Cirkeldiagram räddade pengar
Transportarbetaren granskar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Björn Nilcrants och Oliver Pobra.
Framgångsrika försäkringsinformatörer. Björn Nilcrants och Olivera Pobra tror att det lyckade informationsarbetet bygger på form och tvärfackligt samarbete.
Foto: Lilly Hallberg

Obefintlig. Så beskriver Olivera Pobra kunskapen om försäkringsskyddet.

– De som vet är de som blivit sjuka eller skadade, säger hon.

Olivera Pobra är regionalt skyddsombud och försäkringsansvarig på Transports Stockholmsavdelning. Förra året registrerade avdelningen försäkringssamtal som ledde till 549 ärenden till ett värde av 10 702 317 kronor, pengar som betalats ut till transportare. För hela förbundet handlar det om 93,5 miljoner som räddats hem – till arbetare som drabbats av sjukdom eller olyckor, till deras anhöriga eller till föräldralediga.

– Vi lovar aldrig någon pengar, men vi hjälper till och informerar om rätt väg att söka. Och inte ens ett nej betyder att det är hopplöst. Det går att söka igen, säger Olivera Pobra.

Projekt

Hon och Björn Nilcrants har arbetat i flera projekt där man dels informerat på arbetsplatser, dels ringt upp medlemmar. Båda upplever projektformen som positiv – de som blir kontaktade uppfattar dem ”som en av oss” med fast förankring på en arbetsplats. Hon med bakgrund i bevakningsbranschen, han som chaufför.

– De som hör av sig själva gör det ofta när de är i knipa, har fått det jättedåligt ekonomiskt när de varit sjuka länge, säger Olivera Pobra.

– Informationen finns ju på webben men nätet talar inte, vi kan svara på hur det fungerar på ett annat vis.

Försäkringsarbetet har en positiv bieffekt: Folk ser vad facket gör.

– Avtalsförsäkringarna gäller alla på arbetsplatser med kollektivavtal, ja. Men hade inte gällt någon alls om det inte vore för facket.

Var femte missade pengar

Mer än var femte långtidssjukskriven utnyttjade inte avtalssjukförsäkringen under åren 2012–2014. Det visar en rapport från Inspektionen för socialförsäkringen. Siffrorna gäller för kommun- och landstingsanställda men det finns ingen anledning att tro att problemet är mindre inom andra sektorer på arbetsmarknaden, enligt författarna.

Sture Thorsell, Transports försäkringsombudsman, ser en stor risk att försäkringspengar fryser inne.

– Det är jätteviktigt att tala om. Bara hittills i år, till slutet av maj, har vi tack vare det uppsökande arbetet hämtat hem över 40 miljoner kronor, säger han.

– För den enskilde kan det handla om sexsiffriga belopp. Sjukförsäkringen AGS har ingen preskriptionstid, det går att söka ersättning för tid ända sedan avtalsförsäkringen infördes, på 1970-talet.

”Många har ingen aning”

De kollektivavtalade försäkringarna har fått allt större betydelse sedan 1990-talet.

– Men många har ingen aning om reglerna, säger Nermin Pudic, försäkringsinformatör för Transports avdelningar 9 (Örebro) och 6 (Värmland).

I jobbet som färdtjänstchaufför har han många kontakter med taxibranschen.

– Det är vanligt med invandrare som kör och ofta vet de inte vilka rättigheter kollektivavtalet ger – eller ens vad det är. Ofta när man börjar prata med dem på deras språk öppnar de sig, säger Nermin Pudic.

Han kom själv till Sverige från Bosnien för drygt 20 år sedan och talar förutom bosniska, serbiska och kroatiska även bulgariska. Nermin möter ofta personer som kan ha rätt till ersättning för arbetsskador. De kan ha råkat ut för en olycka, men också utsatts för hot och våld.

– Vi har inrättat en särskild jourtelefon för taxibranschen för att nå dem som drabbats, för att försöka reda ut vad som gäller. Det är inte lätt att veta för den enskilde, säger Nermin Pudic.

Anmäl alltid!

Även försäkringsbolaget Afa säger: Anmäl alltid.

– Mest oroande är de fall vi inte får in. Anmäl så prövar vi, hellre en gång för mycket än en gång för lite! säger Per Winberg, utbildningsledare på Afa försäkring.

Den största delen som betalas ut gäller AGS, avtalsgruppsjukförsäkringen. Av 117 000 nyanmälda AGS-ärenden 2018 kom 77 600 från arbetare inom LO:s och Kooperationens avtalsområden. Men de totala utbetalningarna minskar. Förklaringen är Försäkringskassans nya regler för den allmänna sjukförsäkringen som infördes 2008.

– Det finns en stark koppling mellan socialförsäkringen och AGS. Säger Försäkringskassan nej till sjukersättning så blir det ingen månadsersättning – vi ser fler och fler korta sjukdomsfall men allt färre beviljas sjukersättning, säger Per Winberg.

Hur lång handläggningstiden är varierar, ”mellan 15 minuter och ett par år”, enligt Per Winberg. Vid svåra, allvarliga olyckor, som kräver lång rehabilitering och omskolning, kan det i sällsynta fall ta upp till tio år eller längre.

