Mjältbrandstester skapade oro i Göteborgs hamn

21 personer behandlades med antibiotika efter att containrar som misstänktes kunna innehålla mjältbrand lossats i Göteborgs hamn. Några oroliga dygn senare kunde hamnarbetarna och personalen vid Jordbruksverket andas ut. Klövmjölet som importerats från Indien var inte smittat.

Mjältbrand, eller så kallad antrax, är en mycket allvarlig infektionssjukdom. Enligt Vårdguiden förekommer den främst hos djur, men kan i vissa fall även överföras till människor. Bakterierna bildar sporer som kan spridas genom luften.

Peter Henningsson är chef vid Jordbruksverkets enhet för foder och hälsa. Han berättar om händelsen, då en sändning med sammanlagt sex containrar fyllda med klövmjöl nådde Jordbruksverkets gränskontrollstation i Göteborgs hamn i början av april. En händelse som uppmärksammades stort i media.

Klövmjöl tillverkas av klövar och hovar och används som gödningsmedel på åkrar med mera. Några misstankar om smitta fanns inte, men en av containrarna fastnade i myndighetens slumpvisa stickprovskontroller, då bland annat förekomsten av salmonella och andra bakterier undersöks.

När Jordbruksverkets personal öppnade containern, föll flera 60–70 kilos säckar ut och gick sönder. Innehållet dammade och spred sig över flera anställda och personal i närheten. Eftersom mängden var så pass stor bestämde sig Jordbruksverket för att ta extra prover, även på mjältbrand.

– Det var en ren försiktighetsåtgärd som vi vidtog efter att ha kontaktat smittskyddsläkaren, betonar Peter Henningsson.

Misstänkta fall av mjältbrand ska alltid rapporteras till den lokala smittskyddsenheten, som vidtar åtgärder, liksom till Folkhälsoinstitutet. Proverna skickades till Statens veterinärmedicinska anstalt för analys.

På grund av att mjältbrand är en så allvarlig sjukdom behandlades för säkerhets skull även anhöriga till den personal som fått klövmjöl på sig.

Den öppnade containern fraktades samma dag till en låst bearbetningsanläggning i trakten av Mariehamn. Där kom ytterligare personer i kontakt med den och därför fick även de antibiotika, i förebyggande syfte.

Två av dem som behandlades med penicillin var, enligt uppgifter från Göteborgs hamn, stuveriarbetare och medlemmar i Transport. Oro och rykten spreds, innan smittskyddsläkaren kunde ringa upp berörda med lugnande besked. Deras arbetskläder hade då förseglats eller bränts upp, av försiktighetsskäl.

På APM Terminals togs även lastmaskinen, Movern, som använts vid lossning av klövmjölet ur arbetet. Personalen kallades till informationsmöte med bland annat företagets säkerhetsansvariga för att få svar på sina frågor.

– Händelsen har hanterats på rätt sätt, konstaterade Transports huvudskyddsombud på APMT, Daniel Börjesson.

Klövmjöl har passerat gränskontrollstationen i Göteborgs hamn förut. Kan avsändaren visa godkända handlingar om att godset behandlats enligt gällande regler inom EU brukar det inte vara några problem.

– Normalt är det absolut ingen risk att lossa den här typen av containrar, försäkrar Peter Henningsson på Jordbruksverket.

Roger Jönsson är regionalt skyddsombud i Transports hamnavdelning 2. Han har länge arbetat med skydd mot farliga ämnen i importerade containrar. Misstankar om mjältbrand i lasten har han däremot aldrig stött på förut.

– Mjältbrandsbakterier kan ju användas som biologiska strids- eller terrormedel och hittills har jag bara hört talas om det i dödliga brevförsändelser i USA.

I mitten av april deltog Roger Jönsson i en workshop om skadligt innehåll i containrar. Det är en viktig arbetsmiljöfråga som lyfts i hamnarna runt om i Europa eftersom stuveriarbetarna riskerar att få i sig gifterna när de öppnar containrarna, förklarar han.

– Billiga gaser, bland annat stridsgaser från andra världskriget, används som bekämpningsmedel i containrar från Asien för att ta död på ohyra. Det är allvarligt att man ofta inte följer gällande regelverk och viktigt att lyfta frågan eftersom problemen tyvärr inte minskar utan snarare ökar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Facket: Regionen ”glömde” sociala villkor

Bevakning. Region Gävleborgs upphandling innebär att Avarn tar över från Securitas. Transports avdelningar i regionen är starkt kritiska till regionens upphandlingsunderlag för bevakningstjänster – det missar målet när kraven på arbetsmiljö inte inkluderar villkor som rimliga arbetstider, skälig lön och kollektivavtal, enligt facket.

