Kim Sjöberg-Staaf, återvinningscentralen i Tyresö.
Close
Välkomna, säger Kim Sjöberg-Staaf och sätter på kaffet. Transports uppsökerigrupp tittar in på återvinningscentralen i Tyresö
Close

När du får oväntat besök

Kim Sjöberg-Staaf sätter på kaffet när det plötsligt står några killar med Transportmärkta tröjor i dörren. – Trevligt, men vi har inga problem här, säger han innan han börjar berätta om överfallslarmet som snart ska installeras på återvinningscentralen.

Snart är snacket i gång. Hot och våld mot miljöarbetare har uppmärksammats de senaste veckorna, och frågan kommer upp när tre uppsökande transportare dyker upp på kretsloppscentralen i Tyresö, söder om Stockholm.

– Det kan bli lite småkonflikter med kunder som kommer just när vi har stängt eller som har glömt sitt passerkort, berättar Kim Sjöberg-Staaf.

– Om det skulle bli allvar kan vi gå in på kontoret och slå igen dörren, och här ska vi snart få en knapp som går direkt till larmcentralen, fortsätter han. Men de allra flesta kunder är bara trevliga och tar till sig när man säger åt dem att de kastar på fel ställe.

Uppsökeri för Transports avdelning 5 i Stockholm betyder att ett par, tre aktiva medlemmar från uppsökerigruppen oanmälda besöker en arbetsplats.

– Vi åker ut och säger ”hej, hur har ni det på jobbet?”. Meningen är att vi ska skapa ett kontaktnät och samtidigt hjälpa dem att få i gång en facklig struktur på arbetsplatsen, berättar Martin Margazyn.

Själv jobbar han inom bevakning och var för några år sedan på väg att gå ur Transport. Medlemsavgiften kändes dyr.

Men han gav facket en chans till och provade på en facklig grundkurs, startpunkten. Det blev flera kurser – och nu är han gruppansvarig för de ungefär tio medlemmar från olika branscher som ägnar sig åt uppsökeri. Facket har blivit hans stora intresse och nästan en passion.

– Det är häftigt att komma ut och träffa folk på olika arbetsplatser. På återvinningscentralerna har vi mött riktiga miljökämpar som brinner för sina jobb.

Återvinningen är det tredje området som uppsökerigruppen koncentrerat sig på. Varje bransch står i fokus mellan ett halvår och nio månader. Arbetsplatserna besöks ett antal gånger.

Inne på avdelning 5:s kontor i Solna finns Simon Bartosz, som är ansvarig för uppsökerigruppen.

– Vi insåg att ombudsmännen och regionala skyddsombuden inte hann med den här sortens kontakter, säger han.

Simon Bartosz konstaterar att vanliga medlemmar känner sig sedda av facket när uppsökerigruppen kommer. Utvärderingarna visar dessutom att antalet medlemmar ökar med runt 20 procent efter en avslutad aktivitet.

Martin Margazyn berättar att frågan om fackligt medlemskap inte är den första som ställs på de arbetsplatser som besöks.

– Syftet är att bygga relationer, säger han. Vi vill ha aktiva medlemmar, och mycket går ut på att ge stöd till de vi redan har. Det är ju vi tillsammans som är facket. Och så småningom ställer vi den fackliga frågan också.
På kretsloppscentralen i Tyresö är kaffet på väg att kallna. Kim Sjöberg-Staaf har en fundering som engagerar Henrik Sander, som ingår i uppsökeriet och själv jobbar inom bevakning.

– Joo, säger han. En arbetsgivare kan göra scheman som innebär jobb varje helg. Men det står i lagen att helgarbete ska undvikas om det går.

Kim Sjöberg-Staafs fråga gäller kompisen på en annan Transportarbetsplats, men snart sitter båda två fördjupade i schemat som det handlar om. Orättvist, blir det gemensamma omdömet.

– Jag tycker att din kompis ska gå till schemaplaneraren och säga att han vill vara ledig åtminstone en helg i månaden, säger Henrik Sander.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Christian Florin

…du och stuverikollegan Betim Bajrami i Göteborgs hamn har på tre veckor värvat 26 nya medlemmar till Transport.

Transportarbetarens logga

Uteslutning prövas i hovrätten

Juridik. Transports rätt att utesluta en medlem som politiskt aktivt arbetar mot förbundets mål ska avgöras av Svea hovrätt. På onsdag inleds rättegången.

