Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001. Foto: Angelica Brobeck
Close
Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001.
Close
Kultur

Mörk sommar hotar dansbanden

Corona. Pandemin stoppade dansen över en natt. Snart ett år senare är framtiden oviss för en hel kultur. Vissa dansband har lagt ned för gott, andra har permitterat medlemmarna. Casanovas trumslagare Hans Plahn ordnade YKB och kör lastbil.

Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå
Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå

Turnébussen står parkerad i garaget i Motala. Casanovas musik har på grund av covid-19 kommit ut till publiken på andra vägar än den vanliga. Låtarna har streamats i hög grad och bandet har både gjort egna livespelningar, i studio, och flera gångar medverkat i tv, bland annat som ett av fem i SVT:s satsning Dansa hemma.
– Men det är lite sorgligt att bussen inte får komma ut och rulla. Och man vet att det kommer att vara en hel del att fixa, slangar som torkat och så, när det är dags igen, säger Hans ”Hasse” Plahn, bandets trummis.

Oviss framtid

Frågan är när. Trots att Casanovas tillhör Sveriges största dansband är framtiden oviss i början av år 2021. Tre av fyra bandmedlemmar är permitterade. Det har varit tufft för i stort sett alla i branschen, både musiker och arrangörer. Flera dansband har gett upp och lagt ner för gott.
– Casanovas existerar i högsta grad, bandets verksamhet är levande, säger Hasse Plahn.
Efter många år och mil bakom ratten på turnébussen kör han dock själv numera lastbil, främst distribution, i Linköping. Indirekt aktualiserade pandemin tankarna om att skaffa yrkeskompetensbevis för att fylla på med jobb. Som dansbandsmusiker var han ledig måndagar och tisdagar, ibland onsdagar.
– Jag har haft körkort för lastbil sedan 2007, men förstod att jag behövde YKB. Så jag gick den korta utbildningen, och la ut en blänkare i sociala medier när det var gjort.

Fick jobb snabbt

Sedan gick det snabbt att få jobb. En bekant med åkeri hörde av sig, och på den vägen är det. För närvarande kör Hasse sällan några längre sträckor. Han ser jobbet som en chans, och det har sina fördelar jämfört med dansbandslivet:
– Det är skönt med lediga helger och att kunna fira jul som andra. Familjen ser ju mer av mig än förut, men ofta en lite tröttare Hasse. Det är en omställning med tidigare mornar …
Fast liksom de andra casanovorna längtar Hans Plahn, som är utbildad jazzmusiker, ut och möta dem som lyssnar. Publiken.
Sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han beskriver hur han försöker stå på sitt andra ben, nu under tiden som ofrivilligt hemförlovad. Det har blivit en hel del studiotid och nytt material till andra artister. Och två nya Casanovaalbum, det ena vars buggvänliga titelspår Mota Olle i grind (Amanda Lind) blivit en hit, uppskattad av kulturministern – och något av en inofficiell kampsång för branschen.

Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå
Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå

Ekonomiskt tapp

För den utomstående ser det ut som att Casanovas frontman har fullt upp. Men ändå:
– Det har varit ett enormt ekonomiskt tapp. Det närmar sig ett år då allt stått still, inte ens hos de allra största finns bufferten för att betala lön till fyra eller fem anställda, säger Henrik Sethsson.
– Du blir inte rik som dansbandsmusiker i vanliga fall, men du kan leva ett drägligt liv.
Dansband kommer med en helhetslösning ut på spelningarna. Ljudanläggning och ljus är komplett, allt finns med i bussen. Det är unikt – och det kostar, påpekar Henrik Sethsson.
– Tyvärr har ju en del tacklat av under året. För en del som haft det tufft redan tidigare blev covid dödsstöten, säger han.