Assistansprofil anses ha förhandlingsvägrat

Arbetsrätt. Det gick inte längre. Sedan i somras har Göteborgsavdelningen försökt nå den högprofilerade företagaren rörande en rad brister i en chaufförs anställning. Nu rör det förhandlingsvägran enligt mbl. Och flera fall av brott mot las.

Ny aktör tar över färdtjänst och skolskjuts

Servicetrafik. Taxi Drakstaden i Sundsvall försattes i konkurs i slutet av november. Det efter larm om en rad brister med färdtjänsten, skolskjutsar och taxiväxeln. Nu är det klart med ett nytt företag som tar över och kör kommunens servicetrafik.

tre julklappspaket

Årets hjulklapp – går till Sveriges färdtjänstförare!

Färdtjänst. Sträck på er, alla färdtjänstchaufförer! Riksförbundet M Sverige vill överlämna årets hjulklapp till er för ert dagliga arbete – som gör det möjligt för personer med olika funktionsvariationer att ta sig runt och vara mer delaktiga i samhället.

Transport utbildar nya ombudsmän

Utbildning. Det är nästan tio år sedan sist. Men nu är det dags igen. Elva aspiranter deltar på Transports utbildning för att få nya ombudsmän till förbundet.

Nio får gå när hamnen minskar bemanning

Hamn. Förhandlingarna är avslutade i Norrköping. Nio hamnarbetare måste sluta. Skogsindustrins kris är hamnbolagets motivering. Men Transports förhandlare ifrågasätter att det inte skulle finnas jobb för de uppsagda.

Kameraövervakning / Securitas logga / IMY:s logga

Allt fler företag vill registrera vad de anställda gör

Integritet. Synen på GDPR har ändrats från jätteskräck för att företagen ska tvingas betala höga skadestånd till att det var ju inte så farligt. Men nu är lagstiftningen högst aktuell igen i och med att allt fler företag vill installera datorsystem för att registrera vad de anställda gör.

Läkarrock med stetoskop. Läkaren skriver för ett läkarintyg.

Har åkaren rätt att få se resultaten från min hälsokontroll?

Åkeri. Har min arbetsgivare rätt att få se resultaten från hälsokontrollen – när jag besöker läkare för att förlänga mitt körkort för tung trafik? Det undrar en arg lastbilsförare, 60 plus, vars läkare krävde att få skicka resultaten direkt till hans åkeri.

Musikhjälpen är i gång – med Transport!

Insamling. Musikhjälpen är på plats på Stora torget i Karlstad i veckan. Bössorna är öppna. Och Värmlandsavdelningen har utmanat Transports övriga avdelningar att skänka pengar. Årets motiv: Alla barn har rätt att gå i skolan.

Här i Västland, mellan Tierp och Karlholm i norra Uppland, omkom en nyanställd miljöarbetare under arbete med sophämtning i maj i år. Enligt polisens uppgifter direkt efter olyckan handlade det om att hon fallit av bilen då hon stod baktill mellan två hämtningsstationer. Foto: Lilly Hallberg

Renhållningsbolag ändrar rutiner efter dödsolycka

Miljöarbete. I våras omkom en renhållningsarbetare i Tierps kommun efter att ha fallit av sopbilen och slagit i huvudet. Företaget där kvinnan arbetade har nu stärkt säkerhetsrutinerna.

Fråga facket
Petra undrar över hur lång uppsägningstid hon har. Illustration: Martin Heap

Hur lång uppsägningstid har jag?

Transport. Petra undrar över hur lång hennes uppsägningstid är och Nischay vill veta hur man räknar ut avdrag för vab. Det och fler frågor svarar Transports experter på.

Olovlig körning blir fall för HD

Juridik. Chauffören saknade behörighet att köra svenskregistrerad lastbil enligt körkortslagen. Men hovrätten ogillade åtalet om olovlig körning. Riksåklagaren har nu överklagat domen till Högsta domstolen (HD).

Måsar skitar ner i hamnen

Hamn. Falskt alarm. Det är inget ”skarvkaos” med hamnarbetare som riskerar att halka i fågelbajs i Helsingborgs hamn. Något som flera medier rapporterade om i oktober. "Men vi har en del problem med måsar".

Taxibolag i Sundsvall i konkurs

Servicetrafik. Taxi Drakstaden har fått hård kritik för brister när det gäller färdtjänst och skolskjutsar i Sundsvall. På torsdagen försattes taxibolaget, som har avtal med kommunen, i konkurs.