Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen. Foto: Pernilla Ahlsén
Close
Planen är att återvinningen ska flytta från stationerna till hushållen.
Close

Återvinningen flyttas från miljöstationerna in i husen

Arbetsmiljö. Återvinningsstationerna med de gröna plåtcontainrarna ska bort och ersättas av fastighetsnära sortering i till exempel källare, föreslår regeringen. Men vad innebär det för miljöarbetarna som ska tömma kärlen?

– Vi har kämpat i över 15 år för att få upp kärlen ur källaren. Nu säger klimat- och miljöministern att vi ska tillbaka dit, säger Peter Strålind, miljöarbetare och lokalt skyddsombud.

Enligt förslaget som nu är ute på remiss ska kommunerna ta över ansvaret för insamlingen av förpackningar från producenterna som enbart ska stå för kostnaden. Förslaget innebär att dagens 5 000 återvinningsstationer ska vara borta senast år 2026.

Syftet är att underlätta hushållens källsorteringen genom att förlägga den i direkt eller nära anslutning till bostaden. På så vis hoppas regeringen att återvinningen av papper, plast, glas och metall ska öka.

Få anpassade lokaler

Problemet är att få fastigheter har lokaler som är anpassade för källsortering och risken är stor att arbetsmiljön för miljöarbetarna försämras betydligt, när kärlen för sortering hamnar i källare och andra svåråtkomliga utrymmen, varnar Peter Strålind.

– Sophämtning är redan en problematisk arbetsmiljö, med hög sjukfrånvaro och förslitningsskador på grund av tunga lyft. Det här förslaget innebär att det blir värre. Skyddsombuden kommer troligtvis inte godkänna att miljöarbetarna springer och hämtar kärl i källare igen.

Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén
Skyddsombudet Peter Strålind vill att sopsortering sker i sophus utan nivåskillnader. Foto: Pernilla Ahlsén

Tomgång

Peter Strålind menar att de beräknade miljövinsterna dessutom blir mindre om man även räknar in att bilarna ska stå på tomgång medan miljöarbetarna springer i källare.

– Bilarna måste nämligen vara i gång för att tömningen av kärlen ska fungera, säger han.

Hur skulle hämtningen av sopor och återvinning se ut om du som skyddsombud fick bestämma?

– Då skulle sorteringen ske i ett särskilt sophus utan nivåskillnader, i direkt anslutning till körbanan med lastzon framför så att vi slipper stå mitt i körbanan. Då skulle vi slippa mycket arbetsmiljörelaterade skador. Det handlar ju om att de som tömmer kärlen ska kunna gå till jobbet utan att bli utslitna och skadade, säger Peter Strålind.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Peter Jansson:
    25 februari, 2022

    Jag kan inte fatta varför sopkärlen inte redan står vid vägkanten i anslutning till bostäderna så att kärlen går att tömmas maskinellt av chauffören från lastbilshytten istället för att manuellt rulla sopkärlen till lastbilen för att tömmas och sedan tillbaka in på gården eller källaren.För mig är detta "stenåldern" att det är två renhållningsarbetare som åker i samma lastbil och sedan manuellt drar och puttar sopkärl.Detta är något för skyddsombuden att göra någonting åt.

Lästips:

Inget smittskydd i taxibilarna längre

Insändare. Jag hoppas att alla är väl medvetna om att de flesta taxibolagen, åtminstone i Stockholm, nu har plockat bort barriärskyddet och skippat alla andra skyddsåtgärder. Nu är det ”business as usual”.

Jouni Illikainen hade arbetsskor med stålhätta, men klämde sig ändå så illa att han fick åtta frakturer. Fem på ena foten och tre på den andra. Ena stortån var helt av. Foto: Pernilla Ahlsén

Fotskada blev startskottet för ny fackklubb

Åkeri. Lastbilsföraren Jouni Illikainen krossade sina fötter när han lastade varor hos en kund. Två månader tidigare hade han påtalat riskerna i arbetsmomentet för cheferna, men ingen lyssnade. Nu har han och kollegan Nicklas Vilhelmsson på Götene Kyltransporter startat en fackklubb och blivit skyddsombud för att förhindra olyckor i framtiden.

