Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001. Foto: Angelica Brobeck
Close
Frontmannen och sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han har skrivit för band som Lasse Stefanz och Black Jack, liksom sammanlagt tolv bidrag till Eurovision, bland annat Friends vinnarmelodi Lyssna till ditt hjärta, 2001.
Close
Kultur

Mörk sommar hotar dansbanden

Corona. Pandemin stoppade dansen över en natt. Snart ett år senare är framtiden oviss för en hel kultur. Vissa dansband har lagt ned för gott, andra har permitterat medlemmarna. Casanovas trumslagare Hans Plahn ordnade YKB och kör lastbil.

Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå
Trummisen Hans ”Hasse” Plahn är skolad jazzmusiker och även den som i vanliga fall kör Casanovas turnébuss. Relativt tidigt under pandemin valde han att satsa på YKB och kör i dag lastbil för ett Linköpingsåkeri. Foto: Kristoffer Lönnå

Turnébussen står parkerad i garaget i Motala. Casanovas musik har på grund av covid-19 kommit ut till publiken på andra vägar än den vanliga. Låtarna har streamats i hög grad och bandet har både gjort egna livespelningar, i studio, och flera gångar medverkat i tv, bland annat som ett av fem i SVT:s satsning Dansa hemma.
– Men det är lite sorgligt att bussen inte får komma ut och rulla. Och man vet att det kommer att vara en hel del att fixa, slangar som torkat och så, när det är dags igen, säger Hans ”Hasse” Plahn, bandets trummis.

Oviss framtid

Frågan är när. Trots att Casanovas tillhör Sveriges största dansband är framtiden oviss i början av år 2021. Tre av fyra bandmedlemmar är permitterade. Det har varit tufft för i stort sett alla i branschen, både musiker och arrangörer. Flera dansband har gett upp och lagt ner för gott.
– Casanovas existerar i högsta grad, bandets verksamhet är levande, säger Hasse Plahn.
Efter många år och mil bakom ratten på turnébussen kör han dock själv numera lastbil, främst distribution, i Linköping. Indirekt aktualiserade pandemin tankarna om att skaffa yrkeskompetensbevis för att fylla på med jobb. Som dansbandsmusiker var han ledig måndagar och tisdagar, ibland onsdagar.
– Jag har haft körkort för lastbil sedan 2007, men förstod att jag behövde YKB. Så jag gick den korta utbildningen, och la ut en blänkare i sociala medier när det var gjort.

Fick jobb snabbt

Sedan gick det snabbt att få jobb. En bekant med åkeri hörde av sig, och på den vägen är det. För närvarande kör Hasse sällan några längre sträckor. Han ser jobbet som en chans, och det har sina fördelar jämfört med dansbandslivet:
– Det är skönt med lediga helger och att kunna fira jul som andra. Familjen ser ju mer av mig än förut, men ofta en lite tröttare Hasse. Det är en omställning med tidigare mornar …
Fast liksom de andra casanovorna längtar Hans Plahn, som är utbildad jazzmusiker, ut och möta dem som lyssnar. Publiken.
Sångaren Henrik Sethsson är också låtskrivare och producent. Han beskriver hur han försöker stå på sitt andra ben, nu under tiden som ofrivilligt hemförlovad. Det har blivit en hel del studiotid och nytt material till andra artister. Och två nya Casanovaalbum, det ena vars buggvänliga titelspår Mota Olle i grind (Amanda Lind) blivit en hit, uppskattad av kulturministern – och något av en inofficiell kampsång för branschen.

Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå
Framför riksdagshuset, från vänster: Jimmy Lindberg (gitarr och sång), Hans Plahn (slagverk), Henrik Sethsson (sång och keyboard) och Stefan Ryding (bas och sång). Casanovas har länge varit ett av landets flitigaste när det gäller att turnera. 2019 kunde Vadstenabandet fira sitt 30-årsjubileum. Foto: Kristoffer Lönnå

Ekonomiskt tapp

För den utomstående ser det ut som att Casanovas frontman har fullt upp. Men ändå:
– Det har varit ett enormt ekonomiskt tapp. Det närmar sig ett år då allt stått still, inte ens hos de allra största finns bufferten för att betala lön till fyra eller fem anställda, säger Henrik Sethsson.
– Du blir inte rik som dansbandsmusiker i vanliga fall, men du kan leva ett drägligt liv.
Dansband kommer med en helhetslösning ut på spelningarna. Ljudanläggning och ljus är komplett, allt finns med i bussen. Det är unikt – och det kostar, påpekar Henrik Sethsson.
– Tyvärr har ju en del tacklat av under året. För en del som haft det tufft redan tidigare blev covid dödsstöten, säger han.

Hoppas på vaccineringen

Att vaccineringen trappas upp sänder positiva signaler. Henrik ser inga problem att ”tuffa i gång” om målet nås till första maj. För sommarens spelningar är grunden för att få det att gå runt. Med upp mot 25 resandedagar per månad under perioden maj–september byggs bufferten som ska räcka hela året.
– Skulle den försvinna igen blir det svårt. Men jag hoppas och tror att det löser sig, att vi är tillbaka till sommaren. Bussen står redo och packad i hangaren i Motala.

”Publiken finns alltid”

Dansband. Thomas Deutgen är hela Sveriges dansbandsexpert och chefredaktör för tidningen Får Jag Lov. Han är övertygad om att dansmusiken alltid kommer att vara stor.

Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom
Thomas Deutgen. Foto: Hans-Peter Bloom

– Men jag är tyvärr rätt skeptisk till en tidig återstart när det gäller dansen i sig. Det är en helt annan sak än att gå och lyssna i en konsertsal, säger han.

– Att dansa handlar om att vara nära en okänd människa. Även om det blir tillåtet, och alla är vaccinerade, kan det finnas en oro hos publiken för att vara nära.

Frågan om dansbanden klarar att övervintra ytterligare en sommar saknar ett entydigt svar. Thomas Deutgen tror att många musiker, som tvingats se sig om efter annan sysselsättning, upptäcker hur skönt det är att vara nära hemmet och familjen – och blir kvar.

– Å andra sidan finns det inga som är så uthålliga som dansbandsmusiker. Man är van att klara sig genom tuffa tider, ekonomiska kriser och svårigheter att få genomslag i media. Publiken har alltid funnits.

Digitalt genomslag

Thomas Deutgen framhåller det digitala genomslaget musiken fått. Ett band som Donnez har hundratusentals visningar på sina nätspelningar.

– Fler lyssnar också för att det är bra låtar och köper skivor för att lyssna, inte dansa. Där är ju Lasse Stefanz i särklass.

Och något gott har det onda fört med sig, enligt ”dansbandsprofessorn”: Staten har klassat dansband som kultur och gjort det möjligt att få ekonomiskt stöd från Kulturrådet.

– Tidigare har dansbanden alltid fått klara sig själva. Plötsligt var de på samma nivå som andra artister. Det är väldigt positivt, säger Thomas Deutgen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. sven-åke:
    4 februari, 2021

    Vi fäller många tårar här

Lästips:

Transportarbetarens logga

Inget klargörande från DSV om åkerihärvan i Norrköping

Åkeri. Speditören DSV kommenterar inte uppgifterna om tricksande med kontrakt och bolag, efter att åkeriet Norrköping Transport NL skapat negativa rubriker i media.

Transportarbetarens logga

Krav på plexiglas och stopp för passagerare i taxi-framsätet

Taxi. Plexiglas och stopp för framsätesåkning vid sjukresor. Efter ökad smittspridning och påtryckningar från Transport följer Region Västernorrland i Stockholms spår och ökar corona-säkerheten för både taxiförare och passagerare.

Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Krisbransch. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Ett år med corona
Flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten tycker att läget börjar ljusna ”även om det finns svårigheter kvar att övervinna”. Efter varierande permitteringsgrad är han tillbaka på 80 procent arbete vid Arlanda.

”Osäkerheten är jobbigast”

Flyget. Kasten har varit många för flygfraktsarbetaren Magnus Bärnsten. Fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan under ett års pandemi. – Kommer vi att klara det? Vad händer när permitteringsstödet löper ut?

