Ledare

Modernare arbetsrätt – fråga Bengt Erik

Ledare. För 18 år sedan skrev vi om Bengt Erik. Han hade fått sparken från Statoilmacken i Lycksele. Motiveringen var arbetsbrist.

Bengt Erik hade visserligen jobbat längst av de tre anställda på stationen, men det hjälpte inte. Inte när de fyra borgerliga partierna, med stöd av Miljöpartiet, precis drivit igenom undantaget i lagen om anställningsskydd (las).

I företag med upp till tio anställda kunde arbetsgivare vid neddragningar fritt välja ut två personer som undantas från den grundläggande principen ”sist-in-först-ut”.

Bengt Erik var fackligt aktiv sedan många år. Mackägaren fick en gratischans att bli av med en obekväm anställd. Om Bengt Erik verkligen var obekväm visste knappast ägaren, han hade nyligen tagit över stationen. Men varför chansa?

Någon kanske tänker att Bengt Erik i alla fall hade förtur till återanställning, om macken behövde mer personal igen. Sant. Enligt las har personer som sägs upp på grund av arbetsbrist förtur till jobb i nio månader.

I Lycksele bidade mackägaren tiden. Dagen efter att Bengt Eriks nio månader tickat ut anställde stationen två andra biträden.

Nu ska arbetsrätten ”moderniseras”. Utredaren föreslår att undantaget för två personer ska utvidgas till fem. På alla företag – oavsett storlek.

Du kan nog själv räkna ut vad det kan innebära på mackar, åkerier och andra företag med låt säga 6–7 anställda. Blir det skyddsombudet och de äldre slitna chaufförerna som blir kvar när en ekonomiskt pressad arbetsgivare drar ner?

I decennier har drevet gått mot las, och särskilt turordningsreglerna. Ledande arbetsgivarföreträdare inom transportsektorn har uttalat att just turordningsreglerna egentligen inte är något stort problem, men det har Centern och Liberalerna missat.

De har också missat den enorma maktförskjutning som skett de senaste 25 åren på svensk arbetsmarknad. Och den har inte varit till fackets fördel.

Centerns vikarierande partiledare, Anders W Jonsson, upprepar som en papegoja att dagens anställningsskydd gör att företagen drar sig för att anställa.

Var finns bevisen för det?

I dag kan arbetsgivare provanställda, om det finns minsta tveksamhet. Eller ta in folk på ”allmän visstid” och sedan stapla påhugg på varandra. Personal kan hyras in. Det går dessutom utmärkt att sparka redan fast anställd personal och ersätta dem med inhyrda, efter ett utslag i Arbetsdomstolen.

I januariöverenskommelsen klafsade Socialdemokraterna, med stöd av den S-märkta LO-ledningen, ut i ett minfält.

Vägen tillbaka är inte lätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Johan larsson:
    25 juni, 2020

    Inte helt korrekt att ag fritt kan välja två.

    8 § Vid uppsägning på grund av arbetsbrist och vid permittering skall facklig förtroendeman, utan hinder av 22 § lagen (1982:80) om anställningsskydd, ges företräde till fortsatt arbete, om det är av särskild betydelse för den fackliga verksamheten på arbetsplatsen. Kan förtroendemannen endast efter omplacering beredas fortsatt arbete, gäller som förutsättning för att han skall ges företräde att han har tillräckliga kvalifikationer för detta arbete.

    [S2]Uppsägning som sker i strid med första stycket skall på yrkande av förtroendemannen förklaras ogiltig. Härvid skall 34 § andra och tredje styckena, 37, 39, 40 och 42 §§ samt 43 § andra stycket lagen (1982:80) om anställningsskydd gälla. Lag (1982:87).

    Här har facket tolkningsföreträde. Hade nog gått att rädda honom med hjälp av förtroendemannalagen.

    I förslaget nu föreslås facklig representants ställning oförändrad.

Lästips:

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Utbildning i nya LAS inte en rättighet”

LAS. Rätt till betald utbildning var den stora gåvan till arbetstagarna när parterna presenterade sitt förslag om förändrat anställningsskydd. Men i regeringens utredares förslag har det bantats ned till en post i statens budget.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

”Totalt missat tryggheten på jobbet”

Arbetsrätt. Bättre omställningsstöd. Till priset av förlorad trygghet på jobbet. Kritiken från flera LO-förbund var stark efter att regeringen lagt fram vad man kallar ”den största reformen på svensk arbetsmarknad i modern tid.”