Gustaf Järsberg

”Vi använder redan olika modeller i arbetsmiljöarbetet”

Arbetsmiljö. När medlemmar hör av sig till sin avdelning eller sina skyddsombud är arbetsmiljöproblemet ofta redan stort och infekterat. Gustaf Järsberg är central arbetsmiljösamordnare på Transport och berättar att det finns flera modeller att ta till hjälp.

Kriget i Ukraina

Transport: Blockaden har haft effekt

Konflikt. Transports blockad av ryska, ryskkontrollerade och ryskflaggade fartyg pågår som varslats hela maj månad. Något beslut om förlängning är ännu inte fattat.

Kriget i Ukraina

Transports blockad fortsätter

Hamn. Svenska Transportarbetareförbundets blockad av ryska och ryskkontrollerade fartyg i svenska hamnar fortsätter som planerat månaden ut.

Sedlar

Andreas drog in 800 000 till transportarbetare i sin avdelning

Försäkringar. Under hösten förra året jobbade Andreas Ehm som försäkringsinformatör för Transport och Avtalat. Han ringde runt till transportarbetare och med hans hjälp fick 20 personer dela på mer än 800 000 kronor i försäkringsutbetalningar.

Manifestation avdelning 18

Möten och organisering längs vägen

Facket. Valet, avtalets ob-tillägg, försäkringar, medlemsvärvning och förbundets värderingar. Och en snabb fika med bulle – i dag genomförde Transports fyra nordligaste avdelningar en gemensam manifestation och mötte gamla och blivande medlemmar nära motorvägen.

Hallå där!

Moa Lindell

lastbilschaufför från Huddinge och en av åtta tävlande i kategorin Lastbil på Yrkes-SM i Växjö i mitten på maj.

Körde mat för Uber Eats – miljoner i skattefusk

Matbud. Svarta löner, momsfiffel och utnyttjade bud. En underleverantör till Uber Eats undanhöll 2,3 miljoner kronor i skatter och avgifter. Nu ska Skatteverket specialgranska matbudsbranschen.

Örjan Wallon från Transports Norrbottenavdelning skickade bilder från förstamajfirandet i Luleå. Foto: Transport avdelning 26 Norrbotten

Förstamajtåg runt om i landet

Första maj 2022. Äntligen kunde förstamajtågen ringla fram igen. Efter två år av restriktioner och karantän var det många som ville demonstrera på arbetarrörelsens egen högtidsdag.

Dom om avstängt skyddsombud överklagas

Skyddsombud. Andreas Ehm stängdes av från statligt ägda kärnkraftverket Ringhals för två år sedan. Tingsrätten ansåg inte att kärnkraftverket gjort sig skyldigt till hindrande av skyddsombud. Men nu ska frågan upp i hovrätten. – För mig är det en principfråga, säger Andreas Ehm.

Transports ordförande Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo

Transports blockad träder i kraft den 1 maj

Blockad. Klockan 7.00 den 1 maj träder Svenska Transportarbetareförbundets blockad mot ryska fartyg i kraft. Transport håller kvar sin blockad då de inte tror att EU-blockaden har särskild stor effekt.

Rådjur på väg. Foto: Shutterstock

Se upp för viltet på vägen!

Viltolyckor. Maj är en månad då aktiviteten bland djuren i skogen ökar. Det leder till fler viltolyckor på vägarna där rådjuren löper störst risk att råka illa ut. Förra året skedde 50 000 rådjursolyckor, skriver Riksförbundet M Sverige i ett pressmeddelande.

Internationella Arbetsmiljödagen

Ingen ska behöva skada sig på jobbet!

Arbetsmiljö. I dag, torsdagen den 28 april infaller Internationella Arbetsmiljödagen, ”World Day for Safety and Health Work” – en dag då arbetet för säkrare och tryggare arbetsmiljöer står i fokus världen över.

Dödsolycka utreds av åklagare

Åkeri. En kranbilsförare klämdes så svårt vid en byggarbetsplats i Stockholm att han senare avled av skadorna. Arbetsmiljöverket har funnit så allvarliga brister på arbetsplatsen att de lämnat fallet till åklagare som ska utreda skuldfrågan.