Väntan, hopp som glimmat till och ny väntan. Efter ett år med corona är flygets framtid ännu oviss och hallarna ganska tomma på Arlanda.

Flyget behöver konstgjord andning

Krisbransch. Permitteringar, varsel, uppsägningar, tänt hopp som släckts igen. Ett års kamp mot corona har tärt hårt på flygbranschen. ”Flyget ligger i respirator, väntar på vaccin och hävda inreseförbud”.

Månadens avdelning
Tommy Wallin, Mikael Löwdin, Kimberley Westermark, Joakim Borg och Thomas Grundell har roligt tillsammans – när de väl får chansen att ses.

”Vi vågar prova nya saker”

Norra Mälardalen. Trots corona är det fullt ös på Transports avdelning i Norra Mälardalen. Ombudsmännen har mycket att göra och alla längtar tills de får hitta på saker med medlemmarna igen.

Månadens medlem
) ”Det finaste en fiskare kan ge en annan är att släppa tillbaka fisken. Att vara försiktig och se till att den mår bra, så att någon annan får chansen att fånga den”, säger Martina Sjöstedt.

”Fisket betyder allt för mig”

Sportfiske. – Adrenalinet rinner till. Jag får måsben och bara skakar! Tankbilsföraren Martina Sjöstedt beskriver känslan när hon avgår med segern och landar en fet gädda i håven.

Kultur
Författaren Ann-Helén Laestadius har skrivit sin första bok för vuxna. Den handlar om rasism mot samer och dem som dödar renar. Foto: ©Elisabeth Ohlson

”Jag har stundtals varit väldigt arg”

Samehat. En ren dödas av en främling. Barnet Elsa blir vittne. För alltid påverkad. I Ann-Helén Laestadius första roman för vuxna kastas vi rakt in i samehatets mest blodiga uttryck.

Hallå där!

Christel Ingemansson

… branschkunnig inom transportsektorn på Arbetsförmedlingen.

Månadens klubb
Klubbordförande och skyddsombud Niclas Gustafsson i snöyran vid Icas lager.

”Skippa inte raster, chaufförer!”

Ica EHL. Fyra dagar till julafton. Brinnande pandemi. Då startar chaufförerna, som kör ut matkassar för Ica e-handel i Jordbro, en Transportklubb. – Förarnas frågor behöver lyftas fram, säger klubbordförande Niclas Gustafsson.

Månadens medlem
Facket måste trycka på ännu mer om bättre pensioner, sjukförsäkring och a-kassa som går att leva på, manar sopgubben Tommy Zäta. Han är besviken över Socialdemokraternas högersväng. Och uppmanar partiet att säga upp januariöverenskommelsen. ”Börja driva arbetarpolitik igen!” Foto: Justina Öster

Sopig pension inget för Zäta

Stolt arbetare. Tommy ”Zäta” Zetterqvist är stolt sopgubbe – från den tid då yrket var eftertraktat. Som tidigare facklig kämpe har han ett och annat att säga till Stefan Löfven och regeringen. Om a-kassa, sjukpenning. Och en pension som går att överleva på.

Hallå där!
Saied Tagavi

Saied Tagavi

… taxiförare som strider för bättre villkor för kåren och fria fack i Iran.

David Eklind-Kloo har undersökt vad vi gör på jobbet, och vad jobbet gör med oss. Foto: John Antonsson

Så mår vi av jobbet

5 frågor. En stor del av livet levs på jobbet. Ganska många trivs inte särskilt bra när de gör det. David Eklind-Kloo har skrivit en bok som undersöker vad som händer med oss när arbetet känns meningslöst. Han skissar också på visioner om ett arbetsliv med större mening.

Månadens ombudsman
Tony Blomberg avd 3 Göteborg

Facklig räv går i pension

Göteborgsavdelningen. "Och vem fan är du? Dig ska jag nog dra latmasken ur!" Så röt arbetsledaren när lastbilsföraren Tony Blomberg började på åkeriet. Han engagerade sig fackligt och blev ombudsman, men nu stundar pensionen.