Transports förbundsordförande Tommy Wreeth har haft en hektisk vinter, med avtalsförhandlingar, LAS-strider i LO och en pandemi som försvårat det fackliga arbetet.

Fyra år i hetluften

Kongress 2022. Fyra år har gått sedan Transports kongress i Örebro, då Tommy Wreeth valdes till förbundsordförande. Fyra ovanligt turbulenta år. Om 15 månader är det dags för ny kongress.  – Får jag förtroendet ställer jag gärna upp en period till, säger han.

Kräv att vi ska få använda toaletten!

Insändare. Det är ingen hemlighet att gigekonomins företag, som Foodora, inte tar hänsyn till arbetarnas rättigheter och säkerhet. Förutom usla arbetsvillkor, mycket låga löner och osäker arbetsplats, måste vi också utstå omänskligt bemötande av restaurangerna.

Utsatt arbete i färdtjänsten

Insändare. Vi färdtjänstchaufförer är en av de personalgrupper som får samhället att fungera. Vi tillhör en samhällsviktig funktion. Vi kör barn med olika behov till skolan. Äldre till daglig verksamhet, vårdinrättningar och sjukhus.

Jag känner mig verkligen inte trygg …

Ordförandeord. En fråga man kan ställa sig i dessa i flera avseenden märkliga tider är ju vad som i framtiden kommer att vara det så kallade nya normala. Jag tänker på flera saker, men vill börja med det som håller på att hända inom LO.

Nu lämnar jag över

Ledare. Det här blir min sista ledarkrönika i Transportarbetaren. Efter 19 år som chefredaktör lämnar jag stolen, för att gå i pension lite senare i år. Många tankar snurrar när jag försöker summera min tid på Transport och förbundets medlemstidning.

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Att bygga ett hus tillsammans

Hattstugan. Vad gör man då den vuxna dottern är ledsen, har problem med en tidigare relation, är sliten efter flera års nattjobb som barnmorska och av att vara ensamstående med ett barn? Och hon har en enda stor önskan: att bygga ett eget hus? Jo vi bygger förstås ett!

Diktaturen som alla älskar?

Politik. Vid mina ändlösa körningar upp och ner genom landet noterade jag att det var ovanligt många ekipage med sjöcontainers på vägarna strax efter påsk. Helsingborgs godsbangård var också full av containertåg.

Klarna skor sig på fattiga

Skuldfälla. De flesta känner nog till inkasso- och finansbolaget Klarna. Dess historia från några studenter på Handelshögskolan som fick en idé, till ett företag med miljardomsättning är inget annat än en framgångssaga.

Individuella löner styrs av godtycke

Debatt. Hur är det möjligt att fortsätta med individuella löner? Trots detta har man fortfarande individuell lönesättning inom offentlig verksamhet.

Bannlys ackord på samhällsbetalda resor

Insändare. Låt oss gå samman i hela landet, lägga ner jobbet, samla ihop oss utanför riksdagshuset och ställa politikerna mot väggen. Det är sjukt att köra gamla, sjuka och skolbarn på ackord! Att det bara får fortgå år efter år.

Kasta sten i glashus…

Ledare. Posten, numera Postnord, har fått ta mycket skit genom åren. En del är säkert motiverat, men det finns ändå skäl att nyansera bilden.

Man får städa upp sin egen skit

Ordförandeord. Transportarbetareförbundet tar alltid strid för sina medlemmar när striden måste tas. Vi som är medlemmar i förbundet har detta som en naturlig del av förbundets DNA, våra utbildningar präglas av detta och våra anställda och förtroendevalda fostras in i detta.

Ditt liv mäts i pengar

Debatt. Under de första månaderna när coronapandemin bröt ut stannade världen och Sverige upp. Med följden att arbetsplatsolyckorna minskade och antalet människor som dog på sitt arbete minskade kraftigt. 2020 såg ut att bli ett bättre år än på tio år.

Kamp enda vägen ut ur gig-träsket

Ledare. I februari tecknade Transport ett kollektivavtal för Foodoras uppåt 2 200 cykel- och mopedbud. Uppgörelsen kom efter en kampanj där förbundet värvat hundratals bud som medlemmar.

Otroligt mycket står på spel framöver

Ordförandeord. Vi närmar oss så sakta uppstarten på en ny valrörelse, en valrörelse som troligen blir den viktigaste på väldigt länge.