Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen.
Close

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

– Vi har kämpat i över 15 år för att få upp kärlen ur källaren. Nu säger klimat- och miljöministern att vi ska tillbaka dit, säger Peter Strålind, miljöarbetare och lokalt skyddsombud.

Enligt förslaget som nu är ute på remiss ska kommunerna ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som enbart ska stå för kostnaden. Förslaget innebär att dagens 5 000 återvinningsstationer ska vara borta senast år 2026.

Syftet är att underlätta hushållens källsorteringen genom att förlägga den i direkt eller nära anslutning till bostaden. På så vis hoppas regeringen att återvinningen av papper, plast, glas och metall ska öka.

Få anpassade lokaler

Problemet är att få fastigheter har lokaler som är anpassade för källsortering och risken är stor att arbetsmiljön för miljöarbetarna försämras betydligt, när kärlen för sortering hamnar i källare och andra svåråtkomliga utrymmen, varnar Peter Strålind.

– Sophämtning är redan en problematisk arbetsmiljö, med hög sjukfrånvaro och förslitningsskador på grund av tunga lyft. Det här förslaget innebär att det blir värre. Skyddsombuden kommer troligtvis inte godkänna att miljöarbetarna springer och hämtar kärl i källare igen.

Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén
Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén

Tomgång

Peter Strålind menar att de beräknade miljövinsterna dessutom blir mindre om man även räknar in att bilarna ska stå på tomgång medan miljöarbetarna springer i källare.

– Bilarna måste nämligen vara i gång för att tömningen av kärlen ska fungera, säger han.

Hur skulle hämtningen av sopor och återvinning se ut om du som skyddsombud fick bestämma?

– Då skulle sorteringen ske i ett särskilt sophus utan nivåskillnader, i direkt anslutning till körbanan med lastzon framför så att vi slipper stå mitt i körbanan. Då skulle vi slippa mycket arbetsmiljörelaterade skador. Det handlar ju om att de som tömmer kärlen ska kunna gå till jobbet utan att bli utslitna och skadade, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Jag kan inte fatta varför sopkärlen inte redan står vid vägkanten i anslutning till bostäderna så att kärlen går att tömmas maskinellt av chauffören från lastbilshytten istället för att manuellt rulla sopkärlen till lastbilen för att tömmas och sedan tillbaka in på gården eller källaren.För mig är detta "stenåldern" att det är två renhållningsarbetare som åker i samma lastbil och sedan manuellt drar och puttar sopkärl.Detta är något för skyddsombuden att göra någonting åt.

Lästips:

Ung miljöarbetare kör sopbil.

Kompetens- och utbildningsanställning i max två år

Utbildningsanställning. Med kompetens- och utbildningsanställning hoppas Transport och Sobona få fler anställda till branschen. I max två år kan utbildningen pågå.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Sommar, semester och sommarjobbare

Ledare. Semestern tackar jag särskilt för. Tack alla ni som förra århundradet kämpade för semester, kortad arbetstid och föräldraledighet. Utan ert engagemang och er kamp hade vi inte haft de semestervillkor vi har i dag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.