Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen.
Close

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

– Vi har kämpat i över 15 år för att få upp kärlen ur källaren. Nu säger klimat- och miljöministern att vi ska tillbaka dit, säger Peter Strålind, miljöarbetare och lokalt skyddsombud.

Enligt förslaget som nu är ute på remiss ska kommunerna ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som enbart ska stå för kostnaden. Förslaget innebär att dagens 5 000 återvinningsstationer ska vara borta senast år 2026.

Syftet är att underlätta hushållens källsorteringen genom att förlägga den i direkt eller nära anslutning till bostaden. På så vis hoppas regeringen att återvinningen av papper, plast, glas och metall ska öka.

Få anpassade lokaler

Problemet är att få fastigheter har lokaler som är anpassade för källsortering och risken är stor att arbetsmiljön för miljöarbetarna försämras betydligt, när kärlen för sortering hamnar i källare och andra svåråtkomliga utrymmen, varnar Peter Strålind.

– Sophämtning är redan en problematisk arbetsmiljö, med hög sjukfrånvaro och förslitningsskador på grund av tunga lyft. Det här förslaget innebär att det blir värre. Skyddsombuden kommer troligtvis inte godkänna att miljöarbetarna springer och hämtar kärl i källare igen.

Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén
Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén

Tomgång

Peter Strålind menar att de beräknade miljövinsterna dessutom blir mindre om man även räknar in att bilarna ska stå på tomgång medan miljöarbetarna springer i källare.

– Bilarna måste nämligen vara i gång för att tömningen av kärlen ska fungera, säger han.

Hur skulle hämtningen av sopor och återvinning se ut om du som skyddsombud fick bestämma?

– Då skulle sorteringen ske i ett särskilt sophus utan nivåskillnader, i direkt anslutning till körbanan med lastzon framför så att vi slipper stå mitt i körbanan. Då skulle vi slippa mycket arbetsmiljörelaterade skador. Det handlar ju om att de som tömmer kärlen ska kunna gå till jobbet utan att bli utslitna och skadade, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Jag kan inte fatta varför sopkärlen inte redan står vid vägkanten i anslutning till bostäderna så att kärlen går att tömmas maskinellt av chauffören från lastbilshytten istället för att manuellt rulla sopkärlen till lastbilen för att tömmas och sedan tillbaka in på gården eller källaren.För mig är detta "stenåldern" att det är två renhållningsarbetare som åker i samma lastbil och sedan manuellt drar och puttar sopkärl.Detta är något för skyddsombuden att göra någonting åt.

Lästips:

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Snabbkoll: Tillbud. Illustration: Mattias Käll

Rapportera om nästan-olyckor

Tillbud. Oj, det kunde gått illa. Du kunde ha klämt handen och ser dig snabbt om, hoppas att ingen såg att du var nära att ”klanta till det”. Tänk tvärtom! Var rädd om dina kollegor och rapportera om risker i arbetsmiljön så att arbetsgivaren kan förebygga, åtgärda och förhindra olyckor.

Med gig-jobbarnas egna bilder

Utställning. 17 arbetare, 105 foton. Bra och dåligt med plattformsarbete gestaltat av taxiförare, internetbaserade frilansare och bud i Stockholm. På Karolinska Institutet pågår för närvarande en utställning kopplad till en studie om gig-jobb och hälsa.

Regeringen backar om karens

Arbetsmarknad. Efter kritik mot att skrota utredningen om karensavdrag ändrar sig regeringen. Vissa yrkesgrupper kan undantas från karens och en andra karensdag självrisk ska inte utredas.

Fler tydliga rutiner i Oxelösunds hamn efter dödsfallet

Hamn. – Regelverket har inte ändrats efter dödsolyckan i Oxelösunds hamn. Men vi har tagit fram fler tydliga rutiner med en rad kontrollpunkter för att så långt som möjligt förhindra att något går fel, säger Transports regionala skyddsombud Roger Jönsson.

Svart på vitt: Så farlig är stressen

Arbetsmiljö. Mer än var tredje färdtjänstförare har varit inblandad i stressrelaterade trafikolyckor. Körtiderna är så pressade att fyra av tio sjukskrivit sig det senaste året för att orka. Det visar en enkätundersökning som Transports Linköpingsavdelning gjort bland anställda i bolag som kör servicetrafik i regionen.

Nedläggning av karensutredning – LO rasar

Arbetsmarknad. Utredningen om karensavdrag skrotas av den borgerliga regeringen. Avdraget slår hårdast mot dem som saknar möjlighet att arbeta hemma: Nio av tio medlemmar inom LO-förbunden.

20-åriga hamnarbetaren Nimas död togs upp i hovrätten

Hamn. Rutiner som inte kontrollerades ledde till att 20-åriga stuveriarbetaren Nima kvädes till döds på en kolbåt, hävdar åklagaren. Det systematiska arbetsmiljöarbetet var gott, kontrar försvaret när förhandlingarna om misstänkt arbetsmiljöbrott återupptogs och avslutades i Svea hovrätt.

”Stoppa all tung trafik på skolgårdar!”

Miljö. Nu får det vara nog! Efter tre allvarliga incidenter när barn var nära att bli påbackade la huvudskyddsombudet Peter Strålind i bromsen. Med stöd av miljöbolaget Prezero, LO och Transport har han startat ett projekt för att stoppa all tung trafik på skolgårdar.

Åsas resa

Vägen till chaufförsyrket – Del 1

Blogg. Åsa har börjat en YKB-utbildning för att bli lastbilschaufför. Det här är hennes berättelse om hur det gå att som snart 50-årig journalist börja ratta tunga fordon. Läs del 1 av Åsas berättelse.

Tommy Wreeth är förbundsordförande för Transport.

Transport kräver 5,5 procent i ettårigt avtal

Avtal. Avtalskraven mellan Transport och Transportföretagen är överlämnade. Transport kräver ett ettårigt avtal med 5,5 procents löneökning, samt ett engångbelopp på 5 726 kronor.

Hallå där!

Micke Andersson

… som konstruerat en automatisk utrullare för soptunnorna och skapat en verklig snackis i Västmanland.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

Fler miste livet i trafiken

Olyckor. Förra året omkom 220 människor i trafikolyckor och närmare 2000 skadades svårt. Det är en ökning jämfört med de två föregående åren, visar statistik från Transportstyrelsen. Till skillnad från tidigare år var det mötesolyckorna som dominerade 2022.

Taxi Stockholms kontor på Luntmakargatan i Stockholm. Foto: Christina Ahlund

Taxi Stockholm blir kvar i Svenska Taxiförbundet

Taxi. I höstas meddelade Taxi Stockholm att bolaget tänkte lämna Svenska Taxiförbundet. Ordförande Dimitrios Nikopoulos kritiserade bristen på kollektivavtal bland övriga beställningscentraler. Nu gör företaget helt om och stannar kvar i branschorganisationen.

Taxiunionens manifestation den 10 januari 2023.

Taxiunionen samlar Bolt- och Uberförare

Gig-jobb. Förarna som kör för Bolt och Uber har fått nog. De vill ha bättre arbetsvillkor och högre ersättningar. Och de vill accepteras som samtalspartners.