Hoppas på vaccineringen

Att vaccineringen trappas upp sänder positiva signaler. Henrik ser inga problem att ”tuffa i gång” om målet nås till första maj. För sommarens spelningar är grunden för att få det att gå runt. Med upp mot 25 resandedagar per månad under perioden maj–september byggs bufferten som ska räcka hela året.
– Skulle den försvinna igen blir det svårt. Men jag hoppas och tror att det löser sig, att vi är tillbaka till sommaren. Bussen står redo och packad i hangaren i Motala.

”Publiken finns alltid”

Dansband. Thomas Deutgen är hela Sveriges dansbandsexpert och chefredaktör för tidningen Får Jag Lov. Han är övertygad om att dansmusiken alltid kommer att vara stor.

Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom
Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom

– Men jag är tyvärr rätt skeptisk till en tidig återstart när det gäller dansen i sig. Det är en helt annan sak än att gå och lyssna i en konsertsal, säger han.

– Att dansa handlar om att vara nära en okänd människa. Även om det blir tillåtet, och alla är vaccinerade, kan det finnas en oro hos publiken för att vara nära.

Frågan om dansbanden klarar att övervintra ytterligare en sommar saknar ett entydigt svar. Thomas Deutgen tror att många musiker, som tvingats se sig om efter annan sysselsättning, upptäcker hur skönt det är att vara nära hemmet och familjen – och blir kvar.

– Å andra sidan finns det inga som är så uthålliga som dansbandsmusiker. Man är van att klara sig genom tuffa tider, ekonomiska kriser och svårigheter att få genomslag i media. Publiken har alltid funnits.

Digitalt genomslag

Thomas Deutgen framhåller det digitala genomslaget musiken fått. Ett band som Donnez har hundratusentals visningar på sina nätspelningar.

– Fler lyssnar också för att det är bra låtar och köper skivor för att lyssna, inte dansa. Där är ju Lasse Stefanz i särklass.

Och något gott har det onda fört med sig, enligt ”dansbandsprofessorn”: Staten har klassat dansband som kultur och gjort det möjligt att få ekonomiskt stöd från Kulturrådet.

– Tidigare har dansbanden alltid fått klara sig själva. Plötsligt var de på samma nivå som andra artister. Det är väldigt positivt, säger Thomas Deutgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. sven-åke:
    4 februari, 2021

    Vi fäller många tårar här

Lästips:

Dimmornas bro (Waterloo Bridge) med Vivien Leigh och Robert Taylor från 1940. Foto: Mary Evans/AF Archive / TT Nyhetsbyrån

Det våras för nostalgin

Trendig känsla. Från medicinsk diagnos till varma känslor inför anblicken av försvunna glassar på GB:s karta eller Putins dödliga fantasier om ett förlorat imperium. Nostalgi tar sig många uttryck. Under långa perioder ett hånat känslouttryck. Men det verkar våras för nostalgin igen.

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Månadens klubb
Björn Breivik, Tove Themptander, Alexander Saviharju och Staffan Törnqvist från Avarnklubben i Stockholms styrelse. Foto: John Antonsson

Avarnklubben satsar på arbetsmiljön

Bevakning. Transports fackklubb på Avarn jobbar hårt med att arbetet ska vara säkert och att den som blivit sjuk ska få hjälp. Företaget är med och betalar så att ett skyddsombud på heltid kan arbeta med rehabiliteringsärenden.

Månadens medlem
Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen.

”Innan jag började här hade ingen talat om facket”

Hamn. Född och uppvuxen i Gävle var Gustaf Dubeck länge rätt omedveten om stadens hamn och dess betydelse. I dag är han sedan många år fast som hamnarbetare, har funnit kärleken på samma skift, spelar i band där tre av fyra har anknytning till hamnen. Och är vice ordförande i en av landets största Transportklubbar.

Transports blockad av ryska fartyg
Jimmy Åsberg är ordförande för Transports avdelning 1 Hamn Norrland/Mellansverige. Foto: Lilly Hallberg

”Att vi lägger ett sådant varsel är stort”

7 frågor. Hamnarbetarna har hamnat i fokus när det gäller aktioner till stöd för Ukraina i det ryska anfallskriget. Hamnavdelning 1:s ordförande Jimmy Åsberg svarar på frågor om blockaden.