Transportarbetarens logga

Uteslutning av SD-politiker uppe i rätten

Facket. Tingsrätten prövar Transports rätt att utesluta en sverigedemokratisk kommunpolitiker. I veckan hölls huvudförhandlingen i Stockholms rådhus. Den lastbilschaufför som stämt förbundet hävdar att fackets starka ställning gör uteslutningen lagvidrig.

Jobben räddade i Helsingborgs hamn

Hamn. Helsingborgs hamn har dragit tillbaka de sista varslen om uppsägning. Jobben räddades efter att Transport och Helsingborgs hamn har kommit överens om ett nytt skiftschema.

Kritik mot ytterligare höjning av inkomstkrav

Migrantarbetare. I höstas mer än fördubblade regeringen inkomstkravet för arbetskraftsinvandrare. Nu föreslås ännu en höjning. Den som tjänar under 34 200 kronor i månaden riskerar både att förlora jobb och att utvisas om förslaget går igenom.

”Vi känner inte igen Transports bild av Unionen”

Flyg. Transportarbetareförbundet gick i förra veckan ut med att man är beredd att organisera flygvärdinnor och flygvärdar som vill byta fackförbund, från Unionen till Transport. ”Vi är förvånade och känner inte riktigt igen den bild som Transport förmedlar”.

Usel väghållning hotar knäcka yrkesförare

Vägtrafik. Växlande väderlek har lett till ovanligt många potthål och isiga vägar i år. Trafikverket varnar nu för att bilar kan skadas. Men inte bara fordon går sönder – vägstandarden knäcker yrkeschaufförer.

Lyftande flygplan

Flygvärdar och flygvärdinnor vill byta fack till Transport

Flyg. Under en längre tid har kabinanställda inom flyget kontaktat Transportarbetareförbundet. De tycker inte att de får det stöd de behöver av fackförbundet Unionen, och vill byta fack. – Vi är beredda att ta över flygvärdinnorna och flygvärdarna, säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Finsk storstrejk fortsätter

Konflikt. Den här veckan slår en andra strejkvåg in över Finland. Tåg, bussar och stora delar av industrin stannar i protest mot högerregeringens politik.

Transport med i upprop för sänkt arbetstid

Politik. Fem fackförbund öppnar upp för lagstiftning om stänkt arbetstid i en debattartikel. Samtidigt förbereder Socialdemokraterna förslag om sänkt arbetstid med bibehållen lön.

Tuff väg väntar framtidens transportsystem

Teknik och trafik. Underhåll framför nyinvesteringar, effektivare koll på kostnader och klimatanpassning. Det är några inriktningar i Trafikverkets underlag för transportsystem på lång sikt.

Månadens stormöte
I panelen: Socialdemokratiska politikerna Kadir Kasirga, Gunilla Svantorp och Johan Danielsson samt Transports Jimmy Ovesson.

Här lyfter Transports frågor politiskt

Fackligt-politiskt. Det var högt tryck och många frågor när medlemmar digitalt mötte politiker på plats i LO-borgen. Ämnen för första stormötet: Reglering av taxibranschen och kontroll av yrkestrafiken så att mobilitetspakets regler verkligen följs.

Mattias Schulstad har sammanställt LO:s upphandlingsguide.

Upphandlingar sänke för LO-branscher

Offentliga upphandlingar. Färdtjänst, avfallshantering, skolskjutsar, vård och omsorg – varje år upphandlas verksamhet för över 800 miljarder kronor med skattepengar. Fast för många branscher är offentliga upphandlingar ett sänke. LO har gett ut en guide för att återta kontrollen.

Amazon riskerar böter för övervakning av anställda

Lager. Världens största e-handelsbolag, Amazon, hotas av böter på 363 miljoner kronor i Frankrike. Företaget går alldeles för långt i sin övervakning och kontroll av lagerarbetarna, menar den franska integritetsskyddsmyndigheten.

Förtroendevalda från Connect Bus på konferens i Askersund.. Foto: Mats Neander

Connectare knyter band på konferens

Facket. Förtroendevalda från Connect Bus i hela landet möttes efter nyår. Under konferensen lyftes en rad frågor – om kollektivavtal, organisering och rollen som förtroendevald.

Åkerier varnar: För få p-platser

Åkeri. Det finns för få parkerings- och omkopplingsplatser för den tunga godstrafiken. Det anser 93 procent av de företag som svarat på en enkätundersökning från Sveriges Åkeriföretag.

Osäkra jobb kan leda till tidig död

Arbetsliv. Kombinationen låg lön och otrygga anställningar leder till stress och i värsta fall för tidig död. En handbok från Karolinska institutet har tio förslag på att minska hälsoriskerna.