marken mullrar under Sigalit Slutbäck, här i Solna dras nya tunnelbanelinjen fram under Tya:s kontor. Själv står hon stadigt med fötterna på jorden.

Tyas vd: ”Gemensamma insatser ger resultat”

8 frågor. För snart sex år sedan tog Sigalit Slutbäck över som högsta chef för Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya. Hon spelar ned sin egen roll, lyfter samarbete för ökad kunskap och vikten av bra klimat i alla betydelser.

Fordons- och transportprogrammet
Linnéa Elofsson, Moa Sääv, Karolina Järback och Elin Olsson trivs på Oscarsgymnasiet.

Här är en tredjedel av transporteleverna tjejer

Oskarshamn. Chaufförsyrket är stressigt och de har redan hunnit stöta på en del fördomar. Men de är övertygade om att de har valt rätt yrke. Linnéa Elofsson, Elin Olsson, Moa Sääv och Karolina Järback är elever vid fordons- och transportprogrammet inriktning transport vid Oscarsgymnasiet i Oskarshamn, en skola där en tredjedel av transporteleverna är tjejer.

Hallå där!
Sirin Celik. Foto: Lilly Hallberg

Sirin Celik

…statsvetare och utredare på Transport, som analyserar partiledarnas tal under den pågående Järvaveckan.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.