Möte med makten
Moderaternas Johan Forssell intervjuas av Transportarbetarens John Antonsson.

”Svensk rättspolitik är väldigt ängslig”

Val 2022. Vilken roll ska ordningsvakterna ha i framtidens brottsbekämpning? På det och mycket annat svarar Moderaternas rättspolitiska talesperson Johan Forssell i Transportarbetarens artikelserie ”Möte med makten.”

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Muf-metoder

Kent Källqvist kommenterar. Min gode vän Hans Tilly, Byggnadsarbetareför­bundets förre ordförande, fick ett avkapat hästhuvud i ett paket till sin arbetsplats. Av­sändare var Johan Forssell, samma man som nu är Moderaternas rättspolitiska talesman. Samme man som i intervjun här intill kräver hårdare tag mot de som hotar och trakasserar.

Hallå där!

Jens Holm (V)

…ordförande i riksdagens trafikutskott, som har tagit emot 16 301 namnunderskrifter från Synskadades Riksförbund, Förbundet Sveriges Dövblinda och Unga med Synnedsättning.

Månadens studiesatsning
Ludwig Eriksson, Viktor Andersson och Rasmus Grahm tar tillsammans med ett par andra transportare fram ett nytt material för skolinformation. Foto: John Antonsson

Nytt material ska locka unga till facket

Transport. Efter två år av pandemi kraftsamlar Transport för att komma ut på skolorna och informera ungdomar om facket. En grupp är i full gång med att ta fram ett nytt material för skolbesöken.

Månadens medlem
Niclas Jürgens stora fritidsintresse är musiken och han har lyckats komma tillbaka som gitarrist efter en arbetsplatsolycka där han miste en fingertopp. Foto: Urban Löfqvist

Chaufförsjobbet blev ett framgångsrecept

Åkeri. Som liten drömde han om ett liv på vägen som lastbilschaufför. För drygt 20 år sedan valde Niclas Jürgens att förverkliga drömmen. Bakom sig lämnade han livet som kock på finkrogar som anrika Savoy i Malmö och Sheraton i Köpenhamn.

Möte med makten
Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin pratar valår med Transportarbetarens reporter John Antonsson. Foto: Pernilla Ahlsén

”Det har varit en tuff tid”

Val 2022. Den 11 september är det val i Sverige. LO kommer att satsa rekordmycket resurser på en socialdemokratisk valvinst. Men vad gör Socialdemokraterna för att förtjäna stödet? Partisekreterare Tobias Baudin lovar ett parti som visar Sveriges arbetare respekt och försvarar samtidigt svängningen i LAS-frågan.

Kent Källqvist. Foto: Christina Ahlund

Upp till bevis (S)

Kent Källqvist kommenterar. Vi är ingenting som parti utan starka förbund”, säger Tobias Baudin, partisekreterare i Socialdemokraterna. Men hur är det då med respekten för facken hos regeringspartiet?

Internationella kvinnodagen
Illustration: Shutterstock

Transportare: Därför behövs den 8 mars, trots allt

Politik. På väg, men inte framme – i dag, den 8 mars, uppmärksammas kvinnors situation och ojämställdhet över hela världen. Facket har av tradition en central roll i arbetet för ett rättvist och jämlikt samhälle.

Nora Lööw och Moa Nygren. Foto: Robin Nielsen

Nora Lööw och Moa Nygren

Utbildning. Nora och Moa går fordonsprogrammet med transportinriktning på Uppsala yrkesgymnasium Jälla och skriver ett arbete om jämställdheten i transportbranschen.

Peter Nertling inne på kontoret, varifrån chaufförerna får arbetsledning. Foto: Lilly Hallberg

Tillbaka på åkeriet som transportledare

Mötet. Peter Nertling miste sin behörighet för tunga fordon på grund skärpt tolkning av EU-direktiv. Men livet tog en ny väg, in på åkeriet som han tidigare kört för.