– De allra flesta som kontaktar oss är i ett utsatt läge, något ofta tragiskt har hänt – föräldralediga undantagna – och det måste vi visa respekt för. Alla har rätt att få sitt ärende prövat.

Källa: Transport, LO, Inspektionen för socialförsäkringen: Rapport 2018:7 Försäkrad utan ersättning.

Tre fall

Timmerbilschaufför, Västernorrland:

Sjukskriven efter att ha huggit sig i handen då han klöv ved på fritiden. Kom i kontakt med försäkringsinformatören Johan Molin, från avdelning 32 i Östersund, som gjorde företagsbesök. Mannen sökte efter det ersättning från AGS-fonden hos Afa. Upptäckte en dag nu i våras att han fått in 86 000 kronor på sitt konto.

Avdelning 32, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 17 miljoner kronor.

 

Chaufför åkeri, Stockholm:

Sjukskriven i ett års tid efter fall i en trappa på arbetsplatsen, drabbad av frakturer på båda armbågarna och på handlederna, senare opererad. Slapp helt ekonomisk förlust tack vare beviljad ersättning från Afa, både från TFA- försäkringen vid arbetsskada och från AGS för ersättning upp till 100 procent av lönen, utöver Försäkringskassans sjukpenning. Dessutom ersättning från Folksam som Transportmedlem med sjuk- och efterlevandeförsäkringen som tillval.

Avdelning 5, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde av 10,7 miljoner kronor.

 

Taxichaufför, Örebro:

Man vars hustru avlidit, kände inte till att han hade livförsäkring hos Afa genom arbetsplatsens kollektivavtal. Fick ersättning som efterlevande och hjälp med begravningskostnader från TGL-fonden. Fick informationen från arbetskamraten, Transports försäkringsinformatör Nermin Pudic.

Avdelning 9, år 2018: Registrerade försäkringsärenden till ett värde 2,7 miljoner kronor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

”Att utreda de så kallade gravid-casen skickar signaler som utgör en form av samhällspåverkan”, säger DO Lars Arrhenius.

DO: Det ska kosta att diskriminera

Rättsligt. Diskrimineringsombudsman Lars Arrhenius vill driva fler fall där kvinnor nekats arbete på grund av graviditet. Och att fler ska kunna få ersättning för att de diskriminerats.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Det är dags att säga ifrån nu!

Ordförandeord. Hej Transportare! Som ni säkert både läst och hört i diverse media och nyhetsrapportering den senaste tiden så har jag som enda ledamot av fjorton i LO-styrelsen sagt nej till den så kallade siffersatta LO-samordningen.

Nilsbuss-kollage

Så ska servicetrafik på villovägar stoppas

Upphandlingar. I pengar handlar det om chaufförer som blivit blåsta på tusentals kronor varje månad. I arbetet handlar det om stress, arbete på ”raster” och fordon med stora brister. Både fack och förare hoppas nu att ett pilotfall ska visa Nilsbuss att bolaget måste göra om – och rätt betala sina skulder till förarna för utfört arbete.

Vad hände sedan?
Så här tre år efteråt är den gamla konflikten om Icas mattransporter på Tommy Nordberghs åkeri överspelad och tillhör det förflutna. ”Nu jobbar vi med andra saker. Det har blivit mycket bättre, säger chauffören och skyddsombudet Kenneth Fransson.

Krisen på Tommy Nordberghs åkeri ledde framåt

Arbetsmiljö. Hösten 2019 hamnade två skyddsombud på Tommy Nordberghs åkeri i en konflikt med ­arbetsgivaren när de tog strid för säkerhet och bättre arbetsmiljö på ­bilar med dubbla lastplan. Tre år senare är bilarna fortfarande i bruk, men stämningen en helt annan.

Marko Juvonen avdelning 17. Foto: John Antonsson

Utbildning ska minska olyckorna

Arbetsmiljö. Konflikten på Tommy Nordberghs åkeri har lett till att Transportfackens yrkes- och arbetsmiljönämnd, Tya, ser över vad de kan göra för att öka medvetenheten om riskerna vid dubbelplansekipage. Syftet är att förhindra tillbud och olyckor.

Snabbkoll
Snabbkoll: Så blir du blåst på lönen

Så blir du blåst på lönen

Dina pengar. Arbetsgivare kan blåsa anställda på lön på många sätt. Här är några exempel att vara vaksam mot. Hämtade från verkligheten.

Högt pris för samhällsbetald trafik

Ingen utväg mot bättre villkor?

Upphandlingar. Fusk med raster, brister på utrustning och jour utan betalning med konstruktionen ”flexbank”. Nilsbuss är ett annat bolag som facket i flera år försökt förmå följa avtal – och uppdraget från regionerna.

Högt pris för samhällsbetald trafik
Bristen på förare som kör färdtjänst och annan upphandlad servicetrafik är stor. Även Ronnie Persson i Värmland funderar på att sluta sedan det blev klart att regionen åter har gett hårt kritiserade Trendtaxi avtal. Foto: Lilly Hallberg

Skandalbolagen vinner viktig servicetrafik

Upphandlingar. De är ökända, har fått avtal hävda och tvingats betala miljonbelopp i vite. Ändå kör flera stora bolag vidare efter att ha vunnit nya upphandlingar av färdtjänst, sjuktransporter och skolskjutsar. Förlorare blir ofta förarna.